Amazon projekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Overdriver
Posts: 110
Joined: Tue May 24, 2005 7:49 pm
Location: Halmstad
Contact:

Re:

Post by Overdriver »

Amazon_V8 wrote:Den va ju riktigt riktigt ball i plåtrent skick med all ytrost.Precis så ska min sleeper amazon byggas,fränt! Du borde nästan behållt den så :twisted: :wink:
Instammer HELT! :twisted: :twisted:
Orginal är för Gubbjävlar!

Plymouth Duster 1973
Volvo Amazon 1970 SÅLD
Skurin
Posts: 30
Joined: Sun Oct 01, 2006 2:56 pm
Location: Finland

Post by Skurin »

jaha, länge sedan man uppdaterade här. å det har nog hänt en hel del sedan sist.
mera råst hittades på bilen, råst hålet var täckt med en fräsh plåtbit som satt fast med tre träskruvar, höns nät å en halv burk underreds massa :) men nu är det färdig svetsat. bilen har blivit grundad med filler (en tjockare grundfärg) och blivit slipad med 600 vattensandpapper. och b20 har vi satt tillbaka tills jag har några delar till den andra maskin, vi har varit ut å provkört den några meter men ett broms rör hade gått av så det var lite panik att få stop på den :? men det slutade nog lyckligt. å elsystemet har jag fixat, det tog 5 dagar, tre säkringar, några el stötar å en liten brand inuti bilen men nu funkar allt 8) . Bilen skall skickas på målning ikväll, det är en kompis här i byn som har målat många bilar förut så det skall säker bli bra.

några bilder:
Image
bilen målad med filler

Image
instrumentpanelen skall bytas till original å den långa växel spaken är ju ett måste :wink:
ni får gärna komentera å säga vad ni tycker
mvh/
T. skur
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Post by xorox_88 »

de blir nog bra med amazonen å de ska vara långspak ju om inte de skulle de vara tufft med shortshifter å den där konsolen man kunde köpa till den på 80 talet
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Skurin
Posts: 30
Joined: Sun Oct 01, 2006 2:56 pm
Location: Finland

Post by Skurin »

jaa-a, bilen är nu målad å vi har börjat montera några delar på den. Men igår hände lite tråkigare saker, jag å en kompis tänkte vi skulle ut å burna lite me amazon. efter några minuter tänkte ja se hur varm bilen var, värme mätaren å de andra mätarna låg på gålvet för att jag inte har årkat fundera var jag skall ha dom. bilen var runt 90 grader men volvo borde nog klara det tänkte vi å just då föll en mätar ner mellan säterna där det är ett hål (pga att det varit den korta växelspaken) mätar jäveln snurrar in sej i kardan axeln å drar med sig dom andra extramätarna å en jävla massa sladdar, bilen årkade knappt framåt av all sladd som hade snurrat in sig i kardan. vi stiger ut ur bilen jag tittar på de trasiga mätarna som ligger på vägen. då ropar kompisen: e brinner!. Ja vänder mej om å ser att han har öppna motorhuven å det ryker så ut i helvete, kortslutning i elsystemet. vi tog snabbt bort batteriet så att det skulle sluta men det var lite för sent halva elsystemet hade brunnit upp men inte en enda säkring hade brunnit :?
men inte fanns det någon annan utväg än att börja dra ett nytt elsystem fick lite hjälp av några kompisar så på en å en halv timme hade vi dragit ett nytt elsystem som fungerar :shock: men nu måste jag ju inte längre fundera var jag skall ha extramätarna :D

bilder på bilen
Image

Image

Image

Image

kommer mera bilder senare när den står där ute.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Såg ut att vara fin färg.

Men ärligt talat, om ingen säkring far men du får en kabelbrand så har du endera inte säkrat av dom berörda mätarna m.m. eller haft en säkring som är alldeles för stark jämfört med kabeldimensionen.

Att dra om elsystemet på en halvtimme kan nog bidra till att det händer igen tyvärr. El ska man vara noga med.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Skurin
Posts: 30
Joined: Sun Oct 01, 2006 2:56 pm
Location: Finland

Re:

Post by Skurin »

Amarace wrote:Såg ut att vara fin färg.

Men ärligt talat, om ingen säkring far men du får en kabelbrand så har du endera inte säkrat av dom berörda mätarna m.m. eller haft en säkring som är alldeles för stark jämfört med kabeldimensionen.

Att dra om elsystemet på en halvtimme kan nog bidra till att det händer igen tyvärr. El ska man vara noga med.
jå färgen är jag ricktit nöjd över.
Men har undersökt lite å mätarna hade inga säkringar så det måste ha varit ett fel.
elsystemet tog 1.5 timma att dra nytt, :wink:
nej men ström är faktiskt inget att leka med skall väll nog titta över sladdarna förän jag tejpar ihop dem.

har tagit några bilder av volvon när den står ute
Image


Image
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Hehe, man ska inte skratta åt andras olycka men detta fick mig att skratta rejält (förlåt)..
mätar jäveln snurrar in sej i kardan axeln å drar med sig dom andra extramätarna å en jävla massa sladdar, bilen årkade knappt framåt av all sladd som hade snurrat in sig i kardan. vi stiger ut ur bilen jag tittar på de trasiga mätarna som ligger på vägen
hoppas du får till allt bra nu.. :D
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
xorox_88
Posts: 306
Joined: Fri Nov 24, 2006 2:55 pm
Location: sundsvall
Contact:

Post by xorox_88 »

va fin den blev
http://www.garaget.org/xorox_88

Går det att börna med den?
Skurin
Posts: 30
Joined: Sun Oct 01, 2006 2:56 pm
Location: Finland

Post by Skurin »

hejsan. nu är bilen klar å registrerad, måste dock vara tre gånger förän den gick igenom :wink: . å elsystemet har funkat utan problem än så länge, men den glödtänder när man stänger av den :? å går inte att starta när den är varm.
bilder:
Image

Image

Image
inutti

Image
största problemet är att den dricker så förbanat mycke :?

mvh/
T. Skur
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Post by nisseinorr »

låter som att bilen går väldigt fett blandat men de kanske du redan har anat..då den glödtänder vid avstängning och inte går igång när den e varm(surar ned sig) och att den drar mycket soppa.. låter som fet blandning :wink:
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Skurin
Posts: 30
Joined: Sun Oct 01, 2006 2:56 pm
Location: Finland

Post by Skurin »

jo jag hade mina aningar om att bilen fick för mycket, men nu har jag byt till en dellorto 40 å nu är den mycket rappare på gasen än förut men nu går den inte under 3500 varv. skall köpa nya munstycken idag.
Freddi
Posts: 3
Joined: Fri Dec 29, 2006 10:17 pm
Location: Bor i Finlands vakraste by!

Post by Freddi »

Här kommer några bilder på amazonen tagna vid jutbacka marknaden på finbilsparkeringen! :)

Image

Image

[/img]
Image
Volvo 240GL -88
Widell1111
Posts: 100
Joined: Thu Mar 13, 2008 7:23 pm
Location: Sundsvall

Re: Amazon projekt

Post by Widell1111 »

Blev riktigt snyggt det där ;)... Vad är det för färg? mörkmetalic blå?
Amazon -66
Quinna
Posts: 224
Joined: Mon Jan 28, 2008 7:43 am
Location: Sundsvall

Re: Amazon projekt

Post by Quinna »

Kaxigt. Är nog många som köper en Amazon och får med en reservdelsbil, men det är nog väldigt få som ignorerat bilen dom köpt och renoverat reservdelsbilen istället :P helt klart tuff bil, snygg färg.
Volvo är och kommer alltid vara Guds största gåva till mänskligheten...
B20-Borgen
Posts: 121
Joined: Thu Nov 29, 2007 3:50 pm
Location: Forsa

Re: Amazon projekt

Post by B20-Borgen »

du den blev grymt frän den där förutom att den är lite hög i bak tycker ja :) kapa fjädrarna 2 varv i bak så blir de rätt stuk på den :D
Volvo amazon med B20 vilken dröm:d
Post Reply