Renovering av Amazon -68! ->UPPDATERAT 27 APRIL<-

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by cruisingphill »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733" onclick="window.open(this.href);return false;

Jo den uppfyller ju samma DIN, ISO, EN, ANSI normer som Speedglas eller Esab hjälmarna fast kostar bara en spottstyver. Jag hade en Speedglas ibland när jag svetsade mycket på praktiken och lånade då och då även just en sån här Julahjälm av en kompis och jag märkte ingen som helst skillnad i avbländningen. Men som sagt, det är ömtåliga delar och ska givetvis behandlas därefter.

Jag har nu samverkat med den lokala svetsbutiken och fått offert på gas, blir antingen att köpa en femliters och fylla "ofta" eller att hyra 10L o fylla mindre ofta. Kostar 1570:- per år i fem år att ha tian om jag fyller en gång per år jmf med att köpa en femma som om man slår ut det på fem år kostar 1558 per år om jag fyller den två gånger per år. 12 kronor mer per år med en tia men det sparar man in på körkostnader och att man slipper besvär att det tar slut i tuben mer ofta.

Tog ledigt tre dagar nästa vecka så jag ska upp till Kalmar o meka med bilen och även sparka igång svetsen :D
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by Lars Bd »

Om man tillfälligt har mycket svetsning kan man korttidshyra en större tub och däremellan klara sig med en 5l tub. Det går också att vid sådana tillfällen att först fylla sin lilla tub från den större som man korttidshyr innan man svetsar slut på den hyrda.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by cruisingphill »

Men går det verkligen att fylla sina egna tuber från andra tuber? Hur går man tillväga för att lyckas med det? För isf så skulle jag alltså (i teorin) kunna fylla en köpt femliterstub med gas från en kompis hyrtub på 10L o sedan fylla hans tub för ungefär samma peng som det kostar att fylla femman hos AGA fast vi kan dela på kostnaden och på så vis få båda fyllda? Smart! iaf 8)

Jag ser helst att jag har en tub som jag vet inte tar slut allt för fort när jag ska använda den längre stunder, därför tror jag att tian är lämpligast då det är en förhållandevis liten kostnad om man slår det på fem år vilket är hyrperioderna för den jag fick offert på. Efter fem år så betalar man enbart 500kr för ytterliggare fem år och fyller sedan som vanligt.
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by Lars Bd »

De som säljer gastillbehör tex reduceringar har också högtrycksslangar med flaskanslutning i båda ändar som bara kopplas mellan tuberna. Sedan öppnas båda kranarna så att trycket jämnas ut. Fyller man en tom 5l tub från en full (200 bar) 10l bör man få ca 130 bar i båda tuberna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by amazon121 »

skillnaden mellan 5l tuben och alla större tuber, är att 5l tuben äger du , men de större tuberna är bara för hyra, så när du säljer 5l tuben, får du igen stompanten, men visst har för mig att det kosta nästan samma peng och fylla en liten 5l som en 20l.
Bygger amazon-66 med B20E motor
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by Rappel »

en fråga vart köpte du din polertrissa? :wink: såg att dom hade en på biltema men den såg så konstig ut! :?
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by cruisingphill »

Den köpte jag på JULA, fast den var inte riktigt "rund" centrum utan det såg ut som om de tyckt hålet för axeln genom tyget på måfå men det sliter till sig :)
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Uppdaterad 14 JUNI!

Post by cruisingphill »

Big time update!

Har hänt en helt väldig del sedan sist. Jag har fått tag på svetsegas, blev en femma argon och så har jag fått köpa en riktig AGA regualtor som visar minutflödet också då den som följde med svetsen var värdelös o bara visade trycket i tuben.

Jag har nu slutat mitt sommarvikariet på Bilia och är nu åter student i småland. På bilfronten har det hänt mycket, båda skärmarna har jag rivit av nu, samt huven och frontdelen och kofångarn fram. Ska rostlaga en del på skärmarna och även i ena hörnet på fronten.

Vidare så kan jag meddela något märkligt, den högra lyktpottan existerade inte när jag demonterade den skärmen i våras, det var bara smul och ptja..inget kvar. Den vänstra däremot, den var som ny! Både den yttre stora samt den mindre hållaren som man justerar själva lyktan med var i vädligt bra skick, det var bara två ställen på den stora pottan som jag fick kapa ur och svetsa igen.

Eftersom jag är en mycket nogran människa, näst intill pedant så har jag märkt upp varje slang, kabel och skruv som jag lossat, gett dessa ett namn och nummer och journalfört allt i ett litet häfte med förklaringar så att jag minns hur allt ska sitta sedan.

Motorn är nu helt "fri" från övrig utrustning, generator, kylare, grenrör, sladdar o slangar har tagits bort och nu återstår bara att skruva loss från sprängkåpan och motorfästena innan urlyft. Tips inför detta tas tacksamt emot då jag ska nyttja mänsliga motorlyftar, måste man föra motorn mycket framåt för att den ska lossa från axeln på växellådan? Är insticket stort?

Jag har givetvis också fotograferarat en del som vanligt.. håll till godo:)

Image
Skrämarna och fronten, den högra skrämen är mer rostig än den vänstra.

Image
Rostlagning av höger framskräm, mycket värre än såhär är det inte..'

Image
Kapat ur och gör klart för tillpassning av plåt som ska svetsas dit, väntar på min svetsprimer som jag beställt på Volvo.

Image
Batterihyllan var klädd med en gummimatta, under den så var det ett tjockt lager med glasfiberspackel som någon tidigare ägare öst på, efter många timmar så var det borta och ett tiotal rosthål uppenbarade sig, ska nog försöka ta loss hela hyllan och återskapa så mycket som möjligt istället för att bara kapa ur och lägga i plan plåt!

Image
Kofångarn demonterad, kromet är lite sisådär men jag behåller detta till bättre kommer i min väg. Trist nog så bröts ena skruven till det högra hörnet, var får man tag i nya sådana? Den typ med kromad skalle och fyrkantig infästning?

Image
Vänstra lyktpottan slipades och visade sig vara i mkt bra skick, enbart två mindre lagningar behövdes. Och jaa, jag vet, svetsarna ser ut som skit men jag hade inte en aning om hur jag skulle ställa svetsen, blev bättre på lagning nr 2;)

Image
Köpte lite verktyg på Jula, plåthammarsatsen är kanske inte världens bästa men de duger nog för ändamålet, kapmaskinen däremot var vädligt prisvärd!! Förbanant bra snurr på den!! Tyvärr så orkar inte svärfars kompressor riktigt med utan man får köra en halv minut med maskinen och sedan låta kompressorn ladda upp igen :roll:

Image
Motorn är nu så gott som klar att lyftas ur :)

Image
Noterade detta i inloppsröret (den närmst torpeden), är som en torkad sörja/rostsmegma, hur det kommit dit vet jag inte, än mindre vad det är. Några varningssignaler som ringer hos någon av er?


Det var allt för nu, jag ser fram emot att få öppna upp motorn o börja fixa till den. Funderar på att borra upp, hur mkt är lämpligt? Tips eller kommentarer mottages varmt! :D

Trevlig garagehöst önskas!
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by Shift »

Kul att det börjar röra på sig igen :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by cruisingphill »

Har fått tipset av en vänn att det kan vara en spricka i inloppsröret som är orsaken till rosten som syns på sista bilden. Vad att göra isf? Ska testa med "läckspray" och se ifall jag hittar ngt. Kemisk metall? Pinnsvetsa?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by Amazonsport »

Skulle det vara så att det är sprucket så finns det gott om grenrör billigt, lägg inte tid på att försöka laga ditt.. Dom brukar alltid överleva motorerna alternativt bytas ut mot separata insug till trimförgasare så det ligger många o skräpar i garagen.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by cruisingphill »

Jo jag tänkte tanken också att det säkert är enkelt att få tag på ett nytt. En fundering som drog igenom skallen min är att man kanske ska ta och separera insugsdelen från avgasdelen och därmed undvika att värmen från avgasgrenröret leds upp i insugningsröret, för man vill ju inte ha ett allt för varmt sådant, samt att man även borde undvika vidare sprickbildnignar orsakade av värmen? Hurdant gör man i "branshen"?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by Rekordabilly »

Jo ett nytt går lätt att få tag på, däremot tror jag inte att du vinner något på att dela det :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by Amazonsport »

När allt sitter ihop är det lätt att montera och ger jämt tryck på insugs/avgaspackningen. Ang. värmen är det inga problem i insuget.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Cruisingphills Amazon -68! Stor bilduppdatering 6 oktober!!

Post by cruisingphill »

Amazonsport wrote:..Ang. värmen är det inga problem i insuget.
Men varför blir det då sprickor i insugsdelen, det begriper jag inte, gjurjärn självspricker ju inte utan anledning, brukar ju krävas yttre våld eller att det utsätts för kraftigt skiftande temperaturer under en tid (i detta fallet kanske 40 år?).

Har funderat på extraktorrör, dels för att det är fräsigt och kanske ger mulligare ljud, men även för eventuell framtida trimning av motorn, hur gör jag då med insuget, måste man skaffa ett särskillt insug anpassat för detta ändamål eller finns det till låt säg B20 som har insugsdelen löst från avgasdelen eller kapar jag sonika loss insugdelen från avgasdelen och kommer isf ett extraktorör att passa elelr tar det i det grova gjutjärnsinsugningsröret? Hade tänkt köra med orginalförgasaren tills vidare (den blänker ju så fint efter renoveringen 8) )
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Post Reply