Amazon -61 -nu är den såld...suck...

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, vårkänslor!

Post by Caltex »

Oj så trevligt =)
det såg ju ut att vara ett riktigt bra objekt.
Hur går det med besiktningsmeket då?
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, vårkänslor!

Post by PeterB »

hi hi... det går framåt sakta men säkert, men en arbetsorder blir det, det är svårt att komma undan...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Re: Ännu en 1961:a, på amazonspaning s.4..

Post by roberth »

Vi väntar på poängen... :lol: :wink:
Men bes.personalen blir kanske så fängslad av patinan att de glömmer felen :lol: ...
Amazon 122S-65
Cresent Scoterett-65:a
Mazda Miata (mx-5) -97:a
http://www.domherre.se/
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, på amazonspaning s.4..

Post by PeterB »

Ja nu är min bil äntligen hemma från vinterförvaringen. Bromsarna tar ojämnt, får se om man kan göra nåt åt dem men det blir nog efter bes. Avgas är svetsat så nu låter den ganska trevligt i alla fall.
Kollade upp den lite mer under och det kan tänkas att de har synpunkter rost i tvärbalkarna på båda sidor under stolarna.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Rost?

Post by PeterB »

Kunde inte hålla mig utan var tvungen att skrapa bort lite rostskydd.
Detta blev en njutning!
Helt otroligt, bilen är bättre under än på ovansidan.

Image

Image

Image

Image

En tanke till er som håller på med rostigare objekt. Ni gör det bra!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by PeterB »

Hann tvätta ur det värsta ur hjulhusen bak, tanken är att få det så rent som möjligt för att få dit nytt rostskydd.
Jag har inte tänkt kladda på med underredsmassa, jag har tänkt penselmåla med Arcanol 2-3 varv.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by Amazonsport »

Läste i en annan tråd att du kör max 150 mil på en säsong, kanske kunde du bara göra rent som du visar på bilderna från underredsmassa och sen pensla på kinesisk träolja eller kokt linolja ett par lager? Då bevarar du originallacken men skyddar från fukt. Målar du med arcanol så ser du aldrig orginallacken igen(men fint blir det).
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by PeterB »

Amazonsport, tack för feedbacken, du gör inte mitt val lättare! Det är ju en sak att ha kvar bilder på skicket under färgen, en helt annan sak att kunna visa skicket.

Linolja säger du, ska man stryka på den ren eller späda ut den med balsamterpentin som vid träbehandling?
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by Uffe »

Dina bilder och din bils underrede är ju helt otroliga och dessutom ett klart bevis på att ett proffsigt rostskydd sparar din bil. Klart som krovspad att du skall rostskydda med proffsprodukter igen så att den klarar sig ytterligare 50 år... eller?
Amazon 1957
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by Lars Bd »

När man använder linolja till rostskydd har jag för mig att det ska vara rå linolja och inte kokt. Tänk på att underedsmassa också har en ljuddämpande funktion, ett tunnt rostskydd kan medföra högre ljud i kupen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by A-masen »

Som gammal och före detta träbåtsägare, vill jag hoppa in och berätta om linolja. Jag känner dock inte till speciellt mycket när det gäller dess användning som rostskydd på bilar.

På träbåtar, och för all del, annat trä som också är ute i väder och vind, använder man Rå Linolja blandat med 50% Terpentin. Detta gör man för att oljan skall bli mer lättflytande och tränga djupare in i träfibrerna.

Logiken med detta säger mig att linoljan borde vara outspädd om den skall fungera som rostskydd på en bil. Korrigera mig gärna den som vet bättre.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by Amazonsport »

Lars Bd har rätt med att rå är lite bättre men kokt torkar snabbare. Det är kanske inte så kul med massa grus som fastnat i oljan. Men även med kokt, räkna med några dagars torktid i varm väderlek.

Ingen terpentin i detta fallet alls. Det används bara på trä, men ett alternativ på trä för att slippa terpentin och dess ångor är att värma upp linoljan i en fritös istället så den blir lättflytande.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by Lars Bd »

Finessen med rå linolja är att den inte ska torka helt som kokt linolja gör, ett torkat rostskydd spricker lätt och släpper sedan in fukt. Vill man ha in linoljan i punktsvetsskarvar och liknande dubbelplåtar är det nog lämpligt att späda den med ett flyktigt lösningsmedel men outspädd på släta ytor.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Ännu en 1961:a, äntligen hemma..

Post by PeterB »

Tack för alla inlägg om linoljans egenskaper! Lutar dock åt "riktigt" rostskydd...
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Arg på alla som inte fattar

Post by PeterB »

Morr! Kom hem från stugan och vad finner jag? Min ena 123GT-spegel är bortsliten från bilen. Hittade den under farstukvisten! IDIOTER GRRRRR!!!
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Post Reply