Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
PeterB
Posts: 352
Joined: Tue Feb 26, 2008 9:21 pm
Location: Skellefteå

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder 13/7 (Norrlandsträffen)

Post by PeterB »

Ang luftburken... det verkar finnas olika utföranden av hur den sitter (kanske olika mellan årsmodellerna?) Tittade i instruktionsboken till min bil och på den bilden satt filtergallret snett bakåt. Inte lika snyggt som att ha den framåt men men..

Image

Och Anton, din luftfilterburk verkar sakna plåten på luftrenaren som fästs i plåten som sitter på motorn så det ska nog vara så.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder 13/7 (Norrlandsträffen)

Post by Amazon »

Min burk sitter också snett bakåt men jag har sett både tidigare och senare modeller som haft den monterad rakt fram så frågan är hur de har tänkt :?:
Volvo P1200VB 1958
hero
Posts: 357
Joined: Sun Nov 18, 2007 8:23 am
Location: "Södra Sverige"

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder 13/7 (Norrlandsträffen)

Post by hero »

Vart ska du flytta? :shock:
Praise the Lowered
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Volvo Amazon 1957

Post by anton_e »

Nu är bilen såld.. Och jag kan konstatera att när man säljer en sådan här fin, gammal bil så är det något speciellt. Man vill att personen som köper den ska "kännas rätt", visst spelar även pengarna roll men jag hade absolut inte sålt den till vem som helst. Mannen som köpte bilen av mig har renoverat volvobilar sedan barnsben och har några riktiga originalpärlor i sin samling.

Det kändes vemodigt när jag lämnade över bilen till transportfirman men jag är glad för den nya ägaren skull. Även fast jag nu är amazonlös så kommer jag fortsätta följa alla trådar på amazonklubbens forum. Tack för mig och förhoppningsvis på återseende!

Lägger in några bilder från sista kvällen med pärlan..


Image

Image

Image
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by Minielk »

Förstår verkligen att det är med blandade känslor du släpper iväg bilen. Men du verkar har tänkt och resonerat rätt tycker jag, verkligen! Och jag är bara glad att jag hann se bilen i verkligheten :)
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by Telis »

Får man fråga var i landet den hamnar? Blir det här i närheten så måste man ju kika !
Mvh
/Henrik
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by 121 »

Ett lite märkligt beteende kan vi se ett skolexempel på här: Det utraderade registreringsnumret. Jag har sett det här beteendet förut och kommer säkert att få se det igen:

1. När man äger bilen så vill man på inget sätt att registreringsnumret ska synas på internet.
2. På bilder från bilutställningar och liknande så raderar man sitt eget registreringsnummer, men struntar helt i om andras syns.
3. När man har sålt bilen vidare så gör det inte alls längre något om registreringsnumret syns.

Varför raderar man sitt registreringsnummer så här? Om det ger såna stora fördelar, varför tänker man då inte också på att skydda andra? Den nye ägaren och ägarna till de andra bilarna på utställningen kanske inte heller vill att deras registreringsnummer syns på internet?
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by anton_e »

När jag la ut bilen på blocket så visade jag reg.plåten för att framstå som mer seriös. Eftersom att 75% av dem som är på det här forumet säkert kollar på andra amazoner och delar via blocket så fanns det ingen anledning att dölja det här längre.

För mig är det mer märkligt att folk (se ovan) inte har bättre saker att lägga ner sin energi på!
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by 121 »

anton_e wrote:När jag la ut bilen på blocket så visade jag reg.plåten för att framstå som mer seriös. Eftersom att 75% av dem som är på det här forumet säkert kollar på andra amazoner och delar via blocket så fanns det ingen anledning att dölja det här längre.

För mig är det mer märkligt att folk (se ovan) inte har bättre saker att lägga ner sin energi på!
Men varför raderade du ditt eget registreringsnummer på bilderna från utställningarna, men struntade i de övrigas bilarnas registreringsnummer? De har inte lämnat något medgivande om att deras bilar och registreringsnummer publiceras på internet. Tycker detta är ett riktigt fult beteende som jag skulle vilja få en förklaring på.
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by Hugger69 »

Telis wrote:Får man fråga var i landet den hamnar? Blir det här i närheten så måste man ju kika !
Mvh
/Henrik
I och med att skylten numera e synlig så e d enkelt att kolla via SMS :roll: :

....Bilregistret avkunnnar att bilen hamnat i Sävsjö..... :) ...hos en Hans!

Synd att bilen försvann från Umeå, hann aldrig se den ordentligt men den var inte ute så mycket på träffar i stan kanske!? :cry:
Last edited by Hugger69 on Thu Aug 21, 2008 8:19 pm, edited 1 time in total.
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by anton_e »

Jag ställde ut bilen på Nolia och Norrlandsträffen.. Annars kördes den mest kvällar när solen sken. 8)
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re: Volvo Amazon 1957, nya bilder (tack för mig)

Post by Hugger69 »

anton_e wrote:Jag ställde ut bilen på Nolia och Norrlandsträffen.. Annars kördes den mest kvällar när solen sken. 8)
OK, trodde jag skulle sett dig på Wheels eller onsdagsträffarna på Gammlia....
Vad händer nu då och varför sålde du?? :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Post Reply