Brytarlös tändning?

Moderatorer
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

du ska koppla + o - på spolen o + o - på batteriet, men det har du nog hajat :wink:

jag har en annan spole än den som sitter org, på den är det utmärkt + o - så jag skulle nog i ditt fall satsa på en eftermarknads spole..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

roberth wrote: Var sitter egentligen PLUS o MINUS på tändspolen?
På en originalspole går + matningen dold i stålkabeln från tändningslåset, den enda anslutningen man ser på toppen av spolen är - anslutningen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Tja vad säger man ???
Hyffsat snabba svar!!!

Anade att + kabeln går direkt från tändningslåset till \"under spolen\"...
Men hur löser man detta??? Jag menar att kabeln är precis som Lars skrev dold i en stålkabel o ser nästan som gjuten ut på tändningslåset...
Finns det någon annan punkt man kan använda???
Måste egentligen gå att använda läget innan startmotorn \"går igång\" på nyckeln istället, det måste ju vara samma punkt...Eller???

///Roberth
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Varför vill du komma åt tändspolens +?
Ska du ha +matning vid tändning till kan du ta från säkringsdosan eller från tändlåset.

Hur ska den kopplas enligt beskrivningen?
Det är inte så lätt att ge tips om man inte vet vilka anslutningar du behöver.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

Jag är nog lite seg idag...
Blir för ivrig när det ska grejas o då blir det lätt fel...

Lars Bd, du har redan svarat på min förvirrade fråga... Vill helst inte redogöra för inkopplingen för då gör jag det bara virrigare.... Men det har att göra med att + på tändspolen är samma punkt som +matning vid tändning (tändningslåset eller som du oxå sa säkringsdosan)....
Tack o bock....

///Roberth
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

NÄHÄ....
Jag blir galen!!!!
Provade att koppla plus från batteriet (spänning hela tiden) o då funkar allt perfekt. Men då blir kretskortet väldigt varmt även när allt är avslaget, o så vill jag inte ha det...

Provade sedan att ta ström från \"nyckel på\" o då får man fenomenet att när jag kör startmotorn så tänder inte bilen men om jag har lite tur så när jag släpper nyckeln från startmotorläge så startar den ibland, vilket man kan förstå... Men det är ju inte rätt heller... (o hur funkar det när det är -20... Då snurrar motorn förmodligen inte lika lätt...)

Så enda sättet jag ser att jag kan koppla är att ta ström från batteriet o till en brytare inne i bilen o sedan ut till transistortändningen...

Finns då inget ställe som jag kan komma på som har ström när startmotorn går OCH när tändningen är till men strömlöst när nyckeln är \"av\"
Eller har jag missat något???

///Roberth
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Just det ja, endast tändspole+ och startmotorsolenoiden får spänning i startläge och tändspole+ var lite svår att komma åt.
Du får helt enkelt ta ett relä som styrs av solenoiden och koppla från före tändlåset till där du behöver 12v, kabel du har nu är kopplad efter tändlåset.
Då fixar reläet tändningen i starten och din nuvarande kabel vid körning.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
roberth
Posts: 514
Joined: Sat Jul 29, 2006 2:54 pm
Location: skellefteå
Contact:

Post by roberth »

:D :D :D :D
Lars, du är kung!!!
Va skönt o slippa sitta o klura hela kvällen!!!!
Tack ska du ha!!!
Hade du något med produktionsutvecklingen av Amazonen o göra???

///Roberth
johan_l
Posts: 5
Joined: Thu Jul 13, 2006 10:57 pm

Post by johan_l »

Hmmm... kör inte amazon - men har problem med brytarspetsar som 'brinner' på min saab 99:a...

Antingen tar jag en 9000 fördelare som sägs ska passa t 99an, eller - tror ni att det hjälper att köra en byggsats för ett brytarlöst system?
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Trasig kondensator ger brända bryttarspetsar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
johan_l
Posts: 5
Joined: Thu Jul 13, 2006 10:57 pm

Post by johan_l »

tyvärr är kondingen precis bytt... :(
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

\"Kondingar\"

Post by J.LUNDIN »

Att du bytt till en ny kondensator behöver inte betyda att den fungerar som den skall. Vi gjorde för många år sedan en test på kondingar som köpts på dåvarande OK, ingen höll det värde som det stod på utsidan av kondingen, så vi åkte och bytte tills vi hittade en som låg något så när i närheten av det värde den skulle ha. Jag har för mig att vi bytte konding 6 gånger, dom var inte så glada på oss eftersom kondingarna var inplastade :D

Att en detalj är ny behöver således inte betyda att den fungerar, det är en erfarenhet man lärt sig den hårda vägen..... :D
Stoffe
Posts: 484
Joined: Sun Feb 01, 2004 10:40 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stoffe »

kondingar borde man ju egentligen köpa nån annanstans än de orginalkondingar. jag vet ju hur viktigt det är med kondingar i förstärkare, sånna här har jag monterat som bias kondig till mina försteg och fasförfördelare i min rörförstärkare
http://www.rswww.com.hk/electronic-comp ... targe.html
borde väll gå att klämma dit på en bil oxå tycker jag? vet inte alls något om kondignen som sitter på fördelaren annars, det borde väll inte vara en elektrolyt som de som jag skicka på länken. vilka värden har den?
mest kul att veta av ren nyfikenhet, jag använder inte min kondig längre för jag har ju transistortändning på min B20.
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
johan_l
Posts: 5
Joined: Thu Jul 13, 2006 10:57 pm

Post by johan_l »

nu har jag en fördelare från en saab med brytarlöst, samt kablaget till densamma. med lite omarbetning passar den mekaniskt. enligt uppgift ska det gå att få att funka bra (blev förevisad sådan bil i veckan som gick mycket bra) men tyvärr hann jag inte i mål idag.

känns som en billig genväg mot att köpa ett dyrt färdigt system, och som mer hållbart än att löda en egen konstruktion.

återstår dock att se hur bra det fungerar - är ju till en lite annan motor men borde inte vara så stor skillnad... (jag ska ju ha den till en saab99a och den är från en annan saab). sorry att jag lusar ned amazonforumet med dessa saab-frågor, men jag tror fler kan ha nytta av hur man mekar dit brytarlöst - bör gå att tillämpa på alla bilmärken.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Att använda en fördelare från s**b är rätt intressant. Läste om det på en hemsida (teknikbiten nånting) hittar den inte nu.
Är det från en en 9000 du tagit den och tändmodulen?
Årsmodel/model?
Hur mycket är det som måste svarvas bort för den ska passa?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply