En -63 ser dagens ljus efter 14 år i en lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
parbring
Posts: 191
Joined: Sun Apr 29, 2007 10:36 pm
Location: Skellefteå

Post by parbring »

Haha, ok, då missuppfattade jag... :)
Volvo Amazon ´65 | Ford Capri ´77 | Mercury Meteor ´63 | Volvo 145 ´70 | MB 220D ´72
\"Everybody should believe in something. I believe I'll have another drink.\" (W.C. Fields)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Nu är iallafall den nya dricksvatten pumpen inkopplad.

Har köpt ett \"veteran batteri\" till Amzingen, bild kommer. Tur att det sitter utanför kupen för det \"stinker\" :o det tog en stund att komma på vad det var som luktade :lol:

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

El är kul

Post by QV »

Här är det monterat i bilen
Image

Vem tror att likströmsgeneratorer inte laddar bra!
Det är inte så bra på tomgång (890 RPM, 13 Volt 3,6 A)
Image

men vid 2000 RPM
Image

Slår man sedan på lyset (2000 RPM 13,6Volt 37,2A)
Image

37 Ampere ur en 30 amperare, :P inte dåligt.

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:14 pm, edited 5 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

De va inte dåligt hörredu.. :)
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Nu blir jag lite nyfiken! Vad mäter du med det vänstra instrumentet, och hur kopplar du in det, respektive vilket mätområde? Kan det vara varvtalet med hjälp av frekvensinställning?
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Det vänstra instrumentet är ett 10 år gamalt (nästan helt värdelöst) bilmultimeter från biltema. Kostade då 169 eller 269. Köpte det för att ha någonting i båten ifallatt.......
Det mäter i denna inkoppling varvtal (läst värde x10= RPM) kan också fixa kamvinkel (58 grader var den i dag) + det vanliga V, A, Ohm.... Den är inkopplad på brytarna (tändspolen).

Det i mitten är en FLUKE (20 år gammal, fungerar kalas)

Det högra är en Tångampermätare. Den är också från biltema tror den kostade 400 vilket var det billigaste jag hittade för DC mätning. Man får vad man betalar för och en bra kostar ett par tusen och denna har prestanda efter pris om ni förstår vad jag menar. Nu mäter jag bara med den typ en gång i månaden så det är OK.

Man kanske skulle ta och köpa denna istället
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81491

/Janne

ps man kan aldrig få för många instrument ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amapola
Posts: 460
Joined: Tue Oct 17, 2006 9:56 pm
Location: Backaryd

Post by Amapola »

Det kan vara ett bra instrument för pengarna, men själv föredrar jag Fluke. Har själv ett som är avsett för bilelektronik, men trots det saknas strömmätningsmöjlighet. Märkligt. Tångamperemätaren känner jag igen. Har själv en likadan från Biltema. Hyfsat bra för hemmabruk. Dessutom prisvärd, eftersom det är svårt att få tag i billiga \"tänger\" som klarar likström. Sen har jag också ett Brymen- instrument. Påminner om Fluke. Tyvärr klarar inga av mina att mäta varvtal direkt. Det var därför jag blev nyfiken på hur du kopplade in ditt instrument.
/Krister
Det är alltid bra väder när man amazonar.
http://s117.photobucket.com/albums/o61/Amapolas_bilder/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

KROM

Post by QV »

Så efter at ha jobbat klart med larmet (som ni inte får se) så har jag ägnat en dag åt ventilationsrutorna. 30 nitar senare så ser det ut så här.
Så här vart höger ramverket
Image
och den nykromade fönsterramen
Image

Har ännu lite jobb kvar. Gummit mellan rutan och kromet är inte inköpt samt att gångjärnet är inte fastnitat ännu.

/Janne
Last edited by QV on Fri Feb 19, 2010 7:13 pm, edited 2 times in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Howto dörrlås

Post by QV »

Inget jobb i ladan idag, utan efter matlagningen till familjen så vart det att hjälpa till med en DVD installation över telefon.

Men lite Amazon vart det gjort vid datorn. Har pdf'at min artikel till Amazonbladet, nu med extramaterial som inte fanns med vid den första utgåvan (som det skulle ha stått på ett DVD omslag för att göra en värdelös film mer köpvärd :?: )

Här är den iallafall så att ni som inte är medlemar kan se hur en artikel i tidningen ser ut. Hoppas att den kommer till nytta.

http://www.malartorp.com/amazon/howto_d ... amazon.pdf

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Det är sådana som du Janne som hjälper oss alla att bevara Amazonerna till eftervärlden. Som vanligt utförligt och inte minst pedagogiskt skrivet och förklarat. Kanon!

Kommer själv från garaget med finrubbingen och polermaskinen i högsta hugg. Jag har aldrig varit med om något arbete som har varit så kul som den senaste tidens Amazonande :D
Amazon 1957
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Snyggt Janne, begriper inte hur du hinner med allt.. Reportaget i tidningen var kanonbra..+++++..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Tackar för berömet.....

Det tar tid och skriva men samtidigt är det ett \"kontrollsätt\" att se att alla bitar har fallit på plats.
När man läser en bruks så skall det inte finnas mycket plats för eget funderande allt skall stå där. Nu saknas det visserligen fortfarande info i HowTo Dörrlås innan den är komplett men det mesta finns med. Få se om det blir en fortsättning på baklucke låscylindern. Den kärvar nämligen lite och det iriterar mig. Men man måste ha något och göra nästa år också efter att A/C har blivit monterad.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Har varit på Amazonspaning i Zagreb utan lycka. Det finns långt fler hus med skottskador, nerbrända, igenvuxna än vad det finns bilar från 70 talet. Bland det äldsta jag såg var en (modern) laban. En R4 alltså och den borde vara en 80 talare

Har problem med Amazondelsleverantören, vi pratar inte samma språk så jag får inte de delar jag vill ha. Detta bara för att jag råkar renovera delar på Amazonen som inte \"kreti och pleti\" renoverar.......

Har nästan släppt sommarträffen, men nattorenteringen i Höör den skall vi vara med på i år.

Mer tjänsteresor på gång men snart är det semester

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Semester och inte ett dug gör man på Amzingen.
Skall iväg och klättra i Dalarna ett par dagar medans resten av familjen är hemma. Att \"krama om\" bergen är verkligen en avslappnande övning.

Har studerat vidare på A/C installationen och hittat kompressorn jag skall (försöka) använda. Den kommer ifrån en SAAB 9-3 2004-

Det fina med dessa kompressorer är att tillslaget är steglöst så man kan alltså variera hur mycket den skall jobba, inte bara till / från som på en vanlig med magnetkoppling. Då slipper man kompensera för hastigt ökad belastning som uppkommer vid tillslag (hoppas jag iallafall)

För fyllning så har allt varit svindyrt om man skall köpa det i Sverige men billigt i USA. Men nu har verktygsboden i Borås fixat ett billigt allternativ
http://www.verktygsboden.se/?id=74311

får beställa det när semestern är över.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Så semestern är över och skall man hinna färdigt till nattorienteringen i Höör så får man lägga på ett kol.

Har iallafall beställt tid för framvagnsinställning på VOLVO. Killen som tog emot samtalet var tvungen att kolla med killarna i verkstaden om de kunde :?: ställa in framvagnen på en AMAZON :!: Är inte en AMAZON en VOLVO :shock:
Nåväl bilen är välkommen och killen får väl ta fram manualen på hur man gör. Jag kommer att ha med \"egna\" brickor för justeringen, för dessa har de inte på verkstaden. De hade förövrigt haft en Amazon där under det sista året. Fick också ett påstående om att bultarna kan sitta rätt hårt på grund av rost, men jag försökte lugna honom med att det inte skulle bli några bekymmer med det.

Har beställt gummi och styrlister runt dörrarna. Undvek bussgods eftersom det inte är det snabbaste i mitt område. Kan ta rätt många dar extra.....

Har hunnit med och fixa låset i bakluckan i veckan.

Värmepaket och underredsbehandling borde också fixas innan avfärd.

/Janne

ps som en ren upplysning så uppdateras första inlägget allteftersom med ny info det kommer. ds
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply