1970 Amazon prosjekt

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Post by Robban »

Siste del av trykkrøret ble montert nå i helga! Og spent som jeg var, klarte jeg ikke å dy meg for å vri om tenningen :wink: Mest for nysgjerrighets skyld! :P

Vil motoren poffe til og dermed vise tegn til mulig liv? Kanskje... Kanskje ikke....

Hva om alt er dødt??

Eller... Hva om den starter? Nehhh det kan man ikke forvente av en motor som har stått stille i flere år og med faktorer som løst og ødelagt fordelerlokk og helt uinstilt tenning og en nyoppkobla hjerne gjort av en 18åring... :lol: Noe MÅ jo være litt galt :wink:

Men som sagt så var det morro å dreie rundt motoren en gang og... :o dermed smalt den igang med et brak! :twisted: Lyden av raklete og upresis tomgang var som musikk i mine ører der å da :D I tilegg fikk låten en ekstra vri siden sist jeg hørte en b20... Nemlig DET heftige turbosuset i fronten der :!:

Vrei fort av tenninga og tilbake sto en meget lykkelig kar :lol:

B20`n er en utrolig motor! Aboslutt ingenting er innstilt men likvel startet den med en eneste gang!! Det er sånt det står respekt av! :wink:
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
Aggro
Posts: 475
Joined: Mon Nov 13, 2006 4:59 pm
Location: Norge
Contact:

Post by Aggro »

skjer det noe her Robban?

eller er det full gang på skolen?
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Re:

Post by Robban »

Aggro wrote:skjer det noe her Robban?

eller er det full gang på skolen?
Holder da på, men det er vanskelig :? Det ene problemet avløser det andre! Har skiftet pakninger under både dysene og holderne pga lekkasje!

Bilen fikk for mye bensin også og det viste seg at drivstoffsregulatoren var tett! Dermed ble ikke pumpetrykket regulert og det ble bare surret!

Fikset alt dette, og skulle starte opp igjen og da rant det en blanding av bensin og olje ut fra blokka! Peilet olje og da viste det seg at blokka var full av bensin :!: :!:

Sjønner ingenting :?
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Byt bensinpumpen.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
J_I_M
Posts: 36
Joined: Sun Oct 15, 2006 3:28 pm
Location: Norsjö

Post by J_I_M »

fan vad frän :D va äre för melodi till kompressorhornen?
Volvo Duett -65 Kustom A-traktor
Volvo 244 -84 Vardagsbilen
Volvo 244 -79 Skattesmitaren
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Re:

Post by Robban »

Lars Bd wrote:Byt bensinpumpen.
Jeg benytter en elektrisk pumpe som var med motoren (142GL) Du trodde kanskje jeg kjørte med mekanisk pumpe?
J_I_M wrote:fan vad frän :D va äre för melodi till kompressorhornen?
Tusen takk! Angående melodien så ble det iallefall ikke den jeg håpet på da jeg kjøpte den :lol: (ville ha låta fra Charger`n på dukes of hazard :wink: )

Tror den jeg har heter la cucaracha.... :)
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
J_I_M
Posts: 36
Joined: Sun Oct 15, 2006 3:28 pm
Location: Norsjö

Re:

Post by J_I_M »

Robban wrote:
J_I_M wrote:fan vad frän :D va äre för melodi till kompressorhornen?
Tusen takk! Angående melodien så ble det iallefall ikke den jeg håpet på da jeg kjøpte den :lol: (ville ha låta fra Charger`n på dukes of hazard :wink: )

Tror den jeg har heter la cucaracha.... :)
okeyy... du får gärna lägga upp mer bilder på bilen :D dixie tutan den du har är ju frän som fan :D fast la cucaracha är ju en klassiker :D
Volvo Duett -65 Kustom A-traktor
Volvo 244 -84 Vardagsbilen
Volvo 244 -79 Skattesmitaren
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Post by Robban »

okeyy... du får gärna lägga upp mer bilder på bilen dixie tutan den du har är ju frän som fan fast la cucaracha är ju en klassiker
Akkurat nå er det lite forandring i og med at den har stått slik lenge nå og jeg ikke rekker å jobbe så mye med den (går skole og er kun hjemme i helgene)

Men blir det forandringer, tar jeg nok et par bilder :wink:

Jepp melodien er bra nok for meg den 8)
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Post by Robban »

OKEY DA ER TURBOMOTORN LAGT PÅ IS INNTIL VIDERE

NY MOTOR: DEN GAMLE B20A`en SOM SATT I BILEN ORGINALT :)

Jepp da ble jeg lei av å plages med turbomotor og vil derfor gå over den gamle A-motoren slik at jeg får en kjørbar bil til våren 8) Jeg akter ikke å stå i garasjen å panikkmekke for å få til kjørbar bil mens sommer-sesongen 2008 raser forbi!!!

Turbomotoren blir et langtidsprosjekt! Muligens Megasquirt... Who knows? 8)

Iallefall! Orginalmotoren var en sliten traver med blåst toppakning og knekt topploksbolt i blokka. Stempelringene var dårlige og motoren måtte få litt omtanke!

Orginale B20A motoren med ettermonterte SU-gassere:
Image

Her er blokka børstet ren for løs lakk. Sylinderløpene er honet og topploksbolten er boret ut og det er montert løsgjenge. Alt er gjort på motorverksted.

Image

Toppen:
Image

Toppen ble planet! Også det gjort på motorverksted!
Image

Motoren og toppen ferdig lakkert :D
Image

Og til sist et lite gjensyn med bilen :)

Image

Neste blir å slipe inn ventilene i toppen :!:

Alltid moro med komentarer folkens :wink:
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Tuff bil du har.. Ja jag tycker du är inne på rätt väg, få den körbar för de behöver rulla för att må bra..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
J_I_M
Posts: 36
Joined: Sun Oct 15, 2006 3:28 pm
Location: Norsjö

Post by J_I_M »

ser bra ut :) din bil är så jävla grym :D :D :D
Volvo Duett -65 Kustom A-traktor
Volvo 244 -84 Vardagsbilen
Volvo 244 -79 Skattesmitaren
jolle
Posts: 6
Joined: Fri Nov 23, 2007 12:16 am

Post by jolle »

Feita amazon, kjipt med alle problemene! Har kjøpt ein sjøl no Robin, du husker meg vel fra tempo-forumet. En 69' modell, b20. Hils rullebamsen din.
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Re:

Post by Robban »

Amazonsport wrote:Tuff bil du har.. Ja jag tycker du är inne på rätt väg, få den körbar för de behöver rulla för att må bra..
J_I_M wrote:ser bra ut din bil är så jävla grym

jolle wrote:Feita amazon, kjipt med alle problemene! Har kjøpt ein sjøl no Robin, du husker meg vel fra tempo-forumet. En 69' modell, b20. Hils rullebamsen din.
Takk for fine komentarer :D Ja som sagt så får man prioritere å få bilen på veien førs å fremst! Turbo`n kan komme senere :)

Husker deg ja jolle! Du få lage deg et liten post me bilder å prosjektering(?) her du også da veitdu 8)

Men her kommer flere bilder av mitt orginalprosjekt :wink:

Kjøpte nye ram og veiv lager:

Image

....For de gamle så mye slik ut:

Image


Nye ramlager montert! Som perler på en snor :wink:

Image


Her er veiva og kammen montert! Så var det bare å gjøre klart for montering av stempel og råder!
Image

Plukket istykker disse og rengjorde alt grundig før nye ringer ble montert! Litt innsausing med motorolje så var også dette klart for å smekkes på plass nede i blokka!
Image

Litt raushet med oljen så var det bare å sette dem i! Brukte et par biter av en bensinslange for å ikke ripe opp noe + sånn stempelringsverktøy for å klemme sammen ringene!
Image

Neste gang: Montering av topplokk! :wink:
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Post by OrreBorre »

blir fint! :)
Robban
Posts: 85
Joined: Thu Apr 05, 2007 3:13 pm

Re:

Post by Robban »

OrreBorre wrote:blir fint! :)
Tusen takk :wink: Alltid moro å få positive komentarer!

Her har jeg montert på topplokket og oljekåpa! Kåpa ble foresten veldig fin etter en runde med sånn stålull med såpe i!

Image

Image

Image

Neste gang: Turbo`n åker ut! Og orginale B20`en blir komplett (det er målet ialfall) :wink:
For livets glade gutter går solen aldri ned;)
Post Reply