Page 7 of 35

\"Ljugarbänkar\"

Posted: Sun Jun 26, 2005 11:01 am
by J.LUNDIN
Smokey, du får gärna dela med dig av ännu mer erfarenhet vad gäller olika bänktyper, det här är \"ren musik i mina öron\". :D Kul att någon äntligen tar bladet från munnen och delger egna erfarenheter om hur mycket det kan slå mellan olika typer av bromsutrustning. Det har tyvärr gått inflation i det här med hur mycket effekt man lyckats få ur vissa motorer, speciell gäller detta effekter uppmådda på rullande landsvägar. Där om något har man noll koll på de ingående parametrarna som styr beräkningen av utvunnen effekt.

Re: \"Ljugarbänkar\"

Posted: Sun Jun 26, 2005 7:03 pm
by Smokey
J.LUNDIN wrote:Smokey, du får gärna dela med dig av ännu mer erfarenhet vad gäller olika bänktyper, det här är "ren musik i mina öron". :D Kul att någon äntligen tar bladet från munnen och delger egna erfarenheter om hur mycket det kan slå mellan olika typer av bromsutrustning. Det har tyvärr gått inflation i det här med hur mycket effekt man lyckats få ur vissa motorer, speciell gäller detta effekter uppmådda på rullande landsvägar. Där om något har man noll koll på de ingående parametrarna som styr beräkningen av utvunnen effekt.
mmmmmm.... Ska vi röra om i grytan rejält eller vara snälla till en början???? Vad tycker Du!! :wink:

Får i så fall bli ett nytt Ämne. Ska suga lite på det och återkommer när semestern börjar om en vecka för då finns det lite tid när jag har kopplat upp internet länken till husvagnen.

Posted: Sun Jun 26, 2005 7:22 pm
by hesselgren
Caltex skrev:
-->Martin Häggström
Citat:
kg rullvippor (som också fick göras om för att de inte
skulle skramla sönder)


Då jag själv håller på att konstruera en uppsättning rullvippor...
så undrar jag vad som är problemet med KG:s vippor??
är det axeln till rullen som lossnar ?


japp det är axeln till rullen som lossnar. fick låsa den med en m3 insex skruv, sen har det funkat. men de nya vipporna ska väl vara bättre har dock ej provat dessa själv.
mvh Martin
ursäkta mig att jag hoppar tillbaka men, en liten fråga om rullvippor..

heter dom rullvippor bara för att det är en rulle som trycker på stötstången? eller sitter det nålrullager i också? är lite intresserad eftersom jag håller på att rita på rullvippor själv som jag tänkte fräsa ut i varmåldrad aluminium..

mvh micke

Motorbromsning

Posted: Mon Jun 27, 2005 7:58 pm
by J.LUNDIN
Shoot man, shoot... :D Rör om i grytan ordentligt, vi vill veta alla \"snuskiga\" detaljer........ :shock: :oops: :D

Re:

Posted: Mon Jun 27, 2005 9:41 pm
by mhr144
ursäkta mig att jag hoppar tillbaka men, en liten fråga om rullvippor..

heter dom rullvippor bara för att det är en rulle som trycker på stötstången? eller sitter det nålrullager i också? är lite intresserad eftersom jag håller på att rita på rullvippor själv som jag tänkte fräsa ut i varmåldrad aluminium..

mvh micke[/quote]

du menar väl rulle mot ventilen :wink: de vi menar har bara rulle mot ventilen. men det finns vippor med nålager mot axeln ock. vet ej om det finns till volvo (gissar att nållager läker för mycket så man tappar oljetryck har ej provat)

Posted: Mon Jun 27, 2005 10:33 pm
by hesselgren
ja jag menade ventilen, :wink: skrev fel bara.. ok för jag kollade på såna till bigblock och dom hade nog nålrullager, tänkte göra en uppsättning vippor iaf, jag måste pröva med nålrullager..

tack för svar// micke

Posted: Tue Jul 05, 2005 2:40 am
by mhr144
många amerikansa motorer har inte smörjning direkt till vippan som volvo, därav funkar det nog bättre med nållager där.

Posted: Tue Jul 05, 2005 8:21 pm
by hesselgren
aja okej då förstår jag varför, där oljas den kanske bara av det som skvätter runt.. okej..

Posted: Thu Jul 07, 2005 1:10 am
by JE Jr
Fick det här mailet av Stefan Lindqvist för ett par veckor sedan, men glömde lägga upp det :oops:
----------
Hej Johan! Så här kan det se ut efter en tävlingshelg på klistrad bana. Förra året körde jag 5 tävlingar på preppad bana med samma kardan. Nya motorn blev visst för mycket för en stackars 240 kardan.
Lindqvist Racing
----------

Image

Tja, så kan det gå... undrar vad nästa steg blir i kardanväg??

Sedna fick jhag ett mail av \"Iadr\", en Amerikan som gjort detta diagram, här är det mycket lättare att se effekt o vridkurvorna, fint gjort Iadr!

Image

Re:

Posted: Thu Jul 07, 2005 8:00 am
by Lindgren
JE Jr wrote:
Image

Tja, så kan det gå... undrar vad nästa steg blir i kardanväg??
Finns alltid jänkejärn att ta till :)
JE Jr wrote: Image
Bra bild , Är X NM? eller Y verkar vara rpm (med stor säkerhet!)

B20 Turbo

Posted: Fri Jul 08, 2005 2:43 pm
by cf112
Här är några bilder (klicka för större) på min gamla B20 Turbo som jag hade mycket kul med i en 144-74... En jäkla rishög men otroligt kul att köra ifrån nya tuffa bilar med! Fullgas flat out så gick hastighetsmätaren varvet runt tills det tog stopp vid stiftet vid nollan... Ingen aning vad det innebar i verklig hastighet, men ändå! Den varvade nåt grymt. Karossen var original förutom sänkning och stor vinge på luckan samt en del modifieringar i framvagnen för att få plats med allt turboskrot och framförallt intercoolern. Skar bla av tvärbalken och satte vanlig fyrkantsprofil tvärs över så långt fram det gick. Fick på så sätt ner en 240 kylare samt IC:n från en IVECO lastbil...

2xDellorto DHLA 40 modifierade för turbo
Garett T3
Hemmasnickrat grenrör
Topplock urfräst förbränningsrum (sänkt komp) bearbetade kanaler och STORA ventiler, dubbla fjädrar
Specialslipad kamaxel
Lättade stålkamdrev
Lättat (rejält...) och stiftat svänghjul
Blocket borrat till 2,1l
Original tändsystem fast spärrad fördelarplatta


/Christian

Image Image Image

Re:

Posted: Tue Jul 12, 2005 5:36 am
by iadr
JE Jr wrote: Image
Bra bild , Är X NM? eller Y verkar vara rpm (med stor säkerhet!)[/quote]

X is graduated in Ft/lbs, same numeric source & range as Hk/hp, so that's what I like to use.
I calculated the values.

(& small differnce, I am Canadian, not American, exactly... :lol: :lol: )

Re: B20 Turbo

Posted: Tue Jul 12, 2005 7:50 pm
by m widelycke
cf112 wrote:
2xDellorto DHLA 40 modifierade för turbo
Garett T3
Hemmasnickrat grenrör
Topplock urfräst förbränningsrum (sänkt komp) bearbetade kanaler och STORA ventiler, dubbla fjädrar
Specialslipad kamaxel
Lättade stålkamdrev
Lättat (rejält...) och stiftat svänghjul
Blocket borrat till 2,1l
Original tändsystem fast spärrad fördelarplatta


/Christian
Vad var det för kam? Är plenumet oxå hemmabygge? Hur byggde du om förgasarna? Räcker det att byta packningar till en "turbo förgasare" samt att trycksätta flottörhuset?

Re: B20 Turbo

Posted: Fri Jul 15, 2005 3:38 pm
by cf112
m widelycke wrote:
cf112 wrote:
Vad var det för kam? Är plenumet oxå hemmabygge? Hur byggde du om förgasarna? Räcker det att byta packningar till en "turbo förgasare" samt att trycksätta flottörhuset?

Motorn är ursprungligen byggd av en firma som heter (hette?) Elleman Jacobsen som jag tror finns (fanns?) i Partille. Kammen och plenumet i alu kommer därifrån.
Har för mig att till Dellorto är det en packningssats för turbobruk du behöver, sen behövs även bränsletryckregulator turbo (775:- KG-Trimning)

/Christian

Re: B20 Turbo

Posted: Tue Jul 19, 2005 10:16 pm
by Axel
cf112 wrote: Motorn är ursprungligen byggd av en firma som heter (hette?) Elleman Jacobsen som jag tror finns (fanns?) i Partille.
/Christian
Elleman är fortfarande aktiv. Han slipar kammar bland annat.