Page 1 of 1

Rostiga reduceringsventiler

Posted: Sun Aug 22, 2010 9:19 am
by 121
Har skruvat isär flera ATE reduceringsventiler (för bakbromsarna) för att hitta några som är fräscha invändigt. Alla verkar dock ha "rostgropar" i cylinderytorna. Vad ska man göra? Bör man försöka hona cylindrarna tills groparna är borta, eller riskerar cylinderdiametern bli för stor då? Kan man låta rostgroparna vara kvar och bara montera nya tätningar? Borde det inte finnas ett utbytessystem för reduceringsventiler på samma sätt som för bromsok? Är inte den här funktionen så viktig? Hur renoverar ni era reduceringsventiler?

Re: Rostiga reduceringsventiler

Posted: Sun Aug 22, 2010 7:25 pm
by QV
Det här är ju rätt konstigt.

Jag har ju bytt till DOT 5 (silikon) vilket enligt många är helt onödigt eftersom det är mycket billigare (och enkalre) att byta bromsvätska vart annat år istället för att byta alla packningar och fylla på DOT5 vätska.

Så du har helt enkelt bara ett tillfäligt stort misflyt och nästa reduseringsventil kommer naturligt vis vara helt frisk......


/Janne

ursäkta mitt OT men jag kände tvånget att skriva lite. Har förövrigt ingen hjälp att ge dig angående gröpperna i loppet. Min är enkrets (utan reduseringsventiler) och därför tolererar jag ingen rost alls i systemet. En krets och den skall fungera! Har ingen kostlimmit på bromsdetaljer.

Re: Rostiga reduceringsventiler

Posted: Sat Apr 23, 2011 6:05 pm
by Torbo
Det skal være nok å pusse over sylindrene i reduksjonsventilene. Tiden de virker er så kort at en minimal lekkasje innvedig ikke har betydning. I en lang utforbakke på vinterføre bør man være forsiktig med bremsene (uansett) om du er i tvil om sår i sylindrene kan lekke innvendig. Kun da kan bilen overbremse bak... Men faren er mikroskopisk tror jeg som gammel mekaniker...
Men Pass på lekkasjer utvendig. Det an jo medføre at bremsene svikter...