Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Amazonsport »

Din bil är rutten! Sorry, men det är sant..

Nä skämt åsido, finns nog många fina bilar som ser ut som din gör bakom fasaden. I detta fallet hade jag försökt skaffa plåt från en annan bil(skrot) inte från grannens Amazon alltså.. ;) Sen skurit bort så att du ser hur det ska vara när det är helt. Alltså så att du kan använda de och bygga upp på nytt på din bil. Även ytterplåten.

Du måste ju ha en bil som håller ihop och är hyfsat trafikduglig, så det går inte bara att rostskydda o svetsa ytterplåt och dölja allt. Du har en dotter som ska åka så säkert det går i en Amazon.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Jo, det är väl så.

Dottern kommer nog inte få åka Amazon på många år (enligt frugan), så med tanke på skicket så vette fåglarna om det är värt jobbet. Har lite känningar på en 58 i skapligt skick (har bara sett den utifrån i regnet), men jag gillar ju att skruva, trimma och fixa, och en 58 känns lite vanhelgande att börja trimma och ändra på. Får se hur jag gör, jag vill ju fixa den ordentligt, men tiden jag har i garaget är helt emot mig nu. :(

Spanat lite på blocket med, men det är ont om 64 4d i hyffsat skick, och det är egentligen dom som jag gillar mest. :) Å andra sidan kan ju flytta över nästan allt från 64:an till en nyare så man får samma look utan att förstöra för mycket.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Hasse63 »

För att få bort all gravrost så får du kapa en hel del till och sen så ska du bygga upp det igen med ny plåt eller en bit från en annan Amazon... Grunda på rost hjälper inte, bättre att spruta på/ in olja typ hålrumsvättska eller som de gjorde förr linolja och det från de håll du kommer åt... blir väl underifrån.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Hasse63 wrote:För att få bort all gravrost så får du kapa en hel del till och sen så ska du bygga upp det igen med ny plåt eller en bit från en annan Amazon... Grunda på rost hjälper inte, bättre att spruta på/ in olja typ hålrumsvättska eller som de gjorde förr linolja och det från de håll du kommer åt... blir väl underifrån.
Menar du att man skulle kunna spruta på linolja/hålrumsvätska på rosten och köra så? (Jag vet att jag måste/borde laga allt, men jag försöker pussla ihop tiden och kunskaperna jag har här. :) )

Det lutar mot att jag behåller liket, kapar ut och bygger ny plåt där den är sönderrostad. Tålamodet har jag, och kunskaperna kommer nog längs vägen. Ska se lite om jag kan hitta en donator här i närheten, vet att det skrotades två stycken nyligen, fårgan är bara var dom hamnade.

Enda nackdelen är att jag nog måste laga rosten på Opeln som står i garaget och skäms så jag tar mig till och från jobbet så länge. Mest ytrost på den, men jag ogillar verkligen bilen. (När vi skulle köpa andrabil så hade jag ett villkor. "Ingen jävla Opel, annars är jag rätt flexibel." Svärfar och frugan körde över mig lite snabbt och kom hem med en Opel Astra. Som på något mystiskt vis blev min bil, medan frugan har familjebilen. "Ja ä'inte bitter" :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Hasse63 »

Det är en rätt stor bit som måste bort och det är inte helt lätt att byta den så... tror säkert du får till det och det bör åtgärdas om du tänker ha kvar den...och varför skulle du inte det :D

Så tills du hittar en donator kan du pussla ihop det genom att punkta dit en plåtbit och göra det riktigt senare, då instrumentbrädan bör tas lös för att komma åt... :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Blomquist »

granfot wrote::twisted: :evil:
Kan man utan att helt behöva gömma sig för all framtid bara spraya hela insidan med kallgalv och rostskydd innan man lagar ytterplåten ordentligt? Eller finns det något annat sätta att lösa det på utan att behöva kapa bort halva bilen?

Hjälp?
Det där beror väl på hur du ser på saken när det handlar om säkerhet. Det ser ju ut som att
den omkringliggande strukturen har ruttnat bort, a-stolpen ser ut att vara ganska
hårt upprostad och den betyder mycket när det smäller.
Hade det varit min bil, hade jag lagat upp a-stolpen. Minst.
Man jag har ju annat att åka i.
210 -64, 223 -68
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Jo, jag har annat att åka i med, men Opeln måste rostlagas och besiktigas innan den är ok att köra. (Ytrost, och avställd bara för att vi glömde besikta den, så det är nog enkelt fixat, men lusten är det värre med.)

Nåja, ska försöka fixa lite mer innan semestern är över, och jag kommer nog försöka laga så mycket som möjligt bara jag lyckas lura iväg frugan en vecka eller så. :)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by 123GT »

Håller alla tummar för dig granfot !
Livet är en strid :) men faktiskt väldigt roligt också eller hur ! :lol: Vill du ha synpunkter så hade jag fixat en bruksbil före hobbybilen även om "rolighetsfaktorn" säger tvärtom !!! :)

Kämpa på, vi är många här som följer din tråd och arbete !!!
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Var ut i garaget idag och inspekterade otyget lite. Det ska nog fan inte vara helt omöjligt att få ordning på det där, och frugan åker iväg till svärmor 4 - 5 dagar snart, så då kan jag ägna hela dagarna ute i garaget. Mitt enda problem just nu är att jag är dålig på att svetsa. Jag kan lätt få svetsarna osynliga utifrån (svetsa, slipa, svetsa hålen som dök upp, slipa igen osv.), men invändigt ser de ut som sju svåra år, och hur skyddat mot rost det blir kan ju bara tiden utvisa. Plåt kan jag få tag på i småbitar åtminstone, så med lite lappande och klurande så ska nog den biten lösa sig med. Nu gäller det bara att jag inte hittar fler rostfällor som den här. (Iofs är jag nästan säker på att det är dåligt på andra sidan med, men inte lika illa.) Ska jag ändå ut med rutan (igen) och instrumentbrädan så får man väl ta båda sidorna antar jag.

Jaja, vi får se vad det blir av det hela, än har inte kon flugit ut ur båset. :)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Uffe »

Jag kan bara säga att... jag känner igen mig, både gällande rosthelvetet, tidsbristen och (kanske inte så konstiga) bristen på förståelse från familjen :(( Mitt tips blir i alla fall att verkligen fokusera på 1 sak i taget. 1 plåtbit i taget. 1 rosthelvete i taget. INTE titta på allt samtidigt. Men blir helt enkelt knäckt rent psykiskt och det var ju inte det som var meningen med denna hobbybil, eller hur?? Dessutom måste man nog skita i projektet ett tag ibland så att lusten återkommer. Jag har klarat det och det gör du med. Jag kan, med riktiga skitresurser, snart stoltsera med en helt rostfri kaross och jag undrar om inte min 57:a var värre än de flestas?? Dessutom kunde jag inte svetsa förut. Jag har dessutom slutat uppdatera då det stressar mig att hela tiden visa framsteg för "Er" plus givetvis att det tar tid. Men, en dag skall ni få se :))))))))
Lycka till och kämpa på!
//Uffe
Amazon 1957
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Ikväll började min "lediga vecka" i garaget. Tänkte att jag får riva ut det som rivas ut kan och sen gå lös med vinkelslip och svets. Men att det skulle gå bra för mig i garaget var bara för mycket att hoppas på. Ratten får jag inte loss, jag har ryckt och slitit, sprejat ATF/Aceton och WD40, värmt så mycket jag vågat (väldigt lite, det börjar ju ryka rätt fort om det där) och försökt komma på platser att fästa avdragaren på. Den sitter som berget och jag har redan skapat sönder den lite på undersidan eftersom avdragaren inte får fäste där. Dessutom demolerade jag gängan till muttern lite när jag försökte mig på en annan variant utan framgång. Men men, jag har några dagar till på mig. Däremot spräckte jag vindrutan när jag skulle plocka ur den. :( Det silikon-lim som jag använde när jag satte dit den sist var tydligen lite för bra, så nu måste jag fixa en ny vindruta med. :(

Så imorgon fortsätter jag iallafall, rattfan ska bort så att jag kan få bort instrumentbrädan och laga rosten ordentligt. Har lyckats lossa skruvarna under rattstången efter mycket möda. Provade förra året att kapa spår i dom så att jag kunde skruva ut dom med mejsel, men det gick inget vidare. I år hade jag skaffat en slagskruvmejsel, men den gick bet den med. Så det slutade med att jag svetsade på muttrar. Svårare än jag trodde, jag fick kassera ett gäng muttrar eftersom svetsen fyllde igen dom men det höll inte ihop med skruven. Men nu är dom loss iallafall, så nu är det "bara" ratten kvar. Hur tålig är den egentligen? Vågar ju inte ta i för kung och fosterland eftersom den sviktar betänkligt redan.

Postar mer imorgon om jag kommer någon vart.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by Amazonsport »

Ratten håller att slita i. Ha muttern på lite grann bara så du inte slår ratten i näsan. Ta tag med en hand på var sida o jucka fram o tillbaka o dra hårt mot dig.. :D Den lossar, om inte annat när du börjar bli arg efter en stund.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Min ratt satt riktigt hårt. Någon hade haft sönder den och änden på rattstången utan att få loss den. Jag gjorde en avdragare av en tjock plåt ca 5mm o h borrade hål för de två dragarskruvarna i ratten. Jag spännde och spännde så gängorna nästan gick sönder men då lossade den!

När du tagit loss tutringen ser du två gänghål på var sida om rattstången där skall dragarskruvarna i. Plåten ska trycka mot rattstångsänden. Dra jämnt så innget blir snett. Sedan fick jag fila rattsstången så muttern gick på igen. När du sedan sätter på ratten skall blinkerspiggen passa mellan blinkerskontaktens armar...

Lycka till!
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by gudu »

Den gamla ratten hade förresten en annan konstruktion på splinesnavet. Mer stål och svarvat än den jag satte dit, som gick mycket lättare. Stålet hade nog smårostat, ha i fett innan montering.

Någon god kalenderbitare kanske vet när rattarna ändrades ( alltså typen innan fjärilsratten).

Min orginal med mycket stål borde vara från 66.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Granfot's -64 4d Semi-custom (Motorvideo på sid.7 & 14)

Post by granfot »

Projektet påbörjat! :) Men ratten sitter fortfarande som gjuten. Snidade ihop en egen avdragare, men när jag dragit ungefär vad jag vågade (med tanke på gängor osv) så sprack avdragaren. Har testat rycka, slita och dra, knacka och banka, och mer våld i olika tappningar, men den sitter där den sitter. Synd, för jag hade tänkt spackla och lacka den när jag ändå hade den av. :/

Nåja, jag kapade bort plåt på utsidan istället och har nu lagat det mesta av rosten. Ska spraya zink-galv på allt en gång till imorgon, och sen kitta alla skarvarna. (Mina svetsar blir inte täta, och bränner jag på mer så äter svetsen plåt istället för att laga hål, så det blir punktat/sömmat och sen galvat och kittat.) I morgon ska jag försöka bygga plåten på utsidan igen också, och det kan nog bli spännande. :P

Plockade även bort skärmen på vänstersidan för att se hur det ser ut där, men där verkar det som om den gamla lagningen håller. Däremot är balken rostig, så jag ska göra ett nytt "lock" till den innan jag skruvar dit skärmen igen.
Post Reply