Det är ju inte så att jag dött, eller ens råkat blivit riktigt sjuk och legat i respirator direkt, men sen min andra knodd kom till världen så är tiden inte på min sida längre. Men tro för den delen inte att jag gett upp i garaget, de få stunder jag lyckas stjäla mig till nyttjar jag så gott det går.
De senaste resorna har varit mest oflyt och okunskap, till en början så fick jag skaplig ordning på gången i bilen, monterade ett par Solex 40:or som även om de var gravt felbestyckade satte snurr på motorn rätt ordentligt och det var en fröjd att köra igen, men med en soppaförbrukning som ibland var uppe på 1,6L/mil så kändes det lite fel, och att den dessutom förverkar olja i nästan samma takt är tröttsamt, men små steg framåt (och ibland ett jättekliv bakåt) gör att det ändå alltid är roligt att hålla på.
Den sista vändan var att jag märkte att bilen gick väldigt slött, inget direkt respons på gasen och man fick jobba lite för att komma upp i fart. (Trampade man för hårt på gasen så dånade det bara, inte mycket hände.) Hade planerat att ta tag i det rätt snart, och när jag skjutsade hem kompisen fick jag reda på vad problemet var. Hans far som var ute när vi kom påpekade att jag hade en rätt unik Amazon, och när jag frågade varför så upplyste han mig om att dom inte gjordes trecylindriga.
Ägnade några timmar åt att försöka komma på varför den betedde sig som den gjorde, och gjorde bland annat ett komp-prov i all hast som visade att jag låg på jämna 8 över alla cylindrar (jämfört med runt 10 för nåt år sen). När jag var klar med det så var klockan strax efter dagishämtningsdags så jag kastade på laddaren på bilen för att få igång den på kvällen när jag skulle till jobbet och rusade iväg för att hämta dottern. När jag sen på kvällen skulle iväg så startade inte bilen och det visade sig rätt snabbt att man inte ska lämna tändningen på när man laddar bilen.
Tändspolen var glödhet och kletig, den hade visst läckt lite olja, så jag brände iväg till det blå varuhuset och köpte mig en ny (och ful) tändspole som skulle vara högeffekt, modern och torr.
Om den kan man säker säga mycket, men jag säger bara "Arghhh!". Bilen startade, men gick som en påse skit i uppförsbacke, tappade gnistan rätt ofta och small så jag misstänker att jag får renovera avgassystemet rätt snart. Under förhoppningen att en ny spole inte felar så köpte jag ny kondensator med och hade fortfarande samma problem.
Så dagen efter när bilen fått vila ut utanför jobbet utan batteri så hjälpstartade jag den och körde hem den i knallande och skuttande skick. Monterade tillbaka originalspolen och nu gick den som en klocka igen.
Så tillbaka till det blå varuhuset och bytte till en blå spole, billigast möjliga modell, och monterade den, och nu går bilen riktigt bra med tanke på att förgasarna är helt i oordning. Försökte synkronisera dom och hade ett jäkla sjå med det, vilket inte var så konstigt om bilen bara gick på tre (eller troligen två) cylindrar. Nu när alla fungerar igen så går den ojämnt...
Hur som, det är snabbt löst, bara jag får tiden i garaget till att reda ut det. Dessutom har jag beställt ett Ignitor-kit till den, var inne på 123 men pengarna och QV's varma lovordande av Ignitor fick avgöra.
Ska någon mer handla en sån så kan jag tipsa om den utländska auktionssidan, eller den utländska nätbutiken med samma namn som våra kära bilar. Några hundralappar billigare än här i Sverige.
Så, det var en uppdatering med vad som hänt på sistone i mitt garage. Förhoppningsvis ska jag lyckas ta mig tillbaka till att uppdatera lite då och då, för det är säkert någon mer än jag som läser allt som passerar här på forumet.
Annars får jag betrakta det här som en dagbok för pärlan.
(Och just det, när jag bytte sulor på bilen häromdagen så lyfte jag i tvärbalken under som vanligt. På passagerarsidan så är balken numer ingen balk, snarare lite kex hopmosat under golvet...
)
Väl mött!