Halsring weber 45

Moderatorer
Post Reply
Jaffa
Posts: 3
Joined: Sat Sep 11, 2010 7:50 pm

Halsring weber 45

Post by Jaffa »

Hej!

Klurar lite på det här med storlek på halsringar, när man väljer storlek ska man gå efter max varv på motorn eller varvet där max effekt är. Är det någon som har flödestestat 45or med olika halsringar ?
Kan ju vara så att man behöver 40mm för att nå max effekt men kanske roligare o köra med 34-36 om man inte ligger o pressar på grusvägarna.

Lite hjälp på dessa funderingar ? :)
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Halsring weber 45

Post by J.LUNDIN »

Halsringarna väljs efter det max varv motorn skall nå. Weber går på den separata cylindervolymen vid rekommendation. En 4 cylindrig motor på 2liter med en halsring för varje cylinder kräver (500cc stora cylinderar) 37mms halsring för 6000rpm, vid 8000rpm 47mm och vid 10.000rpm 53mm. Givetvis så får man bättre transient respons med mindre halsringar än de rekommenderade storlekarna. Allt beror på vad man skall ha motorn till och vad man har för utväxling i låda och bakaxel. Ju fler växlar och tätare steg man har att leka med desto lättare blir det att köra en motor med stora halsringar.... :D
Jaffa
Posts: 3
Joined: Sat Sep 11, 2010 7:50 pm

Re: Halsring weber 45

Post by Jaffa »

Måste man ha samma storlek på insugkanal, eller gäller det bara för att fögasaren ska fungera som den ska. Finns ju ingen vad jag vet som portar så stora hål som 47mm :D i b20topp.

Om vi tar en kg5 kam som ex, en sådan borde ju gå o varva 8000rpm. Då borde man har weber 50 för att utnyttja den kammen fullt ut.

Ska köpa förgasare o vill inte köpa för små :)
StefanM
Posts: 474
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Halsring weber 45

Post by StefanM »

Jaffa wrote:Måste man ha samma storlek på insugkanal, eller gäller det bara för att fögasaren ska fungera som den ska. Finns ju ingen vad jag vet som portar så stora hål som 47mm :D i b20topp.

Om vi tar en kg5 kam som ex, en sådan borde ju gå o varva 8000rpm. Då borde man har weber 50 för att utnyttja den kammen fullt ut.

Ska köpa förgasare o vill inte köpa för små :)
Vad ska du ha bilen till? det låter inte helt hälsosamt att bestycka en motor för att ligga på 8000 rpm mestadels..........en sån motor blir nog ganska jobbig i längden om man bara vill ha en pigg gatbil. Korrekt bestyckat så kan man få en ganska okej motor med 36mm halsringar också jämfört med stora halsringar och kam som drar mellan 6-8000...............
Jaffa
Posts: 3
Joined: Sat Sep 11, 2010 7:50 pm

Re: Halsring weber 45

Post by Jaffa »

Bilen ska jag ha å köra med :) hehe Bruksbil med rejäl fjong i va ju tanken.
Nu vet jag ju inte om jag fick svar på det jag frågade men men :)
Jag får prova mig fram helt enkelt till det som passar mig.
jonny
Posts: 177
Joined: Sat Feb 14, 2004 4:23 am

Re: Halsring weber 45

Post by jonny »

Eftersom du ska använda en KG5:a så borde du kunna följa kamaxeltillverkarens råd och tips .
I KG:s katalog finns bestyckningsråd för både Weber 45 och 48 samt Dellorto 45 och 48 när man använder en KG5 .
Post Reply