Gullbergs 64:a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

Nu känner jag att det är god tid att jag visar upp min bil här. Jag låter bilderna tala.

Image
Så här såg den ut när jag bytte den mot min gamle blåa 940.

Image
Image
Efter biltemas lackfärg från byggavdelningen, penselmålad. En hobbyfotografen som tog dessa gillar grodvyer.

... och så har vi ju kontoret :roll:
Image

Motorn har varit bytt från en slutkörd b18 till en desto friskare b20,[ bilder på motorbytet kommer inom snart.]

Framtidsplaner:
1. Rostlaga den lilla rost som finns gömd, och rostskydda underreda och bakom skärmar, framvagn, bakvagn osv.

2. Ny, mer seriös lack skall på, ej bestämt färg, men rött tak skall på, med röda fälgar. Sedan funderar jag starkt på gräddvit, alternativt svart eller grått.
Röda plåtisar med vita däcksidor är mer rockabilly, vilket jag eftersträvar, detta skall på. I och med detta skall diverse bucklor åtgärdas.

3. Trimma motorn något, kan få loss ett par SU-förgasare till att börja med.

Bilen är ett rullande projekt i skrivandets stund.

//Robert :)
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Gullbergs 64:a

Post by 123GT »

Trevligt...och nybesiktigad är den också ! :D Så den blir vinterbil isf 940 då, eller ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

123GT wrote:Trevligt...och nybesiktigad är den också ! :D Så den blir vinterbil isf 940 då, eller ?
/ sven
Glömde tilllägga att jag haft den sedan sent i höstas förra året, men ställde av den under vintern.
Din lille rackare, kollade upp regnumret :mrgreen: Minns inte att jag nämnde att den var nybesiktad.. hehe.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Gullbergs 64:a

Post by Rappel »

villket härligt skick på den! mags fälgarna gör sig riktigt bra till färgen på bilen! :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Gullbergs 64:a

Post by daniel_sandberg »

Vad tyckte du om den där färgen? Funkar den eller är den bara skit? Har den någon möjlighet att kunna funka som bilfärg om man sprutar på den?
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

daniel_sandberg wrote:Vad tyckte du om den där färgen? Funkar den eller är den bara skit? Har den någon möjlighet att kunna funka som bilfärg om man sprutar på den?
Biltemas úniversal lackfärg från byggavdelningen. Om man sprutar på den så fungerar det bättre än att pensla.
inte testat så svårt att säga hur bra det blir.
Jag kommer iallafall test, då färgen är såpass billig. :mrgreen:
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Gullbergs 64:a

Post by daniel_sandberg »

Den är ju verkligen billig så man blir ju sugen på att testa =) Jag har en scirocco från 82 som behöver en lack och tänkte att det blir en lämplig färg till den. Annars har jag faktiskt funderat på biltemas båtfärg. Det är ju faktiskt en tvåkomponentfärg. Något dyrare. ca 220 för en liter blandad färg.
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

daniel_sandberg wrote:Den är ju verkligen billig så man blir ju sugen på att testa =) Jag har en scirocco från 82 som behöver en lack och tänkte att det blir en lämplig färg till den. Annars har jag faktiskt funderat på biltemas båtfärg. Det är ju faktiskt en tvåkomponentfärg. Något dyrare. ca 220 för en liter blandad färg.
Jag kan varmt rekommendera lackfärgen som jag penslade på när det kommer till att användas som tillfällig färg, på diverse pilsnerhäck. Som seriös lackering så satsa på 2k istället. Är man endå inte mer seriös än att man tar fram rollen, så är den budgetfärgen utmärkt.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

Nu rasade jag min b20motor ( för lågt oljetryck, och var långt hemifrån, så försökte köra på det. men ville inte. Skurit ihop)

Bilen är hemma nu iallafall, och jag funderar på att antingen renovera b18motorn som är orginalmotorn. Men är sugen på att trycka ner en b230 från en 740/940.
Hur jobbigt är det till en skala att få till det med motorn och all el för direktinsprut? Sedan hade jag fundering kring m46lådan, jag vill helst ha långspak till den, någon som lyckats, och blir det bra?
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Gullbergs 64:a

Post by daniel_sandberg »

Jaså.. du tror att den är såpass dålig att den inte duger till annat än pilsnerhäck? Jag har ju tänkt vara ganska noga med underarbetet och slippa göra om det om jag skulle bli missnöjd med lacken.

Jaja.. Hoppas över den billigaste färgen på biltema och kanske kör deras båtfärg istället då. Trots allt 2k-färg ju. Och jag ska ha vitt så borde ju funka :D
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

daniel_sandberg wrote:Jaså.. du tror att den är såpass dålig att den inte duger till annat än pilsnerhäck? Jag har ju tänkt vara ganska noga med underarbetet och slippa göra om det om jag skulle bli missnöjd med lacken.

Jaja.. Hoppas över den billigaste färgen på biltema och kanske kör deras båtfärg istället då. Trots allt 2k-färg ju. Och jag ska ha vitt så borde ju funka :D
färgen sitter fortfarande kvar på min amazon, men ser att den börjat flagna längst fram på huven, men skippade ju underarbete.
Nästa lack blir 2k, antagligen båtfärg.
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

Först upp så blickar vi tillbaka till när jag köpte bilen. Då såg den ut såhär
Image
Den köptes då hösten 09, och ställdes under en pressening i trädgård, hade då tyvärr ingen garage, så den fick vänta tills våren. Då renoverade jag bromsarna och sen åkte det på penselmålning.
Image

Penslarna jag använda var feltemas absolut billigaste och sämsta de hade att sälja, de tappade hår redan från första penseldraget. Lacken blev barkig å gó.
Det åkte även ner en b20 som plockade från ett karnivaltåg, byggd på en gammal 240.
Men den motorn rasade senare pga plötsligt förlågt oljetryck ute på E4:an vid Landvetter.
Det verkade som om bilen skulle få stå med rasad motor på tomten under vintern, men så kom räddningen utav en garageplats i älvängen.
Image
Det första jag gjorde var att hinka ur den rasade b20motorn.
Image
Image
Image
Kamaxeln gick blandannat i tre delar. Hela bottendelen var död, och skrotades.
Tog även vara på toppen, som hade klarat sig, plus mycket annat.
Image

Sedan så började jag renovera b18motorn som satt i bilen när jag skaffade den. Den drack extremt mycke olja, och avgasförgiftade bokstavligen all bakomliggande trafik när man var ute på vägarna.
Misstänkte från början sletna kolvringar, när jag plockade ner motorn så var en kolvring avknäckt.
Image
Liten färgklick gör mycke på för helhetsintrycket, fast om jag inte ens bemödade mig att tvätta av andra motordelaljer, bara röd färg på block å topp, that´s it!
Image
DONK! Så var motorn på plats, vart slarvig att ta bilder under ihopmonteringen utav motorn.
Nu är vi tillbaka i nutid igen, och kommande är att fixa yttre skavanker. Det skall svetsas(bara lite), spacklas(desto mer), slipas och lackas. Vad för färg är jag inte helt hundra på. Men lutar åt vitt tak iallafall.
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by sotarn »

coolt stuk bilen hade precis när du hämtade den 8) . Väntar på fortsättningen :D .
daniel_sandberg
Posts: 355
Joined: Wed Apr 02, 2008 10:54 pm
Location: Umeå

Re: Gullbergs 64:a

Post by daniel_sandberg »

Så här ser biltemas 2k båtfärg ut på en scirocco. Vi pratade ju om färgerna förut så tänkte att du kanske ville se resultatet =)

Image

Känns lite fel att ladda upp en bild på en folka på amazonforumet men nu är det ju för en god saks skull =)
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Gullbergs 64:a

Post by gullberg86 »

daniel_sandberg wrote:Så här ser biltemas 2k båtfärg ut på en scirocco. Vi pratade ju om färgerna förut så tänkte att du kanske ville se resultatet =)

Image

Känns lite fel att ladda upp en bild på en folka på amazonforumet men nu är det ju för en god saks skull =)
Det ser fint ut.. ohh nej, det är inte skamm att ladda upp den där fina sciroccon, i mitt garage finns det en nisse som har ett par sådana, en breddad skrothög och en riktig fin men dammig pärla, de står bara och tar plats.
Post Reply