Nytt batteri

Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Nytt batteri

Post by Amazon_V8 »

Ska köpa nytt batteri till Amazonen.Det är en -70:a.Nån som kan rekomendera nått??Har funderat på Biltemas för 349:- är det nått att ha??

/Micke
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Om du inte förväntar dig att det skall hålla en längre tid så kan det funka bra. Har själv dålig erfarenhet av Biltemas grejor som helt plötsligt ger upp utan anledning, d.v.s. långt innan den förväntade hållbarheten.
Det gäller säkert inte allt men förvånansvärt mycket i Biltemas sortiment.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

349kr är trots allt inte superbilligt för ett bilbatteri. Visst är det betydligt mindre än man får betala för ett märkesbatteri hos den lokala bilmacken men ändå ingen jätteskillnad.

Faktorer som hur ofta du använder bilen (året runt, endast sommarhalvåret osv?), hur du har tänkt att sköta om batteriet (underhållsladda när det ej används) osv. kan ju vara värda att fundera över innan du bestämmer hur mycket pengar du vill lägga ned.

Själv brukar jag åka till en \"yrkesbutik\" och handla bilbatteriet där till betydligt bättre pris än på macken. De har även fyllning av batterier, och är auktoriserad tudorbutik. De har fö. även klassiska batterier, nytillverkning av de Tudorbatterier som satt i amazon under tillverkningsåren med andra ord. Men det kanske du inte är ute efter... :)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

.......

Post by Amazon_V8 »

Det blev ett från Biltema.Bilen startade ju iallafall.Jag har ju nästan precis köpt den,men min tanke är att den bara ska gå på sommarhalvåret och stå i garage under dom kallare månaderna.Just nu för tillfället så spelar det ingen direkt roll om det är ett original liknande batteri som sitter i den,målet just nu är att få igenom den genom besiktningen sen får jag se om det blir originalrenovering eller ombyggnad men det lutar åt ombyggnad,fast å andra sidan är det ju en väldigt sen bil,den är inte tillverkad speciellt långt före dom där 200 bilarna dom skickade till sydafrika eller hu det var.Dessutom är inredningen i grymt fint originalskick.

/Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Valet är ju högst personligt. Visst kan det vara kul att göra ombyggnationer, men i längden är det väl trots allt trevligast med en originalrenovering.

Det är inte lika hett att visa upp en totalombyggd amazon om 10 år när du blivit lite äldre som att komma med en fin originalbil som dessutom är bland det sista hundratalet bilar i serien.

Vill man bygga om och härja finns det mer lämplig objekt att utsätta för vinkelslip och tonårsideer. ;)
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

.....

Post by Amazon_V8 »

Chassie nummret som står på första besiktningspappret för bilen är 359692 och det är väll rätt sent om jag inte räknat fel på dom uppgifter jag har lyckats hitta.
Som sagt så får jag se om det blir ombyggnad och blir det,de så är det nog inga radikala ombyggnader såsom taksänkning och sektionering t.ex. som gäller utan det blir nog prylar som går att återställa till original igen så var inte oroliga hehe.
Dessutom lär jag spara allt som plockas bort och byts ut.

/Micke
P221
Posts: 38
Joined: Tue Mar 30, 2004 6:25 am
Location: Älvängen

Post by P221 »

Aloha!
Om du ska ha bilen stillastående under vintern så glömm inte att använda batteriet lite och ladda upp det igen några gånger annars är det risk att det dör fort. jag har bilradio och lite lampor kopplat till några bilbatterier i garaget som jag använder och sedan laddar batteriet ibland. Det mår bra av att motioneras.
Och du. Orginal är bäst i längden, men du gör som du vill. Det är ju du som ska använda bilen. :shock:
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det går även utmärkt att bara låta batteriet självurladda. Ställ batteriet på en bänk i garaget där det inte är minusgrader. När våren börjar närma sig laddar man upp batteriet med bara några få ampere, laddningen tar några dygn men battericellerna avoxiderade och batteriets kondition återfås. Detta bör man göra ett par gånger om året på en bil som inte används dagligen året runt.
Rookien
Posts: 22
Joined: Fri Sep 17, 2004 8:22 pm
Location: Fredriksberg

Post by Rookien »

Undrar om någon på sistonde byt batterie hos okq8 och kan rekommendera något utav deras batterier som passar i amazon med orginal hållaren.... Har provat det dom hade till alla andra volvo modeller och det passade inte... börjar bli dessperat har inte haft igång den på en vecka snart och den börjar se lite ledsen ut nu :(
tack för hjälpen
Amazon-69 och Amazon -70 California vita så klart :P.

Letar mattor om någon har ett par av dessa
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Håller med D59471 och alla andra som tycker vi ska bevara amazonen till eftervärlden. Varför bygga om en få perfekt bil?
Säger inte något om att trimma orginalmotorn eller \"sänka\", det går ju att återställa igen till orginal, men att sätta vinkelslipen i henne....... :evil:

En bil som har t. ex. \"perfekt\" inredning är värd att bevara orginal.
Tittade in på[/url]www.blocket.se och såg där flera Raggazoner som folk trötnat på. Så trist att så många anstannade projekt och ombyggda amazoner bli bortglömda för att ge plats åt något finare.

Alla ni som fundera på att bygga om köp ett redan påbörjat projekt.
De finns de som är rostlagade och med uppkapade kardantunlar som rymmer de mästa.

Ne nu måste jag sluta innan jag börjar svära. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Bevara Amazonen till eftervärlden,som original eller ombyggd??Perfekt bil är ju en defentionsfråga från person till person.
Bara för att den är ombyggd så slutar den ju inte vara en Amazon för det.
Och man kan ALLTID bygga tillbaka bilen till original även om nån har vart och härjat med vinkelslipen i den,det handlar bara om \"how bad you wan´t it\".
Jag vet om folk som har höjt tillbaka taket på bilar som förut var taksänkta för att få dom original igen,dock var det inte Amazoner.

Men jag håller med dig om att ska man bygga om en Amazon så kan man likagärna köpa sig ett påbörjat bygge eller en bil i dåligt skick (som min).Om man ändå ska bygga om bilen så kan man svetsa rosten samtidigt så att säga.Men å andra sidan tror jag ingen köper sig en nyrenoverad Amazon för säg 35.000 och sätter vinkelslipen i den nylackade karossen för att bygga om.

Men jag tycker också det är fel att sitta och predika för andra om hur dom ska bygga sin bil.Låt dom få göra som dom vill med sina bilar.
Det är lika störande när nån säger hur min bil ska vara som när nån kommer och försöker lära mig mitt jobb.

Nä dags att sluta innan jag också börjar svära haha

MVH Micke
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Visst har inläggen hamnat fel. Är inte detta byte av batteri? :?
AVG
Gamlazonen
Posts: 21
Joined: Wed Oct 20, 2004 12:30 pm

Nytt batteri

Post by Gamlazonen »

Visst duger ett standard batteri från Biltema, har själv ett.
Om du inte har halvljusautomatik kommer du själv eller ngn annan förr eller senare att glömma halvljuset på, och då är det kört även med ett dyrt och fint batteri. Lägg resten av pengarna på en bra batteriladdare i stället, t.ex. CTEK MultiXS.
Post Reply