Brukis kombin -65

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Brukis kombin -65

Post by Lången »

Har äntligen köpt mig en amazon kombi, har länge velat ha en och nu så slog jag till. Det är en -65 som behöver en del kärlek, sitter en B230 motor i den med m46 od låda, bilen är nybesiktad ua. Ska andvända bilen som brukis och som ett rullande projekt. Blir lite rostlagningar när jag har tid och lust och sen så blir det en lack, men dit är det rätt långt kvar känns det som nu, men känner ingen stress. Får ta den tid de tar helt enkelt.

Lite bilder på åket.

Image

Image

Image

Image
Motorer utan turbo suger
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Brukis kombin -65

Post by 123GT »

Kul...grattis !!! Jag såg den till salu och tycker den ser "trevlig" ut...har definitivt potential. Nyfiken på hur den är att köra med den drivlinan ? Lycka till och håll oss uppdaterade ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Brukis kombin -65

Post by Hasse63 »

Fin bil... tycker det ser ut som det är en B21/23 då B230 har en annan ventilkåpa

lycka till. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Ja ni kan ha rätt ang motorn, har för mig att b230 motorerna ha fördelaren i bakkant oxå, en kan ha fel. Ni som kan volvo motorer, hur ser jag vad det är för sort? Tycker bilen är trevlig att köra, men det är tur att det är en överväxel på lådan, annars skulle den varva mycket vid 90 km/h. Bilen ser risigare t än vad den är faktskt...finns inge rost under för utom bak under last utr, i övrigt är den hel. Det är dörrar och baksköärmar som behöver få lite ny plåt. Ändrat av Lars Bd pga annonsinnehåll.
Motorer utan turbo suger
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Brukis kombin -65

Post by A-masen »

Med fördelarens placering var det så här: I 200-serien satt alla fördelare i blocket. I 700-serien fanns det mera plats bakom motorn mot torpedväggen. Om utrymmet enbart är orsaken, vet jag inte, men det vore omöjligt att ha det så i en 200. (Om man nu inte gör ingrepp på torpedväggen). Men motorerna (motorblocken) torde vara lika i båda modellerna.

Några tillägg: Skillnaden på B23 och B230 är storleken på vevaxellagren (möjligen vevstakslagren också?). Dom var bredare i B230. Efter 1985 tillverkades inga B21. Det fanns även B19 och B200, men dom var inte så vanliga. Det var alltså bara en mindre cylinderborrning. För övrigt samma motorblock.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Brukis kombin -65

Post by Hasse63 »

Finns B230 med och utan fördelare i toppen, och skulle det vara fördelare där så är det enkelt att bygga om så man får den i blocket. Det är 100% säkert att det inte är en B230 topp du har då B230 ventilkåpan är svart och har en förhöjd stut där oljepåfyllingslocket sitter och det bara är B21/23 turbo som har högre strut, dessutom en högre sådan. Du har ingen strut alls. så det är en B21 eller b23 topp. Och ventilkåporna passar inte imellan.
Kan ju vara ett B230 block men skilnaden kommer jag inte på nu.
B21 har då inga "frostpluggar" i blocket under insuget medan B23har det

Samma motorblock är det inte A- masen finns skillnader. Annan vattenpump bl a.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Jag har frostpluggar under insuget så då borde det alltså vara en B23 som sitter där, går gött gör den iaf 8)
Motorer utan turbo suger
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Brukis kombin -65

Post by LABBE »

jag har ju b21a utan övervxl (aut) de varvar mycket runt 90-110km/h . kan tänka mig att den med ö-vxl e trevlig att köra....
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
bosse
Posts: 21
Joined: Mon Jun 14, 2010 5:07 pm

Re: Brukis kombin -65

Post by bosse »

Är det en plastskärm v fram för den har lite annan färg?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Brukis kombin -65

Post by Hasse63 »

En undran :roll:

Hur ser det ut vid värmepacketet? tänkte närmast på nedre slangen. Då jag provmonterade en B23 så tog det i där.
Och hur nära innerskärmen ligger förgasaren?
Motorn ser ut att luta lite, eller är det helt rak?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Nej det är en plåtskärm, men den är i från en annan bil därav en anna färg, rostfri är den dock :wink: motorn är helt rakställd, den är väldigt tajt mot torpedvägg och värmepaket, men det går fritt. Innerskärmen har fått bearbetas lite för att få dit anslutningen till luftfiltret, jag ska höja motorn lite grann för att förgasaren ligger farligt nära rattstången nu, osså går det ej justera förgasaren för man kommer inte åt skruven under som det är nu :( Sen så måste kardan tunneln göras om lite grann. Kardanröret slår i lite grann i bland när man kör i ett gupp, kan bli lite bättre när orginal fjädrarna åker på igen.
Motorer utan turbo suger
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Brukis kombin -65

Post by rolwig »

Det där motorbytet är intressant, kan du inte ta lite flera bilder på motor och motor rum.
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Det ska vi nog kunna ordna :) men det är ingen vidare puts på grejorna men de får ni stå ut med.
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

I kvällk åker orginal fjädrarna på, har redan tröttnat på att hoppa runt i en nästan stum bil :( ska även höja motorn lite grann så det blir mer frigång mellan styrstång och förgasare. Passar på att ta lite bilder på motorinstallationen då oxå om jag kommer i håg :D
Motorer utan turbo suger
Lången
Posts: 118
Joined: Tue Nov 16, 2004 8:15 pm
Location: Östersund

Re: Brukis kombin -65

Post by Lången »

Gick åt pipan med att höjja bilen i går. Fick inte lös den nedre bäramren, kulleden vägrade släppa! Min kulledsavdragare gick till och med sönder. Vette fan hur jag ska få loss den. Antar att det är värma som gäller. Några andra bra tips?
Motorer utan turbo suger
Post Reply