Jag fortsätter mitt inlägg här om hel och halvljusomkopplare i rattspaken i stället för fotkontakten. Vi börjar med att titta på schemat för -63. Det kan möjligen variera med modellerna. Jag beklagar att det blev en tämligen krympt bild, men jag skall försöka förklara i text.
Vi ser fotomkopplaren, nr 18. Den har tre anslutningar, varav en på 58, som matas från strömbrytaren på instrumentbrädan, 45. I fotomkopplaren delas det upp på två olika kablar, 56a och 56b. Det är helljus och halvljus. 56a har också en förgrening till kontrollampan för helljuset i instrumentpanelen. Dom andra går vidare till strålkastarna, via en plint, nr 7. Vi kan även notera att relä nr 8 är till för ljussignal. Den påverkas av rattspaken i nr 26. På relät går den kabeln in på 85. Reläspolen matas från säkring 1, och ingången på reläet heter 30/51. Utgången heter 87 och går till helljuset. För att veta vilket relä detta är i motorrummet, så är det ju enklast att någon blinkar ihärdigt samtidigt som man känner med handen på dom olika reläerna. Det märks när man har kommit rätt. OBS! Ingen strömstöt, bara ett mekaniskt knackande.
Nu går vi vidare med ett schema för en Volvo 140 -72, där rattspakfunktionen finns. Och det är den vi skall planka.
Här kan vi börja med stegreläet, som är "elcentralen" i det hela. Det har nr 11. Det matas med en drivspänning på nr 15 direkt från batteriet, via en plint. Där finns också en bygling direkt på reläet till 81a. Detta gör att strålkastarna får så kort kabelväg som är eftersträvansvärt. Utgångarna på stegreläet heter 56a och 56b. Samma som förut, hel och halvljus. Ingången från strömbrytaren på instrumentbrädan heter på reläet 56. Där den också heter 56 på strömbrytaren. Så återstår 31b, som är signal från ljusblinkspaken under ratten. Egentligen är det jord. I spaken heter den också 31b.
Båda schemorna visar bara den vänstra sidan med strålkastarna. Den högra är naturligtvis likadan.
Nu skall vi sy ihop det här. Om vi börjar med dom två kablarna som satt i fotomkopplaren 56a och 56b, så skall ju dom anslutas på reläutgångarna med samma nummer. På utgång 56a finns också en kabel till kontrollampan för helljuset i instrumentpanelen. (Är inte med på bilden) Den går på Volvo 140 genom en säkring, nr 9, men någon sådan finns inte i Amazon. Sedan tar vi matningen till fotkontakten, som hette 30/51 och kopplar den till 56 på reläet. Nu skall vi koppla in ljustutan, och den kabeln hette 85 på det gamla reläet, men skall sitta på 31b på det nya. Sedan har vi bara själva kraftmatningen kvar. Den tar vi direkt från batteriet via en lämplig plint. På detta viset kan vi blinka med ljuset när nyckeln är avstängd. Men endast helljus. Eftersom reläet saknar drivspänning i detta läget, så "fastnar" inte hel och halvljusväxlaren. Helljuset slocknar när vi släpper spaken. Ingången på reläet heter 15, och som vi sa tidigare, den är byglad till 81a.
Detta har jag försökt beskriva i egna ord. Jag kan ha tänkt fel, så jag ber den som vill pröva det här, gå igenom och undersök så att det är rimligt och rätt.
Stegrelä måste finnas på alla bilreservdelsbutiker. Men välj ett som är avsett för Volvo, för säkerhets skull. Då stämmer nog den här beskrivningen bäst. Jag har t.o.m. sett en lyxvariant som hade extra utgångar med flatstift för extraljus på helljuset. Vi får det gamla ljustutereläet över när vi är klara. Det kan man använda till något annat. T.ex. extraljus för att förhindra spänningsfall. Då låter man "signalen" från helljuset driva reläet som matar extraljusen direkt från batteriet. Märk upp alla kablar som du lossar, så att du har koll på dom när du skall montera.
Vi skall säga några ord om verktyg och material i sammanhanget.
Använd en riktig kabelskotång och flatstiftshylsor.
Jag har jobbat med radio- och teleinstallationer i bl.a. fordon i 25 år. På den firman, Ericsson, var den billiga sortens plåttänger bannlysta! Man kunde riskera att "sättas på undantag" i löneförhandlingar om man ertappades med en sådan tång i verktygslådan. En riktig tång, som på bilden, finns på Clas Ohlson, Kjell & co och Biltema m.fl. Den kostar max 300 kr. Den har en spärrfunktion som släpper först när man har klämt tillräckligt. Och är man intresserad av ämnet, så går tången att kalibrera etc. etc. Sedan väljer man riktiga flatstiftshylsor och förgreningar, ABIKO m.fl. OBS! Inte så kallade Strömtjuvar. Dom var också bannlysta på mitt jobb. Som kabel kan man använda RK 1,5 om man behöver förlänga och skarva. Till 1,5 kvmm använder man röda hylsor och stift, och klämmer på den röda markeringen. Den blå är för 2,5 kvmm och den gula för 6 kvmm, men dom har vi inte i det här sammanhanget.
Tycker någon att bilderna är för små, vilket dom också är, så skall jag försöka zooma upp dom något. Säg till i så fall.