Ta ur baksätet för besiktningen.

Moderatorer
Post Reply
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Ta ur baksätet för besiktningen.

Post by Banracing »

Undrar om det är förbjudet att plocka ur baksätet ur min Amazon för besiktningen??Måste jag ha det där??
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Ja det måste finnas där förutsatt att du inte har lastbilsreggat Amazonen, för då har du ett nätgaller mellan fram och baksäte med baksätet demonterat.
AVG
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

...

Post by Banracing »

Är du säker på detta Arne.Tycker det verkar finnas många av dom som åker nyare plastiga riskokare som har plockat ur baksätet för att kunna ha en bur i bilen.Dom har ju inget nät där vad jag har sett.Skulle gärna vilja plocka ur sätet lagligt, utan att behöva regga om den och greja.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med Bilprovningens tekniska avdelning eller din lokala bilprovningsenhets teknikansvarige. Det är bara de som kan tala om för dig vad som är rätt och fel, och det är ju de som skall godkänna det utan regbesiktning eller annan form av ombesiktning som ombyggd fordon osv.

Telefonnummer borde du hitta på Svensk Bilprovnings hemsida.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Enligt Vägverkets hemsida så måste samtliga sitt platser finnas i bilen då den skall besiktigas. Det ska finnas lika antal sittplatser i bilen som den är typad som.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Banracing
Posts: 25
Joined: Sat Mar 20, 2004 1:55 am

Post by Banracing »

Om jag typar om bilen är det samma sak som att jag gör en regbesiktning??
Eller är det som så att om jag typar om bilen så typar jag om den till t.ex en lätt lastbil istället för personbil.
Och om jag registreringsbesiktigar bilen så är det för att jag t.ex. bytt ut något eller satt på dragkrok??

Vill ju har bur i bilen utan baksäte,känner inte direkt för att ha kvar baksätet med en bur rakt igenom det.Då är det bättre att spara originalsätet för framtida bruk.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ring SBPs tekniska avdelning så får du svar på alla dina frågor direkt...
Post Reply