Mitt första projekt.. Amazon -64!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Projekt Amazon -64!

Post by B230A »

Presley wrote:Tjenare!
Jag har släppt planerna på rollning. Det är sprutlackering som gäller men tack för tipsen! ;)

Jag har läst lite om eldrivna sprutpistoler och de ska tydligen inte vara lika bra. Så jag tror att jag ska skaffa mig en lackspruta till kompressor istället :)

Hmm, nu blir jag klyven vad gäller biltemas lackspruta... Jag har läst vissa som inte tycker den är bra alls och avråder den. Och personligen är jag väl lite emot biltemas produkter :roll:
Men nu när du säger det så ska jag ta mig en funderare!

Även om jag lever på studiebidrag så föredrar oftast att köpa lite dyrare och förhoppningsvis lite bättre produkter än det billigaste ^^,

Just nu lutar det nog faktiskt åt att köpa den här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120510635
Ja har "gamla" modellen på sprutan, dvs. köpt vid 2002 ungefär, så ja har bara erfarenhet av dom. Vet inte om dom nyare e sämre, men kan kolla upp de me polaren då han ska tydligen ha en i garaget.
Och ang. Biltema så e du inte den enda som e emot de.. Skulle köpa bromsar till en Audi 80 en gång, men tro fan att ja fick fel av dom.. Men men, vart bra till slut :)

Den du länkade till ser likadan ut som dom har på Jula, dock e de där säkert av bättre kvalla :)
Och vet hur jävligt de e att leva på studiebidrag.. Va inte länge alls sen man levde på de själv.. :)
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by poolio »

Presley wrote:...om jag förstått det rätt då så.......
1. Grundfärg
2. Spackla
3. 2 komponents svart blank lack

Men om det bara handlar om en prisfråga och klarlack ger bättre slutresultat så får det hellre ta längre tid och kosta mer känner jag :roll:
1. Grundfärg
2. Spackling
3. Slipgrund
4. Topplack

Klarlack eller inte är upp till dej, men på bilen nedan la jag klarlack på själva karossen men skärmarna är bara lackade med Glasurits svarta solida kulör i 22-linjen utan klarlack. Den färgen går att få grymt fin yta på och det gick inte att se någon skillnad på kaross och skärmar ! Enda anledningen till att det blev klarlackad kaross var att jag köpte en billig färg som jag inte fick till någon riktigt bra lyster och yta på !

Klokt av dej att lägga ner funderingarna på att rolla men det är inte världens enklaste sak att få på färgen med en spruta heller. Jag tycker därför att du hellre ska försöka få till en schysst lackering utan klarlack. Blir det rinningar eller torrsprut så kan du ju polera bort dom defekterna. Sen när lacken är perfekt kan du ju göra en mellanslipning och bara lägga klarlacken om du nu vill ha ett extra skyddande ytskikt.... :wink:

Image
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Wow, verkligen imponerande! Det där hade ju varit ett drömresultat för mig :wink:

...Men nu är jag lite vilse här :roll:
Jag försökte googla mig fram men jag fattade inte riktigt..

Så här långt är jag med:
1. Grundfärg (Hagmans, mekonomen, 216kr/L)
2. Spackla (Hagmans, mekonomen, ~ 100kr)

Sen ska slipgrunden på..
Men är slipgrunden det du sa var "Glasurits svarta solida kulör" då?
Och topplacken "klarlacken" som jag kan klara mig utan?

Lite mer information om vad slipgrund och topplack har för funktion tack, priser osv... Ja, jag har ju ingen aning om hur det funkar så all tips och info jag kan behöva för att lyckas med lackeringen från början till slut är jag väldigt tacksam för :)

Tar gärna emot lite tips om vad jag bör använda som lackspruta också. Just nu har jag siktet på den här:
http://www.tradera.com/item.mvc/viewite ... =120510635


Ja, trots att jag inte har någon erfarenhet alls av det här så har jag insett att sprutlackering ger (förhoppningsvis) snyggare slutresultat iallafall än vad rollning hade gjort ;) Men jag räknar med att det kommer bli en hel del defekter. Alla har väl varit nybörjare någongång :)
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by poolio »

Helt rätt ! Alla är någongång nybörjare så övning ger färdighet. Själv började jag med att lacka diverse bilar i den unika kulören mattsvart ! :wink: En av bilarna var faktiskt en 69:a Camaro Indy cab ! En duktigt dyr bil idag.... Den blev mattsvart med två blanka orangea ränder över huv och baklucka. :mrgreen: Efter ett tag så vågade man ta steget över till blanka och dyrare 2-komponents kulörer....men det är en annan historia !

Till å börja med när du har slipat plåtrent och lagat eventuell rost så är det bra att lägga en rostskyddande epoxiprimer. Efter det så går du på och riktar alla bucklor och svetsningar med spackel. Innan spacklingen så riktar du ju förstås plåten med hammare å mothåll mm.
Sen du har riktat klart så lägger du på slipgrunden. Den är bla till för att få bort repor från spackelslipningen och diverse andra skavanker. Slipgrunden bygger även in spacklet som annars skulle "suga" i sej topplacken med fula markeringar som följd. En slipgrund är ett måste att lägga för att få ett bra resultat.
När grunden är färdigslipad så är det dags för topplacken, å med den menar jag den svarta färgen.

Skulle jag göra en ekonomilackering idag så skulle jag nog köpa produkter ur Tikkurilas sortiment. Dom har 2K epoxiprimer, dom har även en grundfärg som går bra att använda som slipgrund och även en topplack som heter Temadur 90. En 3 liter burk med Temadur 90 + härdare och thinner får du loss för runt tusenlappen. Spacklet jag använder heter DuPont 749R. Hagmans produkter har jag aldrig använt och har därför ingen koll på deras priser heller. Lacksprutor finns det ju en hel uppsjö av men själv använder jag en DeVilbiss.

Ps. Du kan ju förresten kolla lite i min tråd om PV'n, där ser du några steg i lackeringsförfarandet.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 61&start=0

//P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Oj, tack så hemskt mycket! Nu känns det som att jag har lite mer koll på det hela :)

Jag kollade din tråd och det var ju riktigt snyggt! :) En sak jag undrar över bara är den svarta färgen "non-sanding". Försökte googla fram ett svar och stämmer det att det är samma sak som grundfärgen? :roll:

1. Rostskyddande epoxiprimer (grundfärg)
(mellanslipning)
2. Spackling m.m..
3. Slipgrund (non sanding?)
(mellanslipning)
4. Topplack (2 Komponentsfärgen)

Tack för alla tips :D
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Projekt Amazon -64!

Post by poolio »

Presley wrote:En sak jag undrar över bara är den svarta färgen "non-sanding"......
Nej, slipgrund och non-sanding är inte samma sak. Non-sanding lägger man "vått i vått" med topplacken/basfärgen medans slipgrunden ska torka ordentligt för att sen slipas. Non-sandingen på min PV la jag för att den färg jag köpt var mycket transparentare än jag först trodde med följd att den täckte jättedåligt. Hade jag lagt en mörk slipgrund direkt så hade jag sluppit detta.
Jag provlackade några prylar som hade den ljusa grunden och la på extra många varv med den röda topplacken men ändå såg prylarna rosa ut. Det är med andra ord viktigt att ha rätt kulör på grunden innan topplack !

//P
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

All right! Nu är jag med, tack :)

Denna veckan har det inte hänt så mycket med slipandet. "Slipfesten" i går blev väl mer drickande än slipande om jag ska vara ärlig och det slutade på krogen :roll:
Men det går sakta men säkert framåt..

Tänkte att det kan vara kul att se hur bilen såg ut innan jag satte igång att plocka ner den, så här kommer bilder: :)

Image

Image

Image

Image
Last edited by Presley on Wed Oct 12, 2011 7:35 pm, edited 1 time in total.
peo
Posts: 8
Joined: Mon Oct 04, 2010 7:13 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by peo »

ser skit bra ut men jag har en fråga
varför slita med att slipa plåtrent och har en massa rost kvar och laga om jag förstår det hela rätt
för du kommer nog få ytrost på hela bilen nu som du får slipa bort igen :S
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Jag vet, den tanken har slått mig också. Men det kom jag på först när jag slipat ett tag :roll:
Och varför jag inte slutar slipa nu är för att själva slipjobbet kommer ta en jääkla massa timmar. Så det känns som att det är lika bra att slipa och laga rost vid sidan om varandra.
Dessutom har jag inte hittat någon vettig svets än att köpa :roll:

Man kanske borde slipa och grunda del för del?
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Hm, då har jag gjort en budget på projektet nu som bara växer och växer med saker jag vill göra..
Just nu ligger den på cirka 25.700 och då har jag ändå inte räknat med verktyg som jag behöver skaffa för vissa jobb :roll:

Kanske låter som lite pengar om man har jobb och inkomst. Men med 1050:- i månaden så kommer det ta sin lilla tid. Dessutom kan jag ju inte lägga hela studiebidraget på bilen varje månad :|


Det som står som next på min inköpslista är sandplåt hö+vä, plåt nederdel bakskärm, sidoplåt framför bakhjul, skärmkant höger, och lite extra plåt.. Cirka 2110kr. (1050/månad * 2 = 2 månader). 2 månader för bara det :wink:

Fast nu räknar jag ju detta på delar från vp autoparts. Så det finns väl säkert billigare alternativ :roll:

Nu håller jag tummarna för att få extrajobbet på posten :D
peo
Posts: 8
Joined: Mon Oct 04, 2010 7:13 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by peo »

jag skulle lagt på nån typ av grund så det inte blir rostigt igen

ta en titt här också
http://www.motoroldies.se/
och sen kolla på tradera det säljs en del amazon grejer även plåt detaljer som blivit liggandes och det är inte fasligt dyrt fast man skulle haft några gt rattar liggandes dom verkar gå för en del
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Hm, det har inte hänt så mycket det senaste. Skolan tar mycket tid, men men, jag har iallafall slipat klart iprincip hela huven. Tänkte bära in den i värmen när jag är klar så klarar den sig från ytrost :)

Sen har jag även varit i Fristad och skaffat lite ny plåt! Sandplåten köpte jag dock på tradera för 260spänn! :)

Image

Nu behöver jag bara köpa mig en bra svets om jag inte hittar någon jag kan låna :)
Last edited by Presley on Wed Oct 12, 2011 7:35 pm, edited 4 times in total.
peo
Posts: 8
Joined: Mon Oct 04, 2010 7:13 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by peo »

vad du än gör snåla INTE med slantarna när du ska köpa svets för det är en engångs kostnad kan man säga och billiga *biltema och annat skit* brukar inte gå så värst om man jämför om du lägger till 2-3k räcker

köpte min miller 220v genom dom som leverar svets grejer till jobbet för 5-6k nåt sånt men då var det ioförsig med rabatt och den går som en dröm både på låg ström och det går att aga diffa bakaxel också :D
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Nej nej, jag har inga planer på att köpa biltemasvets :)
Men 6-7 tusen funkar inte heller med tanke på min inkomst :(

Men om jag kan få tag i en komplett begagnad svets på blocket för några tusenlappar, (kanske 3-4000kr?) så skulle det vara bra.
Dock har jag inte råd som läget är just nu, så det dröjer nog fram tills efter nyår om det inte börjar regna pengar eller något ;)
Sen får man ju inte glömma att det är jul snart, så en svets av tomten vore ju inte helt fel alltså ;)

Men det bästa i mitt fall vore ju såklart om jag kunde låna en svets av någon bekant.. vi får se vad som händer :)
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Projekt Amazon -64!

Post by Presley »

Tjenare!

Kallt, trångt och dålig belysning i garaget har gjort att man inte känner sig särskilt motiverad att gå ut över vintern, dessutom har skolan tagit mycket tid.. Men nu är det ju redan mars och hela 1+(!) ute så nu är det dags att sätta igång igen så den blir besiktigad till sommaren :)

Köpte en grovrengörare till vinkelslipen idag, (Varför gjorde man inte det innan, hade ju sparat massa tid och arbete med slipandet? :o)
.. Well well, nu är planen att göra rent, kapa och förberede inför svetsningen så ska jag rulla iväg bilen och få hjälp med svetsning på min praktikplats sen :)

Kommer bilder på mitt första "förberedande inför svetsning" när jag är klar med det ;)

Image

Image

Testade lite med grovrengöraren, gick ju grymt fort..
Image
Post Reply