Mitt första projekt.. Amazon -64!

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Andréamazon »

ser bra ut :D kul me fler i samma ålder som har ett vettigt intresse ;) och inte köper en färdig 940 eller liknande som alla andra kör typ haha ;) e ju häftigt att ha en amazon som man gjort iordning själv :D
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Haha, helt rätt :) och alla ser likadana ut med sina kjolpaket och feta framrutastreamers :shock:
Amazoner å andra sidan har ju alla sitt eget stuk, charm och "personlighet" :D
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Efter lite bankande med hammare och kapande med slipen så visade det sig bli ganska stora hål :lol: men jag har fått bort den värsta rosten iallafall :)
Fan vad illa det ser ut när man tar kort på det, haha. Det blir nog till att slipa ytrost och måla en del fram mot sommaren..

Har lite småpill kvar innan det är dags för svetsen..
Någon som har bilder på hur hjulhusen ser ut så man har något att gå efter?

Bagaget:
Image

Image

Image

Under baksätet:
Image

Image

Hjulhusen:
Image

Image

Image

Bakdelen:
Image

Image
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Idag är det härligt väder i Borås! 7+, klar himmel, solsken :mrgreen:
Perfekt väder för att vara ute i kallgaraget, hoppas att jag idag hinner kapa och slipa färdigt så det är klart för att svetsa sen :)

Förresten, budade hem en "gör det själv bok - amazon" i nyskick på tradera igår för 51 spänn, överlycklig, hoppas den kommer imorgon! :mrgreen:

Snart så..
Image
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Uffe »

Du ser ut att leka på samma ställen som jag håller på med min Amazon och jag kan bara hålla med dig om att det faktiskt börjar bli riktigt skönt i garaget, i jämrörelse med för ett par månader sedan. Akta dig bara för att kapa bort för mycket innan du svetsar fast lite nya bitar. Lätt att tappa kontrollen om var man är rent måttmässigt.
Lycka till!
//Uffe
Amazon 1957
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Ja, det var lite rostigt baktill! :)
Usch ja, för några månader sen gick det ju inte ens att jobba ute i garaget, hoppas värmen håller i sig och bara stiger uppåt nu framöver ;)

Tack för tipset! Men jag har mest använt hammare och knackat bort den värsta rosten tills det dök upp frisk plåt sen har jag kapat med vinkelslip för att få bättre kanter bara :)
Men det är som sagt första gången det här, det är lite klurigt med alla vinklar osv, visste inte riktigt hur jag skulle kapa, speciellt vid hjulhusen. Men jag tycker ändå det gått bättre och bättre och nu börjar jag bli nöjd med kapandet :D

Här under däremot fattar jag inte riktigt hur jag ska komma åt att kapa:
Image
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Amazonsport »

När det är trångt för kapen att komma till så går det fint med en fein multimaster.. Har några såna på jobbet och dom e underbara, men hemma har jag en lågbudget variant från clas ohlsson. kostade bara ett par hundra men är nästan lika bra att använda som fein.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: renovering av Amazon -64!

Post by Presley »

123GT wrote:
Presley wrote: Målet är att få ihop en bra amazon med härligt stuk ;)
Hej o välkommen i gänget ! :D
Vore intressant att höra lite mer i detalj hur du tänker dig bilen och vad du vill göra baserat på de pengar du har att röra dig med samt om du har en plan för när den skall vara "klar" !?
/ sven
Ändrar mig fram och tillbaka hela tiden så jag tog bort min "plan lista" när jag kände att den inte riktigt stämde längre.
Men just nu är ju planen att laga rosten och lite annat smått och gott för att få den besiktigad till sommaren. Sen kommer detta bli ett rullande objekt istället för ett "stående objekt" om man kallar det så (?). Så det kommer väl aldrig bli "klart" :)

Jag vill ju meka och fixa så gott jag kan baserat på dom pengarna jag har och skulle väl säga att det kommer bli en "mild custom". Men det är ju inte bara pengar som är problemet heller - det saknas kunskap :wink:
Man följer ju en del projekttrådar här och jag måste säga att jag är grymt imponerad över hur duktiga ni är. Men som sagt, alla har väl varit nybörjare någongång och detta är mitt första projekt, det kanske inte blir jättebra resultat alla gånger men jag kommer lära mig på det och utvecklas, och det är vad jag vill :D
Så om det dyker upp några tips och råd, eller vad som helst. Allt som skulle kunna vara till hjälp så är jag väldigt tacksam om ni hojtar till!
Hellre en gång för mycket än en för lite..
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Tack för tipset amazonsport! Jag ska kolla upp det där :)
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by ATS »

Fråga på bara !!! Det är ju det ett forum är till för: Dela med sig av kunskap o ideer samt visa
upp sina projekt. :D :D
Lycka till med ditt projekt, men jag säger oxå som tidigare sagts, kapa inte för mycket
innan du sätter dit ny plåt. Håll dig till ett, eller två områden åt gången, så du har koll på läget.

Mvh Thomas
Have a nice day !!!
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Tack ATS! :D

När jag köpte bilen för cirka ett år sedan så fick jag med en stötfångare fram med trasigt vänsterhörn så att den inte gick att montera, i övrigt var den bra. Men sen hittade jag en komplett stötfångare på Wheels and wings förra året (den som är med på bilderna) för 300kr!
Den sålde jag för någon vecka sedan för 700.
400 kr i vinst :mrgreen:

Bakrestötfångare blev skrot när jag plockade ner den, klantig som jag var, annars hade den säkert gått att rädda..

Men men, idag var jag och köpte lite delar: :D

- Säkringsdosa med lock
- Bärjärn för väntersida fram till stötfångare
- Ledningar bak i skuffen
- Lyktpotta fram
- Reflektor till blinkers'
- Bultar som håller fast framskärmar i fronten
- Mittdel, vänsterhörn och högerhörn till kofångare bak.
- Vänsterhörn stötfångare fram

600kr för det här kalaset :)

Image'

Så nu kan jag använda delarna jag fick med när jag köpte bilen till stötfångaren fram! NÖJD :mrgreen:

Tog lite autosol på halva mittdelen jag köpte, gissa vilken halva?: :wink:
Image

Men återkommer väl till detta lite längre fram...

Nu håller jag på att kapa till plåtbitar att täcka hålen med. Det går framåt :)
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by benge57 »

Ser bra ut det där :D
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Tack benge! :D

Fan vad jag längtar efter att få köra ut från besiktningshallen en solig dag med godkända papper :D
Last edited by Presley on Wed Oct 12, 2011 7:38 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by QV »

Jag ser inga problem med att få en bra lack och rollning.

Skillnaden mot sprutlackering är att man vid rollning måste splipa ner lacken och polera den för att det skall bli jämt. Men som bonus kommer man få en lack som är långt bättre än sprutmålning som ju också kräver slipning och efterföljande polering för att uppnå ett sjyst resultat (och appelsinskal är inte "sjyst" bara enfärgat lackerat....)

en minimiinsats i arbetstid torde dock ligga runt 50 mantimmar för avslutande slipning/polering

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Presley
Posts: 210
Joined: Sun Oct 03, 2010 2:52 pm

Re: Mitt första projekt.. Amazon -64!

Post by Presley »

Jag tror också det kan bli en bra lack om man bara lägger ner lite tid och energi på det :) Har målat baktill nu lite snabbt också för att slippa ytrosten, har varit rätt fuktigt i luften de senaste kvällarna.
Last edited by Presley on Wed Oct 12, 2011 7:37 pm, edited 1 time in total.
Post Reply