B20 Flow&Dyno Shootout

Moderatorer
Post Reply
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Lindqvist Racing »

För er som är intresserade av B20 trimning så kanske den här tråden på Sävarturbo forumet kan vara intressant.
Den 23-24 oktober är det dags, ska bli riktigt kul.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... highlight=
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Devil »

Jag har läst lite på sävar om det här, intressant läsning för en amatör som också karvat i några toppar. Kan ju inte några termer dock. Backcut, Vad menas med det?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Erland Cox »

Back cut innebär en vinkel till mellan tallriken på ventilen och sätet. Ofta 30 grader.

Erland
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Devil »

Ok. Vad verkar funka bäst i en B20? Nu vet jag att det inte går att svara så enkelt på det, men om man tex. kör med 44/38 ventiler i en 92 borrad B20 ( har ett block med R-kam själv ), vad tror du funkar om jag själv skall porta toppen lite. Tänkte lämna in en topp för fräsning av sätena och sedan grotta lite i den :wink: Slipa ventilerna kan jag göra själv, så den vinkeln kan jag också ändra
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Erland Cox »

Det beror helt på vad du har för effektmål. R kam kanske räcker till 170 hästar med Weber 45:or.
En bra portad topp är ett måste och kanalstorleken ska anpassas till ventillyftet.
Med R kam räcker 35-36 mm i svängen ner till ventilen, 36mm:s halsringar och borttagen knöl på avgas.

Erland
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Devil »

Ok, men jag tänkte också på vinklarna på ventilsätena. Hur skall man göra med dom, jag skall ju ha nåt att begära av den som skall fräsa sätena :wink:
Jag tänkte dessutom inte köra med dubbla 45:or, utan en Solex enports 40:a fallförgasare som primär och två Zenith 36:or som sekundärfuggar. Ska ju se lite fränt ut 8) Hoppas väl på kanske 150hk och ganska bra körbarhet, 5-6kg svänghjul. M46 låda och 4,56:1 i bakaxeln. Hjulen kommer att bli L78-15", så det kommer motsvara 4,10:1 och originalhjul. Har portat ett b20 lock förut, som jag hade på min gråa Amzing. Då gick jag efter råden i Wheels "motorskolan" en artikelserie som behandlade allt från fuggar till headers. Jag tyckte att det gav bra effekt jämfört med den insprutstopp jag hade på innan. Botten var en std B20 med Hedlund 48:a kam och lite lättat svänghjul. Fuggen var en 36:a Weber. Ja, jag vet! Det är ingen trimförgasare, men jag tyckte den funkade bättre än dubbla SU och dubbla Stromberg!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Erland Cox »

På insug 30-45-60-75 med 1,3mm brett säte. På avgas 30-45 och en radie med 1,5mm brett säte.

Erland
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: B20 Flow&Dyno Shootout

Post by Devil »

Tack för det Erland! Skall skriva upp det så jag kommer ihåg det. Skall ev. byta till mig en folkracetopp och lite pengar mot en B230FB, får väl se om toppen är nåt att ha eller om den är söndervarvad :shock:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply