Amazon - köphjälp!!

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Amazon - köphjälp!!

Post by mlindblom »

Hej,
bor i Schweiz och vill köpa min första amazon

tyvärr är utbudet något magert (och dyrt!) härnere men hittat den här:

http://www.autoscout24.ch/AS24Web/Detai ... e=2&row=15

Behöver hjälp av er experter. Ser ni något konstigt med den? Vad är inte orgiginal etc... För mig ser den svartmålade randen i nerkant av dörrar och skärmar märkligt ut

Tacksam för alla tips!!!

//Marcus
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by A-masen »

Avdelningen för överflödigt vetande: 13 900 SCH Fr = 96 188 SKr
Men snygg bil i alla fall.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by Hasse63 »

Allt svart ska vara samma färg som övriga lacken, Och huvlisten är inte häller original 69, det är vad jag ser som är "fel"
Den är inte värd så mycket då den är lackad så fel... så fult

Kolla upp hur säterna ser ut under överdraget :wink:

Välkommen föresten :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by Amazonsport »

Svart lack eller body nere på trösklar är ju ett vanligt trix för att dölja små rostskador som varit. Det är troligen anledningen till att denna har fått färg där. Kolla noga o pruta..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by mlindblom »

Hej allihopa

Tack för alla svar. Uppskattar hjälpen.

Var och provkörde bilen idag och nu är jag än mer förvirrad =)

Bilen går som en dröm mekaniskt. O.k, har knappt kört amazon innan men många andra gamla bilar och den här går verkligen fint mekaniskt. Tyst och fint, inget knak eller klapper, bromsarna drar inte snett eller vibrerar, startar fint och går jämnt etc...

Sätena var hyffsade under överdraget. Inte spruckna men inte heller nyskick. Lite sprickor i ovanpå instrubentbrädan vid vindrutan etc... det gamla vanliga. kort sagt, inredning ganska godkänd.

Problemet me bilen som jag ser det (förutom priset) är den svarta färgen på trösklar och skärmar. Känns misstänkt. och bubblar lite i lacken på underkant på dörrarna. Undertill och övrigt i lack och plåt ser den ok ut, dock inte mint condition.

fråga:
Motorhuven är vit på insidan, borde vara samma färg som bilen egentligen va? (dvs utbytt någon gång)


försöker samla så mycke punkter som möjligt för att se hur mycke man kan pruta me gubben =)
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by QV »

Insida huv skall vara i bilens färg.
Man har bytt skämbalkarna på bilden som visar motorutrymmet (vilket är förståligt eftersom de alltid rostar sönder) Kolla att de har bytt den stående plåten vid torpedväggen (den som håller fast huvöppningsvajern) eftersom även dessa plåtar alltid rostar. De kollas lättast :shock: från utsidan

Vid bytet av skärmbalk har man glömt att återmontera plåten som visar bilens karossnummer. Förvisso ingen "stor" sak men till det priset skall bilen vara bra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by Hasse63 »

Låter som den är värd runt 20.000 och inga 96.000 Skr
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by poolio »

Ja det finns ju risk att det är en bil som lagats upp lite snabbt enbart för försäljning. Lite ny färg gör ju susen på dom flesta bilar....men dom svarta sparklådorna gör en misstänksam på att det kan vara ett snabbjobb.
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by pvfreak »

Jag har lite funderingar... Har du kollat vad det skulle kosta att importera en Amazon från Sverige.
Prisbilden ser ju lite annorlunda ut här.....
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by mlindblom »

nje, inte kollat upp det så mycket än... tänkte försöka leta upp nån myndighet härnere som kan ge vettiga besked. Underlättar ju inte att dom pratar utrikiska heller =)

importerar man från sverige springer ju åxå kostnaderna snabbt iväg... flyga/bila upp och leta, köra ner, tulla, avgaskolla och registrera härnere etc...

Vad jag ser på t.ex. blocket är utbudet i sverige inte heller vansinnigt stort av någorlunda rostfria amazoner i fint skick, iallafall inte södra sverige.

fördelen härnere är ju att saker inte rostar i samma hastighet som hemma i saltfuktiga goa göteborg =)

Ska gå och prata lite me gubben på bilfirman igen.. han verkar inte ha så stor koll, påstod först att det satt en B21a i den t.ex... får känna lite på prutmöjligheterna...
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by mlindblom »

var och snackade med gubben idag igen och han verkar inte ovillig att sänka priset en del... han föreslog direkt 2000 Sw.frank sänkning (ca 14 000kr)

tog lite bilder också så gott det gick...

sätena verkar i fint skick under överdragen, smutsiga men borde gå att skrubba rena. Undertill verkar den också o-k, så mycket man nu kan se och bedöma med så mycket svart färg...

Image

Image

Image

Image

ja, jag ska ta och bearbeta gubben ett par ggr till ang priset så kom gärna med mer tips på vad som ser galet ut som jag kan använda som ammunition =)
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by pvfreak »

Litet tips angående eventuellt spacklade dörrar och trösklar. Kolla med en liten magnet
där du misstänker att det kan vara lite för mycket spackel.(och för lite plåt :wink: )
Jämför med tex mitt på dörren där du vet att det inte finns något spackel.
Om du sedan försöker uppskatta vad det skulle kunna kosta att få en juste bil
reggad och klar i Schweiz, så kan du ju ha det som prutgrund.

Edit: Såg även att stoppningen på instrumentbrädan var sprucken. Kostar 2128:- SEK
på VP autoparts. Ytterligare en anledning att pruta lite mer.

Länk:
http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... PageID=391
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by QV »

Känns som de har sprutat svart massa på underredet för att göra "det fint". Så fort det inte finns svart massa så är det rostbrunt.....

Nylackad skärm (med lack på gammla gummin) Byt skärmkant
huv bytt (vit insida)
body under bilen och på sparklåder samt sandplåt (vilka båda brukar rosta)
relativt nytt avgassystem (ser det ut som)
kan du hitta förra ägaren? kolla vilket skick det var.

Om du köper den ta den till "motormännen" för en grundlig kontroll. Det känns som om bilen är köpt/fixad sedan till försäljning igen.

Bilen behöver inte vara dålig och ge dig en massa otrevliga överraskningar men för 80 papp får man många fina leksaker.

/Janne

En "riktiga bilköpare" blir man har köpt "förstabilen" till hushållet och den måste köras hem på bärgare......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by Hasse63 »

Denna Amazon har säkert renoverats för typ 5-8 år sen av underredet att dömma, det har krypit fram rost här och där och ägaren orkar inte fixa detta en gång till och därför "fixar han till den lite snabbt" med svartfärg och provar att ta så mycket som möjligt... Vissa delar på en Amazon rostar snabbare än andra och några har han nu "fixat"

Behöver inte vara som jag tror men Amazonen är på tok för dyr än, hälften är för mycket! och som QV skriver så "för 80 papp får man många fina leksaker." Jag tycker inte denna är värd det då det är för mycket skavanker här och där.

Karrosen är bökig och inte helt lätt att fixa och framförallt är det svårt att rostskydda så det inte rostar igen kort efter en renovering. Drivlina och sånt som glapp i framvagn är betydligt lättare att få till, det finns det verkstadshandböcker till, det finns det inte till rostlagning.

mina tankar :roll:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: Amazon - köphjälp!!

Post by mlindblom »

Hallo, tack för alla svar,

Sitter och tittar på blocket efter amazoner i Sverige. Priserna verkar lite virriga därhemma också. Svårt att veta vad som menas med mycket fint skick etc, men verkar pendla rätt kraftigt med priserna

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_Amaz ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_Ama ... ?ca=15&w=3

2 stycken i "mycket fint skick" men 20 000:- skillnad... Men helt klart verkar vara att runt 80 000 SEK för den jag kollar på här nere är för mycket jämfört med vad man får i Sverige.

en fråga:
- Ska det sitta backspegel på höger sida på en amazon från 69? Hittar bilder på amazoner med bara på vänster sida, på båda sidor, eller fram på skärmarna.
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Post Reply