Asplund's 64a

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
John Asplund
Posts: 7
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:45 pm
Location: Långviksmon

Asplund's 64a

Post by John Asplund »

Lägger upp en tråd om min nyligt införskaffade Amazon, en 2dörrars 64a som blev min av en slump. För att göra en lång historia kort så hade jag en nästan rostfri osvetsad 142a från -73 som utrustats med solex 45or, Hedlundkam och steg 4 topp. En kompis hade nyss handlat Amazonen och jag kastar ur mig att jag borde få byta åt mig den mot 142an. Några dager senare ringer han upp och frågar om jag menade allvar och stundens ingivelse gör att jag säger ja...och på följande lördag sker bilbytet jag hade vips en 3e Ámazon som dessutom var besiktad i juli.

Vad hade jag då bytt åt mig? (det är fusk att kolla upp bilar i förväg). Jo det var alltså en rostmässigt ganska hyfsad bil, skärmkanterna bak är inte bytta, dock med några små hål nu men inga gamla läskiga skärbrännarlagningar dolda under drivor av spackel.De enda svetslagningarna jag hittat än så länge är där bakre hjulhusen möter bagagegolvet,bakre delen av trösklarna och nån mindre lapp i golvet. Kommer säkert att hitta mer senare men än så länge ser prognosen bra ut.

Framskärmarna verkar vara utbytta mot Volvo orginalskärmar.....meeeeen...någon har monterat skärmlister, någon annan har tagit bort dem och svetsat igen hålen med lite för mycket entusiasm och för lite kunskap. De är kort och gott rostfria men ganska buckliga. Bucklig är för övrigt hela förarsidan men inget är dolt under spackel utan hela karossen förutom taket har rollats i en charmerande mattsvart kulör. Snyggt?, njae men förlåtande.

Rent funktionsmässigt är det blandade skurar, har aldrig haft en så lättstartad B18 så det är ju ett plus i kanten, dock krävde den ca halv choke vid gaspådrag, misstänkt tjyvluft alltså och titta vad som satt som förgasarfotspackning :shock:

Image

Uploaded with ImageShack.us

Gissa om det blev annat ryt i snurran med en riktig packning.


Inredningen var inte mycket att hurra för, nyare stolar och sidostycken i ljusblå vinyl, dock hade sidostyckena klätts med svart krossad plysch. Får sitta i så länge som bilen agerar bruksbil men andra planer finns när det har kommit så långt som till inredningen.


Bromsarna blev akutjobb nr 2 efter att jag trampat pedalen i botten när jag skulle backa ut från gården, en hjulcylinder senare funkade allt bra. Tro nu inte att jag bara har fuskat ihop det för bromsar är allvarliga saker, men jag nöjer mig med att bara åtgärda det som var det uppenbara felet eftersom skivor fram finns i planerna.

Det leder oss osökt till vad som är planen och målsättning med den här bilen. Jo så här har jag tänkt i grova drag(observera att byggaren förbehåller sig rätten att ändra planerna utan att meddela i förväg). Byte av växellåda till en Aw71a från en nyare Volvo, uppdatera motorn lite så den inte känns så svag med automatlådan. I min tanke borde Aw71an funka bra till Amazonens bakaxelutväxling, någon som har synpunkter eller tankar om det? I övrigt laga upp karossen så gott som mina kunskaper tillåter och täcka det hela i en gladare kulör än rollad mattsvart.

Fälgval är en viktig fråga när det gäller att få rätt stuk på bilen, och hur karossen "sitter" på fälgarna. Nu är inte 17-18" alufälgar min passion men lackade 16" hade smakat fasan om jag hittar några som ser bra ut med rätt bultcirkel. Det leder till en fråga, vet någon här på forumet vilken bultcirkel PV60 eller Taxisuggan har? Har kastat blickar på de fälgarna med tillhörande navkapslar, skulle passa min smak.. Annars så finns det en hög V70 fälgar i garaget som bara väntar på att få den gamla Amazon och Pv fälgtallriken intransplanterad, passar som handen i handsken :D

Eftersom bilder verkar vara ruskigt populärt så kommer här helhetsbilder av den bedagade skönheten.

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Inte så vacker men ett bra utgångsobjekt.
Amazon -60
Amazon -64
Amazon Herrgårdsvagn -65
Pv -57
Cadillac -56
Chevrolet -34
Opel Rekord -64
Opel Diplomat -65
Saab -63
Saab -65
Chrysler Voyager -97
John Asplund
Posts: 7
Joined: Mon Nov 16, 2009 8:45 pm
Location: Långviksmon

Re: Asplund's 64a

Post by John Asplund »

Söndagen har inte varit så intensiv i garaget utan mest förberedelser utanför inför vintern, men lite har iaf hänt. letade fram en luftrenare till en B16 som fick en näve grus kastat på sig. Har inget blästerskåp så jag stod utanför garaget och blästrade, ekonomiskt vansinne för jag gjorde nog av med blästermedel för hundra spänn på bara luftburken men det är ju kul att öra saker själv. Eftersom det nog inte är den sista pinalen jag kommer att blästra i livet så vore det läge att antingen köpa ett billigt skåp från någon av firmorna som tillhandahåller sånt eller ännu bättre: Bygga ett själv :D

Image

Image


Efter blästring spacklades en buckla som liksom blir svår att komma åt att rikta på B16 limpan, även skarven på ovansidan fick sig en dos, får se hur det blir att se ut när den är målad och klar, bara att hoppas på det bästa.

Var även och tittade till bilen som ska få donera rattstång för automatkonverteringen, har inte hämtat hem den ännu från kompisen som sålde den till mig men första snön kom i torsdags så stressen att hinna hämta den innan vintern kommer på allvar börjar komma krypande. Bilen är en riktigt dålig -65a 4drs som nog kan räknas som ett hopplöst objekt, Visst allt går att rädda men eftersom den inte var en äkta helsoffebil vilket jag först trodde så anser jag att den gör större nytta som donator.

Image

En del av rosten som lagats med glasfiberspackel...

Image

Image

Nu är det inte bara rattstången som kommer att användas utan även bakluckan är oändligt mycket bättre än den som satt på -64an. Har redan bytt ut den mot en -57a lucka men inte bytt plåten med låsknappen under luckan än. Kommer att flytta över -57ans handtag till den nya luckan iställeteftersom -57a luckan är ganska sned, trodde först det var den som spökade och gjorde det omöjligt att få till springan mot karossen men det var inte bara luckan deet var fel på...
Även vänster bakskärm kommer att flyttas över då den som sitter på bilen fått sig en smäll så att bagagerumskanten blivit "Sned", hur man än gör går inte luckan att justera in så den får en bra spalt runtom. Bakaxeln sitter kvar så den sparas liksom inredningen som håller bra bruksskick förutom soffan som blivit såld tidigare. Funderar eventuellt på att flytta över innertaket till -64an men är osäker på om det är likadant på en 2 och 4drs bil, får kolla hos firmorna som säljer nya.


Såg nu i efterhand att jag tagit fel länk till bilderna..hoppas det går bra ändå :oops:
Amazon -60
Amazon -64
Amazon Herrgårdsvagn -65
Pv -57
Cadillac -56
Chevrolet -34
Opel Rekord -64
Opel Diplomat -65
Saab -63
Saab -65
Chrysler Voyager -97
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Asplund's 64a

Post by Cpt Tuttle »

Nu är ju det här rätt länge sen så du kanske fått svar men äldre volvobilar som PV60 och suggan har 5½" bultcirkel som t.ex. Willys Jeep och US-ford före 1949 = passar inte Amazon.
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Post Reply