Asplund's 64a
Posted: Sat Oct 16, 2010 9:00 pm
Lägger upp en tråd om min nyligt införskaffade Amazon, en 2dörrars 64a som blev min av en slump. För att göra en lång historia kort så hade jag en nästan rostfri osvetsad 142a från -73 som utrustats med solex 45or, Hedlundkam och steg 4 topp. En kompis hade nyss handlat Amazonen och jag kastar ur mig att jag borde få byta åt mig den mot 142an. Några dager senare ringer han upp och frågar om jag menade allvar och stundens ingivelse gör att jag säger ja...och på följande lördag sker bilbytet jag hade vips en 3e Ámazon som dessutom var besiktad i juli.
Vad hade jag då bytt åt mig? (det är fusk att kolla upp bilar i förväg). Jo det var alltså en rostmässigt ganska hyfsad bil, skärmkanterna bak är inte bytta, dock med några små hål nu men inga gamla läskiga skärbrännarlagningar dolda under drivor av spackel.De enda svetslagningarna jag hittat än så länge är där bakre hjulhusen möter bagagegolvet,bakre delen av trösklarna och nån mindre lapp i golvet. Kommer säkert att hitta mer senare men än så länge ser prognosen bra ut.
Framskärmarna verkar vara utbytta mot Volvo orginalskärmar.....meeeeen...någon har monterat skärmlister, någon annan har tagit bort dem och svetsat igen hålen med lite för mycket entusiasm och för lite kunskap. De är kort och gott rostfria men ganska buckliga. Bucklig är för övrigt hela förarsidan men inget är dolt under spackel utan hela karossen förutom taket har rollats i en charmerande mattsvart kulör. Snyggt?, njae men förlåtande.
Rent funktionsmässigt är det blandade skurar, har aldrig haft en så lättstartad B18 så det är ju ett plus i kanten, dock krävde den ca halv choke vid gaspådrag, misstänkt tjyvluft alltså och titta vad som satt som förgasarfotspackning
Uploaded with ImageShack.us
Gissa om det blev annat ryt i snurran med en riktig packning.
Inredningen var inte mycket att hurra för, nyare stolar och sidostycken i ljusblå vinyl, dock hade sidostyckena klätts med svart krossad plysch. Får sitta i så länge som bilen agerar bruksbil men andra planer finns när det har kommit så långt som till inredningen.
Bromsarna blev akutjobb nr 2 efter att jag trampat pedalen i botten när jag skulle backa ut från gården, en hjulcylinder senare funkade allt bra. Tro nu inte att jag bara har fuskat ihop det för bromsar är allvarliga saker, men jag nöjer mig med att bara åtgärda det som var det uppenbara felet eftersom skivor fram finns i planerna.
Det leder oss osökt till vad som är planen och målsättning med den här bilen. Jo så här har jag tänkt i grova drag(observera att byggaren förbehåller sig rätten att ändra planerna utan att meddela i förväg). Byte av växellåda till en Aw71a från en nyare Volvo, uppdatera motorn lite så den inte känns så svag med automatlådan. I min tanke borde Aw71an funka bra till Amazonens bakaxelutväxling, någon som har synpunkter eller tankar om det? I övrigt laga upp karossen så gott som mina kunskaper tillåter och täcka det hela i en gladare kulör än rollad mattsvart.
Fälgval är en viktig fråga när det gäller att få rätt stuk på bilen, och hur karossen "sitter" på fälgarna. Nu är inte 17-18" alufälgar min passion men lackade 16" hade smakat fasan om jag hittar några som ser bra ut med rätt bultcirkel. Det leder till en fråga, vet någon här på forumet vilken bultcirkel PV60 eller Taxisuggan har? Har kastat blickar på de fälgarna med tillhörande navkapslar, skulle passa min smak.. Annars så finns det en hög V70 fälgar i garaget som bara väntar på att få den gamla Amazon och Pv fälgtallriken intransplanterad, passar som handen i handsken
Eftersom bilder verkar vara ruskigt populärt så kommer här helhetsbilder av den bedagade skönheten.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Inte så vacker men ett bra utgångsobjekt.
Vad hade jag då bytt åt mig? (det är fusk att kolla upp bilar i förväg). Jo det var alltså en rostmässigt ganska hyfsad bil, skärmkanterna bak är inte bytta, dock med några små hål nu men inga gamla läskiga skärbrännarlagningar dolda under drivor av spackel.De enda svetslagningarna jag hittat än så länge är där bakre hjulhusen möter bagagegolvet,bakre delen av trösklarna och nån mindre lapp i golvet. Kommer säkert att hitta mer senare men än så länge ser prognosen bra ut.
Framskärmarna verkar vara utbytta mot Volvo orginalskärmar.....meeeeen...någon har monterat skärmlister, någon annan har tagit bort dem och svetsat igen hålen med lite för mycket entusiasm och för lite kunskap. De är kort och gott rostfria men ganska buckliga. Bucklig är för övrigt hela förarsidan men inget är dolt under spackel utan hela karossen förutom taket har rollats i en charmerande mattsvart kulör. Snyggt?, njae men förlåtande.
Rent funktionsmässigt är det blandade skurar, har aldrig haft en så lättstartad B18 så det är ju ett plus i kanten, dock krävde den ca halv choke vid gaspådrag, misstänkt tjyvluft alltså och titta vad som satt som förgasarfotspackning
Uploaded with ImageShack.us
Gissa om det blev annat ryt i snurran med en riktig packning.
Inredningen var inte mycket att hurra för, nyare stolar och sidostycken i ljusblå vinyl, dock hade sidostyckena klätts med svart krossad plysch. Får sitta i så länge som bilen agerar bruksbil men andra planer finns när det har kommit så långt som till inredningen.
Bromsarna blev akutjobb nr 2 efter att jag trampat pedalen i botten när jag skulle backa ut från gården, en hjulcylinder senare funkade allt bra. Tro nu inte att jag bara har fuskat ihop det för bromsar är allvarliga saker, men jag nöjer mig med att bara åtgärda det som var det uppenbara felet eftersom skivor fram finns i planerna.
Det leder oss osökt till vad som är planen och målsättning med den här bilen. Jo så här har jag tänkt i grova drag(observera att byggaren förbehåller sig rätten att ändra planerna utan att meddela i förväg). Byte av växellåda till en Aw71a från en nyare Volvo, uppdatera motorn lite så den inte känns så svag med automatlådan. I min tanke borde Aw71an funka bra till Amazonens bakaxelutväxling, någon som har synpunkter eller tankar om det? I övrigt laga upp karossen så gott som mina kunskaper tillåter och täcka det hela i en gladare kulör än rollad mattsvart.
Fälgval är en viktig fråga när det gäller att få rätt stuk på bilen, och hur karossen "sitter" på fälgarna. Nu är inte 17-18" alufälgar min passion men lackade 16" hade smakat fasan om jag hittar några som ser bra ut med rätt bultcirkel. Det leder till en fråga, vet någon här på forumet vilken bultcirkel PV60 eller Taxisuggan har? Har kastat blickar på de fälgarna med tillhörande navkapslar, skulle passa min smak.. Annars så finns det en hög V70 fälgar i garaget som bara väntar på att få den gamla Amazon och Pv fälgtallriken intransplanterad, passar som handen i handsken
Eftersom bilder verkar vara ruskigt populärt så kommer här helhetsbilder av den bedagade skönheten.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Inte så vacker men ett bra utgångsobjekt.