Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by Erland Cox »

Jag är lite nyfiken på att hitta något att läsa om utvecklingen av Volvos motorer från B4B och framåt och om vilka männen bakom motorerna var.

Erland.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by A-masen »

Här kan du läsa lite kortfattat, men någon konstruktör nämns inte. Det får någon annan bidra med.
http://user.tninet.se/~dgq625u/motor.html
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by Ragge »

jag har läst någon gång att det var nån dansk som hette Kurt "nånting" som hade stor del i konstruktionen av volvos motorer ... skall se om jag hittar det ...
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by Ragge »

det är nånting inne i huvet som ropar erling kurt ... men har sökt på google fast hittar inget . Har dock kommit på att i mitt hem har jag info om detta , om jag kommer ihåg det den dagen jag tagit mig hem ...
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by Gunnar S »

Det man kan säga om Volvo B18 är att en av konstruktörerna heter Per Gillbrand. För bilfolk mest känd som mannen som satte fart på SAAB. Gillbrand är motorgeniet som anpassade Fords V4 till modell 95/96 och senare turbokonverterade SAAB 99. Resten är bilhistoria. Gillbrand jobbade på Hisingen under tidigt 60-tal, innan han värvades till ritsalarna på Trollhättebolaget.

En obekräftad uppgift jag hört är att B18 från början är en kraftigt nerskalad fartygsmotor. Det var t ex. av denna anledning som motorn fick 5-lagrad vevaxel. Vet tyvärr inte var jag hört detta men det ska vara en av anledningarna till den extremt stryktåliga och seglivade konstruktionen som betytt så enormt för Volvo personvagnars framgångar genom åren. T ex. fullgaskördes B18 sportmotorer i bänk i timtal för att testa hållfasthet på lager etc. När man sedan kontrollerade de isärplockade maskinerna märkte man snart att detta var grejor man inte körde ihjäl i första taget. Fick de bara kylning och smörja så kunde de marcha 6-6500 rpm i timmar. Jämför gärna med andra (ö)kända stötstångare från ex. Ford Taunus. Dessa gick ju ner sig redan på hemväg från servicen...

Så sammantaget kan man säga att det är riktigt fina grejor du Erland mfl. karvar i. På ett sätt kan man säga att ni jobbar i samma fina tradition som gubbarna bakom världens bästa stötstångsmotorer. Detta sagt trots att vi vet begränsningarna i konstruktionen av , eller rättare sagt utrymmet i toppen, men det hör ju mer hemma i trimmat-tråden.

Första inlägget på Amazonforumet blev i ett angeläget ämne. :)
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by A-masen »

Man kan ju tillägga att Per Gillbrand finns ännu, liksom hans motorer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Gillbrand

På YouTube finns ett par filmer där han håller föredrag om motorer.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by Erland Cox »

Jag har 2 gånger varit på Per Gillbrants företag på Tekniska Högskolan i Lund. En mycket intressant och kunnig man. Jag ska se om jag inte kan kontakta honom och ställa frågor om det här. Jag har hört sägas att Folke Mannerstedt, en känd Huskvarna konstruktör varit inblandad på ett hörn. Jag har ett gammalt reportage som jag hittat scannat på nätet om trimning av en Amazon där Brage Sundström är med. Han verkar väldigt kunnig och jag skulle gärna vilja veta mer om honom.

Erland.
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by Gunnar S »

Folke Mannerstedt var just namnet jag sökte. (Jag har själv refererat till honom som b18-konstruktör på annan plats på nätet men får nog revidera detta.)
Hela den här historien är dock inbäddad i ett visst dunkel.
Om man söker på hans namn framtonar bilden av en man som mest var inblandad i olika trimprojekt på 60-talet. Banracingbilar såväl som rallybilar fick volvomotorer preppade av Mannerstedt.
Frågan om han dessutom hade sitt konstruktörsfinger med i själva tillkomsten av B18 kan jag inte svara på. Fast det kanske inte är en alltför avancerad gissning.
Hoppas Per Gillbrand kan hjälpa till att skingra mystiken
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
BoscheP
Posts: 2
Joined: Fri Aug 26, 2011 4:04 pm

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by BoscheP »

Hej. En gammal tråd det här, men kan inte hålla mig att kommentera frågan.
Ja, det stämmer att en av konstruktörerna bakom bl.a B18/B20 var dansken Erling Kurt, sedermera konstruktionschef för bensinmotorerna. Även Per Gillbrand var delaktig i konstruktions/utveckligsarbetet innan han gick till Saab. Man måste också nämna Åke Larborn chef för uvecklingslaboratoriet, som han byggde upp. Förbränningsrummet på B18 benämndes f.ö. "Larborns badkar" p.g.a.formen. Alla de här var geniala och skarpa profiler. Hade nöjet att arbeta nära dem alla tre under min tid på Bosch.
Erling Kurt var med intill utvecklingen av B21, då han rationaliserades bort på ett tråkigt sätt. Han hade inte den formella kompetensen, var nämligen inte civilingenjör, som den "nya" organitionens män krävde. Sanslöst behandling och dålig utnyttjande av en sådan begåvning och resurs. Har själv en PV544 (1964) med B18 köpt 1963 som jag 1966 trimmade från D till B d.v.s. från 80hk DIN till 110/115hk DIN. Alltså litet mer än P1800-utförandet på den tiden!
Hade också legendaren Folke Mannerstedt som lärare förbränningsmotorteknik i skolan(1958)! En fantastisk profil. Så vitt jag vet, deltog han aldrig som konstruktör på Volvo, däremot trimmade han Volvomotorer. Minns t.ex hans X-kam och "Rymanskruvarna" en innovationer som kanske hade sin tid då mer exklusiva lösningar inte fanns. Det finns massor att berätta men det får räcka för den här gången. 8)
BoscheP
Posts: 2
Joined: Fri Aug 26, 2011 4:04 pm

Re: Vem är konstruktören bakom B18-B20 motorn?

Post by BoscheP »

Hej Erland Cox!
Du ville komma i kontakt med mig. Du kan skriva till mig på E-mail: bocepe@telia.com.
Bosse
Post Reply