blinkersproblem!

Moderatorer
Post Reply
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

blinkersproblem!

Post by johannes0506 »

Har stort sett bara blinkers kvar nu för att kunna besikta bilen..och det fungerar fint på högra sidan.. men på vänstra sidan så lyser inget fram, men ständigt lyse bakåt... nån som känner igen felet :P ?
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: blinkersproblem!

Post by LABBE »

kolla lampan fram. att den e hel har jord . har +. inte e köpt på biltema.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: blinkersproblem!

Post by johannes0506 »

okej tack. När jag tex tagit lampan från höger-fram ( som funkar på den sidan ), o sätter vänster fram då, så funkar det inte heller, även om jag testat att koppla ström fram till den genom kontakten i motorrummet med en kabel från batteriets pluspol...då lyser den..om ni förstår.. men inte när man sätter på vänster blink :D
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: blinkersproblem!

Post by A-masen »

Du får helt enkelt felsöka hela kablaget. Skriv ut kopplingsschemat till din bil, som finns här på forumet. Leta upp dom kablar det handlar om och sök med en voltmeter hela vägen framåt till lampan.
Förmodligen har du en dålig kontakt, oxid eller kabelbrott. Glöm inte att kolla jorden. Använd helst den jordpunkten som sitter vid blinklampan/strålkastaren till hela felsökningen. Dra lite lätt och ruska i kablarna samtidigt som du mäter. Det avslöjar om det är glappkontakt eller ett kabelbrott.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: blinkersproblem!

Post by QV »

Taget ur minnet så är det bara två skarvpunkter på blinkerskabeln fram.

Du säger att ena sidan fungerar = blinkdon helt
Andra sidan lyser bak kontinuerligt = blinkerspak är hel
Du har bytt lampa = inte fel på lampan

I skarven vid A-stolpen under instrumentbrädan. här är fram och bak-lampan inkopplade med flatstift av halv tjocklek. Pilla ur dessa och kolla om det är oxid emellan. Färg ser du i elschema under FAQ

Andra skarven sitter i motorrummet vänster skärmkant fram. Pilla ur flatstiftet ur kontakten och kolla efter oxid.

/Janne

Jag har tagit bort oxid med autosol, det duger det till iallafall.......
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
johannes0506
Posts: 79
Joined: Thu Mar 05, 2009 6:20 pm

Re: blinkersproblem!

Post by johannes0506 »

Tack så mycket för hjälpen
Post Reply