Eulalia

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Eulalia

Post by Uffe »

Vad fint det kommer att bli :) Kul med de bilderna med före/efter.
Amazon 1957
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Eulalia

Post by pvfreak »

Ragge wrote:en liiiten försynt stackare tittar in med en undran hur det går med eulalia ? den där stackars svetsteknikern är väl snart utsliten ??? hoppas på en liten redogörelse snart och några eggande foton så man själv får ur tummen här ...
Här är en till som undrar lite, våren närmar ju sig med stormsteg. (Stod det i tidningen i allafall, jag har inte märkt något :lol: )
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Eulalia

Post by Cornelia »

En liten rapport => det går framåt.......

Allt är svetsat och nu har motorn kommit till orten och har blivit genomgången av serviceteknikern. Det är lite slitna grejer som måste införskaffas och nyss var han inne och informerade om att han måste ta ur motorn igen. Det är fel drev till växellådan om jag uppfattade det rätt.
Ägarinnan väntar dock otåligt på det varma och fina vädret så hon kan stå ute och putsa och tvätta inredning och laga stolarna och fixa lite fint. Önskan finns om att första turen iallafall blir till Nossebro marknad 1 maj.

Bilder finns men jag är inte man! :lol: att tolka dessa skumma, mörka, trasiga saker utan vägledning. Vägledningen är ju ute i garaget och kan alltså inte hjälpa till just nu.
/tina
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

åååååååh ... det går bättre hos dig än hos mig då ?? jag har fortfarande extremt kallt i garaget och inställer mekningen varje dag .
kan inte komma på vad det skulle vara för drev i växellådan som vore fel så motorn behöver ur ? men det kan vara så att han bedömer det lika lätt att ta ur hela paketet istället för endast lådan ?
jag förstår ägarinnan sååå väl om hon fryser utomhus , men mitt sk garage har visat sig vara byns största frysbox , och det är ännu kallare inne än utanför !
när du säger nossebro 1 maj , inkluderar du ribbingstorp den 29,e april med ??? jag funderar på ama kombi och husvagn då ... OM jag får det klart ...

ang bilderna så fattar du kanske nu hur svårt det är att vara just MAN ??? haha !!!

kram från en lååång spjuver 10 mil norrut !
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Eulalia

Post by QV »

Hummm, Har han problem med ett drev inne bland oljan då. För är det drevet till hastighetsmätaren så går det bra att byta direkt.
Som jag skrev i en annan tråd så skall jag riva några lådor för att komma åt bottenstocken. Är det något annat än bottenstocken du behöver så sänder jag det till dig.

/Janne

Detta är alltså ingen anonns eftersom delarna helt saknar ekonomiskt värde.
Även "yoke" medbringare finns.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Eulalia

Post by Cornelia »

Det är den personlige serviceteknikern här .....Ägarinnan har gjort en egen tolkning på vad som sades ......urtrampningslagret finns ju som bekant för dom flesta, i 3 olika versioner...Motorn åkte ur så att rätt lager kan bestämmas!! Inga drev således.
nu fortsätter jag att skruva!!!
//Den Stackars Personlige Serviceteknikern
/tina
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

ååååh , så det var DET drevet ??? urtrampningslagerdrevet ... jaa det var en rackare det !
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Eulalia

Post by Cornelia »

Jaha, kanske läge att ge en liten rapport om vad som hänt sen sist..... :oops:
Serviceteknikern jobbade på bra och lilla Eulalia kunde gå igenom besiktningen utan anmärkning i slutet på maj. Hon har varit en mycket snäll flicka hela sommaren och går som en klocka (underbart att ligga i vänsterfilen och blåsa om mesiga C30 och V50). Vi har varit på en massa utflykter/träffar och hon har varit med mig på jobbet en hel del också.
Jag var tvungen att gå med i P1800-klubben bara för att ha nöjet att komma i Amazon till träffarna och inte bara åka med serviceteknikern i hans "lilla gröna". Eftersom det inte går att transportera mer än en fickplunta i en P18 blev Eulalia snabbt omdöpt till KanTina och tjänstgjorde troget under hela träffen.
Hon har också fått en rekond och ett takräcke i original från sina beundrare i Essunga, då ägarinnan råkade fylla jämnt ( ja, 21 ÄR jämnt!) och trivdes gott på gräsmattan bland alla sina Amazonkompisar under festligheterna.
Just nu står hon i "det onämnbara" (garaget alltså, oops, det får jag ju inte prata om!) och väntar på en eventuell transport till Sälen för vintern. Vi har också hunnit med en fotosejour i Nossebro och detta kan beskådas i en lite större motortidning än Amazonbladet till våren. Funderar på att ta ut henne på en sista runda innan vinterdäckslagen sätter stopp för fler utflykter innan våren. Vi ses....... :)
/tina
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Eulalia

Post by QV »

Det kan bli en trevlig läsning till våren.

Som en liten upplysning så är det inte lämpligt att åka utan vinterdäck på vintern men det är inte olagligt på en Amazon.
Amazoner och en del andra bilar är undantaget kravet på vinterdäck (men inte kravet på mönsterdjup 3mm).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Eulalia

Post by Cornelia »

Tack Janne!
Du har räddat min vinter! Om nu inte Eulalia åker till Sälen utan mig så kan jag, med största försiktighet naturligtvis, ta ut henne en vinterdag när snön inte är alltför djup. :)
/tina
Cornelia
Posts: 188
Joined: Fri Jul 04, 2008 6:38 pm
Location: Göteborg

Re: Eulalia

Post by Cornelia »

Sista putsen gjord! På måndag kommer transporten och Eulalia åker till Sälen för vintern. Fördelen med detta är ju att serviceteknikern kan härja vilt i garaget och kanske få sin lilla kombi i körbart skick till våren samt att sonens bil som är avställd kan få lite värme under vintern. Dessutom fick jag äntligen tummen ur och dokumentera nuvarande skick, detta för försäkringens skull. Bilder kommer! :)
/tina
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

en liten fråga bara .... varför skall du ha upp eulalia till sälen ?????
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Eulalia

Post by pvfreak »

Där kan hon lägga henne på taket och åka pulka ner för backen. :wink:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Eulalia

Post by Ragge »

ojoj, det var en tuffing ... men du kanske är van vid att utmana livet till sin spets ? hahaha !
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: Eulalia

Post by pvfreak »

Kan ju ta barnbacken, behöver inte vara väggen. :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Post Reply