Lossa tempgivare utan att skada rör

Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Lossa tempgivare utan att skada rör

Post by gudu »

Hej

Är det någon som har tips om hur man lossar tempgivaren från motorblocket, utan att vrida av kopparröret?

Jag menar alltså den mekaniska givaren, ingen elektrisk. Jag har lossat och satt dit den en gång men var livrädd att den skulle gå av med så många varv. Ni talar om att det går så snabbt att ta ur och sätta i en motor så det borde finnas ett bra sätt.

På alla givare jag provat sitter givare och mutter väldigt hårt ihop. Det är därför röret snurrar med muttern. Kan man få isär dem?

När koppar deformationshärdat brukar man kunna glödga för att få det mjukt igen. Det brukar fungera på bottenpluggspackningar men jag gissar att det kan man inte göra med röret eftersom det innehåller eter?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Lossa tempgivare utan att skada rör

Post by Hasse63 »

Mutter och givare ska gå lätt dvs. att man skall kunna lossa muttern och givaren skall då stå still. Smörj med olja så ska det väl funka, ta bort ventilkåpan så kommer du åt lättare.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Lossa tempgivare utan att skada rör

Post by gudu »

De tre jag provat på har mutter och givare suttit ihop som berget. Men nu när jag vet ska jag inte ge upp. Provar mängden våld på en trasig först.
Tack för svaret!
Post Reply