Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by gudu »

Hej

Är det någon som vet varför det endast finns en (1) innerbelysning till Kombin. Min tio år äldre Duett har innerbelysning i bagageutrymmet och mellan framsätena. Varför har inte Amazonkombin det? Hade 145 innerbelysning bak?

Det finns även en del andra konstigheter på Amazonen:
- Inget riktigt handskfack. (Tillbaka på 140)
- Handbroms till vänster (Krycka på PV. Satt väl i mitten på 140, i alla fall på 240)
- Delad kombibacklucka (Sidohängd på Duett, 140 fick överhängd enkel lucka)
- Hastighetsmätaren (444 rund, 544, Amazon och 140 liggande, 240 rund) Jämför Mercedes fenmodeller som också hade denna modenyck.

Var det ett nytt gäng som designade Amazonen och hittade på en del mindre bra klurigheter som sedan fixades i 140 modellen? Eller varför blev det så här? Någon som vet hur de motiverades på utvecklingsavdelningen? Finns det mer konstigheter?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by 123GT »

Hej !

Intressanta noteringar :D säkert någon här som kan bakgrunden !

Mode och design går ju i vågor och skiljer också mellan länder, världsdelar och bilföretag i det här fallet. För att inte tala om att kostnad styr eller kan styra även utseende och design. Jag tror inte att det går att skriva ner allt som rör sig i en designers huvud men jag är också nyfiken på vilket uppdrag som delades ut vid framtagning av Amazonen. Hoppas också på intressant fortsättning i detta ämne.

* Delad baklucka kom ju tillbaka vid intro av XC90 :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by A-masen »

Ja, Volvo 145 hade innerbelysning bak som styrdes av en treläges omkopplare, manuellt eller med luckan. Lika som den främre lampan.

Ett tillägg: Om du vill montera en bakre belysning, så är det ju lätt att planka en 145:a.

Image

Nr 66 på bilden är dörrkontakten (luckan). Den går på ena sidan till jord, och på andra sidan till treläges omkopplaren. Tänk på att det ena läget på omkopplaren också skall jordas, som du ser på bilden. Jord är det som ser ut som en kratta. Sedan till själva lampan, den runda ringen med krysset. Hela lamparmaturen är densamma som över framsätena, och den heter 83 här på schemat som kommer från en 145. Sedan matningen går ut från lampan åt vänster på bilden, genom en säkring i 145, men i Amazon har du inte så många säkringar. Så det bästa är nog att sätta en sladdsäkring eller en flatstiftssäkring. Det gör nog detsamma vilket, bara den har ett anpassat värde till lampan. Lägg till några extra procent med tanke på den långa kabellängden för att klara spänningsfall. Men det behöver inte vara mycket. Matningen tar du från en plint med direktmatning från batteriet, alltså utan att passera tändningslåset. Använd RK 1,5 kvmm i hela kretsen.
Du behöver bara ta beslutet själv om var du skall sätta kontakten, mot övre eller nedre luckan. Det naturliga är väl den undre, för det är väl den som man alltid öppnar först. (Eller är det övre???) Och som jag ser det, så sätter du kontakten, nr 66 i karossen så att luckan påverkar. Inte tvärtom. En lämplig dörrkontakt bör du hitta på skroten.
Glöm inte att märka upp kablarna eller på något annat sätt dokumentera detta. Antag att du senare säljer bilen och att nye ägaren hittar dina kablar. Då förstår han inte så mycket vad det handlar om. Och alla vi som har försökt att felsöka gamla bilar där det finns en massa extra kablar som man inte vet vart dom går eller har för funktion, har svurit långa ramsor över den, förmodligen okände, som har lämnat ifrån sig detta. :evil:
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by gudu »

Då hade det alltså gått mot ljusaretider igen.

Duetten -56 har dörr och på-brytare fram men endast dörrbrytare bak.
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by gudu »

Ja jag går lite i de installationstankarna. Speciellt så här års. Men lite annat ligger före. Ett tag trodde jag det fanns olika utrustningsnivåer och att lampfäste satt dolt. Men det verkar ej så Kanske kabelstammarna är lika för alla karossvarianter.

Tack för den fina beskrivningen, perfekt. Tror dock brytaren bör vara mot övrelucka.

Appropå extra sladdar. Städade den nyinförskaffade träsnipan (mycket båt och arbete för pengarna) och tyckte det var lite mycket sladdar. Det visade sig att nästan hela generation ett av kabelträdet låg kvar löst intill. :?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by Blomquist »

Den delade bakluckan tycker jag är den avgjort finaste detaljen på kombin.
idealisk fikaplats, mjuk sittyta och regnskydd med ljusgenomsläpp.
210 -64, 223 -68
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by Devil »

Att p-bromskryckan sitter till vänster på Amazon beror väl på att den skulle säljas med soffa i USA!?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by QV »

Devil wrote:Att p-bromskryckan sitter till vänster på Amazon beror väl på att den skulle säljas med soffa i USA!?
Köper jag inte som argument för inte säljer man en Porsche 911 men soffa i USA......

/Janne

för Er som inte förstod inlägget ovan så har 911 också kryckan till vänster
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Innerbelysning kombi (amazonkonstigheter)

Post by LABBE »

Blomquist wrote:Den delade bakluckan tycker jag är den avgjort finaste detaljen på kombin.
idealisk fikaplats, mjuk sittyta och regnskydd med ljusgenomsläpp.
kunde inte sagt det bättre själv :D
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Post Reply