Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
volvo1968
Posts: 75
Joined: Wed Aug 03, 2011 5:42 pm
Location: Göteborg

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by volvo1968 »

Ett par timmar max om du har gas?? :D
Kör renoverad Volvo 142-1968, och renoverar en Amazon från 1961..

Av någon anledning blev det "Volvo" med litet "V" i mitt namn, det retar mig, försöker alltid skriva grammatiskt rätt ...
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Både du och jag har ju den första versionen av B16 front och huv där låset sitter lägre fram (upp till chassinr 10336 med vissa undantag), antar att dessa fronter är ännu svårare att hitta än senare B16 fronter?
Volvo P1200VB 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Uffe wrote:Problemet jag ser är att det till exempel blir svårare att justera dörrarna om framskärmarna är "icke avtagbara" (eftersom man knäcker lacken på bultarna till skärmarna) då gångjärnen dols bakom skärmen. Jag tror att jag lackar mina bitar lösa och får stå ut med en perfekt finish även i motorrum mm ;) Jag kan nog leva med det och kan även leva med skruvskallar som är handmålade

Vad tror du om att lacka alla delar löst, montera så att allt sitter perfekt och sen efter det lägga slutlacken? Så hade nog jag tänkt göra i alla fall 8)
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Amazon wrote:
Uffe wrote:Problemet jag ser är att det till exempel blir svårare att justera dörrarna om framskärmarna är "icke avtagbara" (eftersom man knäcker lacken på bultarna till skärmarna) då gångjärnen dols bakom skärmen. Jag tror att jag lackar mina bitar lösa och får stå ut med en perfekt finish även i motorrum mm ;) Jag kan nog leva med det och kan även leva med skruvskallar som är handmålade

Vad tror du om att lacka alla delar löst, montera så att allt sitter perfekt och sen efter det lägga slutlacken? Så hade nog jag tänkt göra i alla fall 8)
Tveksamt... Vad vinna på detta? Man får i mina ögon fult torrsprut in emellan springorna (som iofs är mer "original"). Dessutom måste alla lister på innan man monterar "perfekt" och då får man ju antagligen lack på gummilisterna... och det är jag helt allergisk emot. Nej, jag kör nog på min linje :)
//Uffe
Amazon 1957
Whitesand
Posts: 93
Joined: Sat Jan 24, 2009 9:20 am
Location: STOCKHOLM

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Whitesand »

Hej Uffe,

Har inte varit inne på forumet sedan i våras.
Du har verkligen legat i! Mycket inspirerande.

Stort grattis till ett kanonnjobb.

Vi hörs
Carnis
1959 Amazon Sport 12206UVB, Rubinröd/gråbeige 51, renoveringsobjekt
1967 Amazon Kombi Sport 22234, Pärlvit 79-1, B18/M40 under renovering
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack Carnis! Tänk, jag känner precis tvärtom. Känns som om ingenting händer i garaget. Jag har ännu inte fått rätt på medicineringen för mitt skit i kroppen. Som det är nu kan jag inte ens köra en vinkelslip i 5 minuter utan att bli slut i armen/handen/axeln ett par dagar framåt. Likadant i precis hela kroppen, vilket gör allt jobbigt. Men, det är ju faktiskt sant att det likväl hänt en del på 1 år :) Kan man bara bli klar med kap, svets, spackling, slipning och istället få en nylackad bil att jobba med, så skall det nog bli bil av det så småningom. Siktar tyvärr inte längre på att rulla sommaren 2012, men förhoppningsvis lackas den till våren :)
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hej på Er i Garagen runt om i Sverige!

Äntligen är den sista dörren nedslipad, spacklad, primad och inpassad på plats. Nu har jag bara de inre bitarna av dörrarna samt instrumentpanelen kvar, sedan är allt som skall vara rött klart för lack. Pratade med min lackerare igår och det blir nog, av olika anledningar, likväl inte lackering förrän till våren. Oavsett känns det skönt att snart vara klar med dessa bitarna.

Inpassad och klar!
Image

Helhetsbild
Image

Har börjat slipa ner och prima insidan av dörrarna. Förhoppningsvis klart innan året är slut.
Image

Fronten har varit klar och monterad sedan ett tag tillbaks.
Image
Amazon 1957
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ola O »

Uffe vad menar du med att tidig 57 har annan grill?

Vad är det som skiljer?

Vad jag vet finns det två B16 utförande, de tidigare sargarna i rostfritt och senare sargar i aluminium.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Ola O wrote:Uffe vad menar du med att tidig 57 har annan grill?

Vad är det som skiljer?

Vad jag vet finns det två B16 utförande, de tidigare sargarna i rostfritt och senare sargar i aluminium.
Tjena Ola! Det var inte jag som skrev det utan "Amazon" från 24/11 och det gällde något om låset.
Amazon 1957
Geirpedal
Posts: 91
Joined: Sun Sep 13, 2009 6:19 am
Location: Norge

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Geirpedal »

Meget beundringsverdig, sånne som deg burde hatt en medalje. :D
Everyone needs believe in something. I believe I'll have another beer.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ola O »

Inläggsrubrik: Re: volvo amazon 121 -64 4dr
InläggPostat: 2011-12-13 18:12
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2006-01-10 20:19
Inlägg: 1092
Ort: Ängelholm
Det är verkligen inga lättfångade bitar det där (då kan du tänka dig hur jag har det med tidig 57:a :)) Grattis i alla fall!
//Uffe

_________________
Amazon 1957

Jag menade ovanstående inlägg på hans tråd. /Ola
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Ok, jag refererar till hans "svårfångade" grill som är en av förhållandevis få "svåra" och dyra prylar till en 64:a. För en tidig 57:a är listan på svåra bitar lååång och jag menar då inte bara en grill/front utan allt annat :)
Amazon 1957
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by ammakillen »

uffe jag beundrar ditt jobb,vad bra de blir :) jag får alldrig tid själv att helrenovera min egen amma,har alldrig tid femskiftsjobb
och lite med huset,fast alla andras har man tid med :lol: just nu håller jag på med en 244a gle 83a 13tusen mil,lite småjobb bara
men de tar tid ändå
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Kan bara hålla med dig, det största problemet är tiden!! Men men, idag har jag nått ett skönt avslut gällande denna bilen. Varenda plåtyta som skall lackas har nu varit nedslipade plåtrent, lagade, spacklade, slipade och Primade. Skööönt!!

De sista bitarna som skall vara röda är nu klara.
Image

Även klar med de bitar som skall ha annan kulör... som denna som skall vara typ "Volvo baby blue"
Före... (missade att ta en bild på den plåtren men det har ni ju sätt till leda i denna tråden ;)
Image

Primad och klar! Nu skall jag bara hitta rätt slutkulör
Image
Amazon 1957
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Ragge »

jäklar så jag är avis på din driftighet och arbetsmoral , hade verkligen behövt lite "uffeblod" i mina ådror då mitt garage innehåller flertalet amazoner av renoveringsbehov .
Post Reply