Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Dave_norrkoping »

riktigt imponerande vilket jobb du lägger ner =)
ser kanon ut .

//david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Rolf wrote:Imponerande som vanligt.

Hur gör du med slutlacken? Lackar du dörröppningskanter med dörrarna av eller på?

Är inte huven och kofferten lackad monterad? I så fall, var skarvar du lacken mellan inne och utanför?
Jag tänker snacka med lackeraren först men... tanken är att lämna in bilen med alla prylar monterade så att den slutliga finspacklingen görs av honom med alla delar monterade. På detta sätt blir alla kanter som möter varandra bättre och perfekt anpassade till varandra. Sedan tas delarna av och allting lackeras i delar. Så tänker jag!
Amazon 1957
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rolf »

Uffe wrote:
Rolf wrote:Imponerande som vanligt.

Hur gör du med slutlacken? Lackar du dörröppningskanter med dörrarna av eller på?

Är inte huven och kofferten lackad monterad? I så fall, var skarvar du lacken mellan inne och utanför?
Jag tänker snacka med lackeraren först men... tanken är att lämna in bilen med alla prylar monterade så att den slutliga finspacklingen görs av honom med alla delar monterade. På detta sätt blir alla kanter som möter varandra bättre och perfekt anpassade till varandra. Sedan tas delarna av och allting lackeras i delar. Så tänker jag!
Så jag antar att alla delar efterpoleras så dom är släta osv...Så man behöver inte oroa sig om "flyt" mellan skärmar och dörret t.ex?

Så målar du skruvhuvuden med pensel efteråt då?
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Mats Lysekil här på forumet är gammal billackerare. Hans åsikt är att man inte bör måla motorrum och invändigt för blankt då det kan se lite överrenoverat ut. Och att använda syntetisk kvalitet, som var brukligt på den tiden kanske vore en bra idé. På fabriken var säkert huv och dörrar stängda när man kom till sista lagret färg, det rök säkert in lite och gav en slöja, lite mattare finish. Jag funderar på att gå på den linjen när jag ska lackera min 58a, dvs att försöka efterlikna den standard som det var på arbetet från fabrik på 50-talet. Tror eventuellt att det kan förstöra lite av charmen om allt är helt perfekt gjort in i minsta detalj.

Vad anser du?
Volvo P1200VB 1958
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rolf »

Hoppas Uffe inte har något emot att jag svara på hans tråd. Jag tror du har rätt, motorrum och dörröppningskanter var nog lite mattare än ytterlacken i orginal. Having said that...som dom säger...jag har inget emot en slöja som du säger men en "kant" skulle reta mig varje gång jag öppnar dörren.

Jag måste erkänna om jag helrenoverar GT:n att mitt motorrum kommer nog vara väldigt blankt för så fungerar mitt huvud. :D

Ser fram emot mer kommentarer...

PS. Jag undrar om Volvo museumet eller en annan innehavare av en "ny" Amazon låter oss kolla upp detta.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by QV »

Lite praktisk erfarenhet.

Om ni vill ha detta fina skick några år efter att bilen är färdig så kommer det gå åt många timmars polerande varje vecka om man brukar bilen.
jag har ju kört 2000 mil på tre år och bruksskicket börjar finna sig där.
Ett allt för fint skick gör en ovanligt retig angående repor och perkeringsskador. Det minskar brukandet.
Men inget slutskick är fel och den som plöjer ner pengar i sin renovering gör som han behagar.

Har jag fått in springor mellan huv, kaross, dörrar, baklucka så var bilen målade med delarna på.
Man man fortfarande måla med huven på glänt för att sedan avsluta med huven "stängd". Desamma gäller för övriga dörrar och luckor.
Det blir lite anorlunda maskning (beroende på vad som sitter monterat i bilen) men maska gör man i så många gånger under en målning så det går fort på slutet.
vill man ha en BLANK lack så måste man mellanslipa mellan varja lager.
Det var det felet jag gjorde. Hade en uppfattning om att flera lager (utan mellanslip) ger mera att slipa på men i slutändan så gav det bara mera apelsinskal att slipa bort.
Fördelen att slipa flera gånger är att man lär sig att inte slipa igeom :P
Nackdelen är att det tar mycket längre tid att lackera bilen eftrsom den bör torka någon dag innan man slipar.
Får man många och stora rinningar så tar det tid för rinningen att torka innan man kan gå på med snorhyveln.

Vist skall skärmarnas bultar vara lackerade i bilens färg, är inte det ett krav :shock:

/Janne
Last edited by QV on Wed Nov 16, 2011 6:09 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jo, jag har ju också läst och funderat på hur det lackades original från fabrik och det är ju en intressant tanke. Anledningen att lacka med prylarna monterade var kanske för att spara tid och pengar? Såg på Peter Widells tråd att han slutackade med i alla fall vissa bitar monterade. Problemet jag ser är att det till exempel blir svårare att justera dörrarna om framskärmarna är "icke avtagbara" (eftersom man knäcker lacken på bultarna till skärmarna) då gångjärnen dols bakom skärmen. Jag tror att jag lackar mina bitar lösa och får stå ut med en perfekt finish även i motorrum mm ;) Jag kan nog leva med det och kan även leva med skruvskallar som är handmålade. MEN, oj vad det låter som om jag snart skall lacka bilen... Det är långt, långt kvar :? Men, å andra sidan, fy faan vad många saker jag bockat av från "att göra" listan sedan bilen kom in i garaget :) Idag efter jobbet monterade jag framvagnen i rambenen och började även montera lite stötfjädrar och annat bromsaktigt innan jag skulle på 2 Utvecklingssamtal med barnen samt lämna/hämta vid innebandyträning. Man är verkligen mitt i allting i livet och bilen får inte så mycket tid som jag skulle önska.
//Uffe
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Inget gjort i garaget idag men... Skaffade lite nya NOS delar "istället". Längtar tills jag skall montera alla dessa bitar. Tänk när jag får montera de grymt fina, NOS, konvexa Ljusinsaterna med korrekt Hästskomönster tillsammans med breda fina lyktringar. Likaså att sätta dit NOS bakljusen och finfina delade skuffluckehandtag osv osv :) Kommer dock att se lite kymigt ut att köra omkring utan front :wink:
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Såg att du ropat hem NOS kofångare på tradera också
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Amazon wrote:Såg att du ropat hem NOS kofångare på tradera också
Jo, det blev så. Vill inte ha nytillverkat och inte Rostfritt. Då återstår att omkroma gamla bitar eller, som jag nu fick tag i, NOS. Dessutom har jag fina smala horn liggande som kommer att pryda detta fint :)
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

NU har jag slutat leta efter en Front. Jag tog tag i saken själv med hjälp av Originalfronten och en fin nyare front som jag hade liggande. Det var framförallt sidorna och infästningarna som var upprostat. Jag tog helt enkelt sidorna från den nyare fronten och svetsade fast dessa båda bitar på originalfronten. Då svetsgasen tog slut IGEN så blev detta dagens jobb...

Image

Image

Sådärja! Båda sidorna klara och... den passar klockrent på sin plats. Fortsättning följer :)
Amazon 1957
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Dave_norrkoping »

Uffe wrote:NU har jag slutat leta efter en Front. Jag tog tag i saken själv med hjälp av Originalfronten och en fin nyare front som jag hade liggande. Det var framförallt sidorna och infästningarna som var upprostat. Jag tog helt enkelt sidorna från den nyare fronten och svetsade fast dessa båda bitar på originalfronten. Då svetsgasen tog slut IGEN så blev detta dagens jobb...

Image

Image

Sådärja! Båda sidorna klara och... den passar klockrent på sin plats. Fortsättning följer :)

såg kanon ut :)
//david
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by ATS »

He-he, varför tar alltid gasen slut när den inte borde göra det...??? :lol:
Ganska frustrerande när man e mitt uppe i ett litet "projekt".
Har väl hänt mig oxå några gånger. :oops: :oops:
Ser som vanligt bra ut Uffe !!
Keep up.

/ Thomas
Have a nice day !!!
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rasmuss »

Nu har Uffe hämtat en högerdörr hos mig som vi hoppas passar bättre än förardörren!! :)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Stämmer bra det Jonas! Tack för hjälpen! 3 av 4 dörrar fick jag hämta/köpa av dig, och fina var de Dessutom alla 3. Kanon! Nu säljmöte resten av veckan. Hemma ligger en halvklar front och i bilen ligger en dörr att ta tag i efter det. Sen är det snart plåtklart :)) Hur länge tar det sedan, tror ni, innan jag börjar bli sugen på att svetsa igen?? ;)
Amazon 1957
Post Reply