Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Uffe wrote:Ok, jag refererar till hans "svårfångade" grill som är en av förhållandevis få "svåra" och dyra prylar till en 64:a. För en tidig 57:a är listan på svåra bitar lååång och jag menar då inte bara en grill/front utan allt annat :)
Har du lister i aluminium? Kan du se om de skiljer sig mot de nyare i rostfritt bortsett från vikten?
Volvo P1200VB 1958
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jo, midjelisterna är de lätta i Aluminium. Man kan se det ganska tydligt då de är demonterade. I ändarna är de vikna ihop lite "fulare" och "vassare" än de Rostfria som är mer perfekta... om du förstår vad jag menar
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Har idag skrivat ihop styrstag, styrsnäcka och dyligt... och satt på framhjulen. Nu står bilen på hjul för 1:a ggn på länge :)
Amazon 1957
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by olleholm »

Hej Uffe nu väntar vi på en lakering och många bilder.
ståle
Posts: 38
Joined: Sat Apr 24, 2010 8:37 pm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by ståle »

Hei Uffe!

Er Meget imponert over jobben du gjør med denne perlen av en Amazon,denne bilen tror jeg kommer til å bli utrolig flott. Jeg liker best disse tidlige Amazoner,har selv en tidlig 58 mod. Lykke til, og Godt Nyttår!

MVH
Ståle :D
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Jo Olle, det börjar närma sig lack även om det, pga lackerarens tidsbrist, kommer att ta ett tag till.

Tack snälla Ståle, det är alltid kul att höra lite pepping :)

Minsta uppdatering i denna tråd kommer... NU!! Lyckades skaffa 4 st NOS Navkapslar av den gamla goa modellen. Även om jag redan har 4 st som är fina så kunde jag inte låta bli när nu tillfället kom upp. Och, som vanligt ökar kravbilden hela tiden ju längre projektet fortskrider :? Man vet om det men man kan inte låta bli 8) Nu har jag NOS Stötfångare, NOS baklampor, NOS blinkers, NOS lyktor (med Hästskomönster), Breda lyktsarger, Skitfina bakre handtag, NOS Navkapslar, Fina lister, fina rutor, fina grillhalvor mm... och med ny lack lär i alla fall utsidan bli ok. Har en fin inredning redan och en del annat NOS och fint till motorrummet.

Jag söker nog mest original Innermattor i ok och reparabelt skick. Kanske dyker även detta det upp under resans gång?? Annars får det fixas senare om det dyker upp.
//Uffe
Amazon 1957
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Hej Amazonvänner! Jag har konstant blivit sämre och sämre i kroppen den senaste tiden. Jag orkar INGENTING längre. Är helt slut och i stort sätt sängliggande efter 1 h skruvande igår. Nu får garaget och bilen ingen mer tid och energi av mig på ett tag. Tror att jag är feldiagnostiserad av läkaren. Har sökt i dagar på nätet och har nu en ide om vad jag lider av. Skriver inte för att gnälla och att man skall tycka synd om mig utan bara för förståelse om varför det står still :(
Uffe
Amazon 1957
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Jugge-1960 »

Krya på dig!
Amazonen finns ju där när du mår bättre.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by LABBE »

huvudsaken du blir bättre å kan göra klart den när ork finnes. den å du är värda en vilopaus. god fortsättning önskar jag dig iallafall...
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
ATS
Posts: 282
Joined: Mon Mar 08, 2010 11:04 pm
Location: Trelleborg

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by ATS »

Hej Uffe !!!

Hälsan är det viktigaste som vi har, så var rädd om dig.
Håller med Labbe, bilen står ju kvar när kroppen blir piggare igen !! :)
Bilen lär bli väldans fin sen när den e klar.
Kul med alla NOS-delarna du samlat på dig.

Sköt om dig !!

/ Thomas
Have a nice day !!!
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Rolf »

Bilen är bara det...en bil, inget annat.

Hoppas du kan få hjälp med din kropp. Hälsan och familj är ju viktigast.

Positiva tankar kommer från USA!
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Tack för allt mina Amazonvänner!
Har nu fått klart för mig vad det är jag lider av förutom Reumatismen (Bechterews). Det är en nevrologisk systemsjukdom kallad ME (eller CFS). Det är ingen höjdare till diagnos precis, då det idag inte finns någon hjälp att få. Men, nu vet jag i alla fall varför jag mår som jag mår och även anpassa mig till detta. Min energinivå ligger på några procent av förut... Och det är ju mer än vissa andra...som min polare sa :wink:

Bilen står still sedan i julas. Har en del rostlagning på bakaxelns infästningar kvar. Sedan är det klart för lack. Borde jag kunna fixa innan våren...

Ha det gott alla och kämpa på i garagen.
//Uffe
Amazon 1957
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Amazon »

Jävla surt med sån diagnos får hoppas det håller sig i styr. Du har ju jobbat på som fan med bilen, inte konstigt att tröttheten kommer, hade inte varit så konstigt utan diverse sjukdomar heller men det ger ju belöning i slutändan. Snart har du en tidig 57a i riktigt fint skick.
Volvo P1200VB 1958
Geirpedal
Posts: 91
Joined: Sun Sep 13, 2009 6:19 am
Location: Norge

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Geirpedal »

Hei Uffe, jeg føler med deg, min fru har samme diagnose (ME). Har hatt det nå i 4år, hun har blitt noe bedre av blodfortynnende medisin. Man må porsjonere ut energi og hvile før man blir sliten. Ellers forskes det på en typ cancermedisin i disse dager. Jeg følger med på ditt prosjekt og er imponert over hva du får til. Amazonhilsen fra Norge.
Everyone needs believe in something. I believe I'll have another beer.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Röd/Vit tidig 57:a - En oslipad diamant!

Post by Uffe »

Korrekt! Nu när jag vet vad det är är det viktigt att verkligen spara på den lilla energin som kroppen kan uppbringa. Jag har dessutom slutat med Allt negativt för kroppen, äter perfekt mat och ger mig massor av extra kosttillskott.

På torsdag skall jag till min Reumatolog (igen) och jag kan då bli 1:e svensk att få prova Mabthera/Rituximab för ME. Jag har följt de norska cancerläkarnas framfart gällande ME och krävt min läkare på denna okonventionella lösning, sedan 1 månad tillbaks. Torsdag is D-day ;)

Just bilen skiter jag fullständigt i nu när hela livet (familj, arbetet, vänner, hus mm mm) står på spel. Livet står sedan i somras "still" då kroppen inte klarar någonting alls, verkligen :(
Amazon 1957
Post Reply