Amazon kombi projekten!

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Amazon kombi projekten!

Post by JonR »

Hejsan! Kanske dags att visa upp vad man själv har nu när man blivit medlem på detta forum! Jag har nyligen blivit Amazon kombi ägare, vilket var väldigt efterlängtat! Det började med att jag köpte en mattsvart amazon kombi -67 som jag hade tänkt att lägga en riktig lack på, satt OD låda och lite annat smått o gott i den, dessutom väldigt lite rost, både på undersidan och på ovansidan, tyvärr saknas mycket orginalprylar till den. Så lite smått satt man på blocket och smygletade emellan och helt plötsligt så dök det upp en vit -68 kombi på annons som jag kände mig tvungen att åka o titta på, och mycket riktigt så följde den med hem, inget nyskick på den, men väldigt lagom slitet orginalskick förutom motor, avgassystem, bakaxel och fjädrar. Till och med orginal sparklådor och skärmkanter bak, dock är skärmkanterna bättrade nån gång i tiden, helt olagad i golvet!!
Tyvärr hade en yngre förmåga fått tag i den innan mig och kapat fjädrarna på den, svetsat bakaxeln och bytt till en småvässad B20! Går riktigt bra men den ska hur som helst återställas till orginalskick, inte nyskick då jag gillar helhetsintrycket på bilen som den är nu, sjysst patina men behöver finputsas för att inte ses som sunkig vid första intrycket! :) Den är i mycket bättre skick än vad man tror vid en snabb anblick, ett mycket bra objekt att börja med alltså. Om jag tröttnar på patinan så blir det en hellack på den i orginalkulör, men då krävs det ju att man byter mycket annat såsom krom osv och då börjar det kosta mer än vad jag har att lägga ut för tillfället.
Hur som helst så ska jag plocka ur OD lådan ur den svarta och flytta över den till den vita kombin och sedan ska den svarta säljas. Både den vita och den svarta är påställda och besiktade så dom används av mig då och då.

Här kommer bilder på den svarta, har ej hunnit ta nåt på den vita(vill helst inte visa den heller så som den ser ut just nu, fjädring som ligger i botten och ett hängande 2,5tums avgassystem och sunkiga plåtfälgar)

Image

Image


Och eftersom en ny bakaxel och lite annat smått och gott behövdes till min vita kombi så var jag och hämtade detta "delivery"-bygge idag, inte många godbitar på den, det mesta var halvsunkigt förutom några midjelister och framskärmarna, tyvärr i plast. Men kommer nog få igen slantarna jag gav för den när jag säljer delarna från den som jag inte kommer ha användning för! Och hoppa inte i taket nu över att jag skrotar denna kombi, den är MYCKET dålig under, bortom all räddning vill jag påstå! inte värt att ens tänka på att rostlaga karossen, jag skulle tex kolla om stötdämparna och fjädrarna bak var nånting att ha så jag satte foten på dragkroken och tryckte till, då lossade hela kofångaren med dragkrok, så rostig var den i infästningarna till dragkroken! Rambalkarna under har nån lagat och det ser förfärligt ut, tror inte ens en folkracebesiktare skulle godkänna dessa lagningar! :)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by JonR on Thu Nov 25, 2010 12:25 am, edited 1 time in total.
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon kombi projekt!

Post by 123GT »

Trevligt !
Känner till ett annat kombiprojekt som inte är presenterat här ännu...men tillbaka till dina bilar, 3 stycken inte illa ! "Deliveryn" har vi sett på en känd annonssida...skrotas eller inte, men om ihåg att det finns alltid någon som behöver den detaljen som du kanske inte värderar så högt.

Bilder gillar vi och varför inte en "före" bild även på den vita ? Kom ihåg, alla Amazoner är vackra oavsett skick eller läge i renoveringen ! :lol: (du kan ju välja den minst bedrövliga vinkeln, fritt!)

Lycka till och håll oss uppdaterade ! :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekt!

Post by JonR »

Nu har man haft lite tid för Amazonen! Här kommer några bilder på hur den såg ut innan den rullade in i garaget!

Image

Image

Image

Var på besök på Motoroldies utanför Örebro idag, kom därifrån fattigare på pengar än vad jag tänkt mig från början men jädrans vad mycket bra o ha saker man fick med sig! :) Bland annat, nytt avgassystem, styrleder, blinkersglas, chromesarg till baklysena, takräcke, handbromsvajrar, huv-vajer m.m. Till er som aldrig varit där så kan jag meddela att det helt klart är värt ett besök! Trevliga och hjälpsamma var dom och det fanns väldigt mycket begagnade delar att kolla igenom! Så det är bara att hoppa i amazonen och åka dit o titta! :)

Image

Image

Image

Image

Image

Passade på att byta alla fyra fjädrar till orginalhöjd
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Fick med fyra extrafälgar till andra amazonen som jag satte på bätte däck på och som ska på den vita, fick bli 195/65-15, lite tokigt men så nära orginaldimension man kan komma utan att det ser helt galet ut!
Image

Image

Hittade även anledningen till att hastighetsmätaren inte har velat fungera!
Image



Så tokig ser väl inte bilen ut att vara?
Image

Image

Image

Image

Olja överallt, men denna motor med låda ska ur och i ska en standard B20 med OD låda, möjligvis en B18 om jag hittar en vettig till bra pris!
Image

Och till slut en provtur i vintervädret med orginalhöjd, orginalavgassystem och fungerande hastighetsmätare! Vilken känsla! :) Nu är det som att åka en riktigt Amazon!
Image

Image
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon kombi projekt!

Post by LABBE »

ser underbar ut. mycket trevligt objekt.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon kombi projekt!

Post by Amazonsport »

Jädrar vilken go bil du har där.. Putsa upp den lite så är den en pärla..
Men motorn du ska plocka ut, är det originalmotorn så hade ju jag renoverat den istället för att byta ut. I det långa loppet betyder det mycket om den suttit i från början speciellt på en så här välhållen bil..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
22244VF
Posts: 84
Joined: Sun Sep 26, 2010 7:11 pm
Location: Kungälv

Re: Amazon kombi projekt!

Post by 22244VF »

ser MYCKET bra ut! :)
Min 65a-projekttråd
Min Garaget-sida

Medlem #7887 i Amazonklubben
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekt!

Post by JonR »

Hej och tack för kommentarerna! :)

Ang. motorn så är den inte orginal, för visst satt det B18 i tidiga 68:or eller har jag fel?

Om nån ser nåt annat som inte är orginal på bilen så hojta gärna till! Tex ratten är jag lite osäker på?

Mvh/Jon
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Amazon kombi projekt!

Post by ammakillen »

Motorn är rätt,B20 motorn kom inte förräns 69, "fjärilsratten"som den kallas kom 68,så den är orginal på din bil :)
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon kombi projekt!

Post by 123GT »

Kan bara instämma....snyggt jobbat och tjusig kombi ! :D
Får den tjänstgöra som vinterbil nu, eller...?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekt!

Post by JonR »

Hej! Nu kommer jag med en till modemdödare! ;)

Det var ju synd, jag som gillar ratten som var innan den som jag har lite mer, men vi får se hur det blir med det!

Nja jag har ju en bruksbil som jag använder som vinterbil, men det blir lite fin-åka med amazonen om man ska ner och handla lite mjölk tex, vill ju inte utsätta den för salt för mycket, så landsvägarna håller jag mig ifrån så gott jag kan! :)

Idag har man gjort iordning den svarta amazonen inför försäljning, känns jobbigt då den ändå går rätt bra, trots att den är mattsvart! ;) Inte mycket jobb att lacka om den egentligen då den är jädrans frisk i plåten.. Men det får räcka med en Amazon kombi!!! Och det får bli den vita! Här kommer lite bilder på den!

Titta in dörrsidorna bak, är det nått hemmapul eller kan det vara nåt fabriskbyggt???

Hittade även vad jag tror är första regbesiktningspappret till den! Det är ju lite kul! :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by JonR on Thu Nov 25, 2010 12:20 am, edited 1 time in total.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Amazon kombi projekt!

Post by Amazonsport »

Det är förmodligen dörrsidor från polisbil. Men jag kan ha fel..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon kombi projekt!

Post by 123GT »

Den svarta ser helt okey ut, som du säger. Nyfiken...vart går strömbrytaren med grön knopp ? / sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
JonR
Posts: 43
Joined: Fri Nov 05, 2010 6:23 pm
Location: Kungsör

Re: Amazon kombi projekt!

Post by JonR »

Amazonsport wrote:Det är förmodligen dörrsidor från polisbil. Men jag kan ha fel..
Kan det vara så? Har aldrig sett sådana förut iaf! :)
123GT wrote:Den svarta ser helt okey ut, som du säger. Nyfiken...vart går strömbrytaren med grön knopp ? / sven
Den har varit till overdrive-växeln, satt ju M41 i denna förut men nu sitter det M40! Den gröna knoppen är dessutom en liten dödskalle med flake-lack! 8)

Mvh/Jon
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon kombi projekt!

Post by 123GT »

[quote="JonR. Den gröna knoppen är dessutom en liten dödskalle med flake-lack! 8) Mvh/Jon[/quote]

...hoppsan...den kanske ger minst dubbelt sin vikt i värde på en känd Svensk auktionssida om du nu skulle sälja den ! :D
Överväxel är inte aktuellt för den vita då... eller ?
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon kombi projekten!

Post by A-masen »

Jo, polisbilar hade en sådan dörrplåt, men detta är nog ett eftermontage för samtidigt hade dom ett extra handtag också. Som ett kurvhandtag, men hängande och ledat. Och om det vore en polisbil skulle ju dörren ha varit svart i stället för blå.
Jag gissar på att någon före dig har "kommit över" plåten när en polisbil har avrustats, och monterat den i din bil.
Förr var det en omständig procedur när före detta polisbilar skulle säljas. Först skulle dom som sagt avrustas på all teknisk utrustning. Sedan skulle dom gås igenom grundligt och renoveras på minsta funktionsanmärkning. Därefter fick dom säljas på dåvarande Kronbilsförsäljningen, det finns nog inte kvar i dag? I alla fall inte i den formen. Men där såldes i alla fall alla statligt ägda bilar, Försvaret, Posten, SJ, Televerket, Tullen m.fl. Dom såldes i "befintligt skick", med en anteckning om en brist eller fel. T.ex. växellåda trasig, eller vad nu problemet kan ha varit. Då körde t.ex. Försvaret bilarna så länge att det inte var lönsamt att reparera dom längre. Detsamma torde ha varit regel inom dom andra statliga verken. Om man för bok och journal över hur man kör, så får man ju även lite koll på kostnader också.
Post Reply