Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Original hjul fram och bakvagnsupphängning. Moderatorer
Post Reply
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Eftersom jag (kommer att få ett) har behov att kunna mäta hjulvinklar har jag sökt lite på det området. Att mäta "to in" och camber hemma i garaget är inga bekymmer. Det "krävs" bara en jigg som monteras på fälgen. Dessa jiggar finns och köpa men jag ringde upp den lokala plåtskrynklaren (som vi via jobbet underhåller med en del pengar) och frågade om det fanns något färdigt att skära ut i lasern. Det fanns det inte tyvärr men kom jag med en skiss/ritning så skulle det inte vara något större bekymmer med det. Det finns ju flera biltokiga personer än Amazonägare.

Här kunnde det stå något om xxxxxxxx eller så men det går inte (ännu?)......

Finns det någon som har en ritning med tillhörande färdiguträknade tabeller på vinklar.
Länpliga leverantörer på vattenpass/gradskivor
På de "fabrikstillverkade" som finns på däcksverkstäder så spänner man fixturen runt däcket. Skall man köra med "bläckfisk/gummiremm" eller har någon fixat en enkel låsanordning.

Sist betalade jag 1000 för en 4 hjulsinställning men man vill ju inte betala det varje gång man mistänker ett fel i hjulinställningen.
Gör man det själv kan man desutom mäta hjulvinklarna mot karossen. Det gör dom inte på verkstaden.....
Jag vill ju gärna ha två fixturer, en till var sida. Det blir enklare då att se förändringarna (tror jag)

Några snabbt funna länkar om lite olika metoder
http://www.familycar.com/alignment.htm
http://forums.themustangsource.com/f703 ... ls-477538/
http://www.extremehowto.com/xh/article. ... e_id=60130
http://www.instructables.com/id/Hands-f ... ing-plate/
http://www.c-speedracing.com/howto/alig ... gnment.php


/Janne

Allt i rött är skrivet av QV. Iallfall vid inläggets skapande
Bakvagnen på sambon sommarbil skall man tydligen inte montera ner i "onödan" eftersom det är ett tidsödande jobb att få den rätt igen.... 4-6 timmar för att ställa in hjulvinklarna.
Att mäta caster är också genomförtbart men skall tydligen kräva plant golv.


har en kopia på texten sparad lokalt :wink:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by Blomquist »

Det primära är väl fyrhjulsmätning, varför vill du ha vinklarna till karossen?
Skall bli intressant att se vad detta projekt utmynnar i.
210 -64, 223 -68
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by Hasse63 »

På rejsa.nu finns det folk som kan räkna på hjulvinklar, testa att ställa frågan där så får du garanterat svar :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Blomquist wrote:Det primära är väl fyrhjulsmätning, varför vill du ha vinklarna till karossen?
Skall bli intressant att se vad detta projekt utmynnar i.
Om man river en bakvagn så vill man att hjulen står parallelt med karossen och inte parallelt med varandra (vid to in 0 grader).

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Hasse63 wrote:På rejsa.nu finns det folk som kan räkna på hjulvinklar, testa att ställa frågan där så får du garanterat svar :wink:
Att räkna på vinklarna är inte så marigt. Får öppna någon mattebok som man har liggande och provräkna lite.
Det finns både tabel på nätet (i tumm har jag sett) och dataprogram svenskt. men det är detaljerna och ritning på lämplig fixtur jag saknar.
Man har ju ingen lust att uppfinna hjulet var gång.

Att jag vill ha en tabel för to in beror också på att man kan skriva den på fixturen med lasern. Då kommer den aldrig bort.... och det är ju bra om den är rätt!
Sedan beror ju to in tabellen på avståndet mellan bakre och främre mätpunkt på framhjulet så tabellen måste vara för den fixtur man har ritning på.

Det finns bilder på hur de ser ut men någon kanske redan har löst det med tapetlinjal och "räls för kikarsikte" vad vet jag? Det är ju några punkter som blir rörliga och de måste bli stabila. Helst med enkel och billig konstruktion.

/Janne

Har sökt på nätet efter ritningar och det finns. Tyvärr är dom mycket enkla och läggs direkt mot däcket (ej fälgen)
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Så principskissen för fixturen är färdig.
Har spolat allt av de gammla varianterna på vinkelmätning dvs.
Färdig camber/caster vattenpass för över 1000 SEK
"komplicerad" mekanik för nästan noll och intet i kostnad för att få fram vinkeln

och gått på en lite dyrare modern lösning som denna
http://www.wixey.com/anglegauge/index.html

med den kan fixturen bli riktigt enkel.... i princip ett upp och ned vänt T med tre insex M10

Håller på att skissa på glid och vrid plattor, dessa är tänk att bli något "bättre" än två plåtar med fett emellan.... hjälp i detta ämne skulle uppskattas

Har funnit formler för uträkning av "To In" vinkel från mätningarna framför och bakom hjulet
Skall hitta ett måttband som klarar av längden också (2 meter i stål)

/Janne

edit gjorde en sökning på måttband 2 meter och det finns en uppsjö av dem i alla prisklasser.
I princip duger den billigaste (19:-) eftersom jag inte vill veta avståndet utan skillnaden mellan fram och baksida på hjulet som är ett fåtal mm i praktiken....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Nu är iallfall vinkelmätaren hemma till fixturen
Image
så nu får man väll skissa ner min ritning som finns i huvudet

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Eftersom jag har en förkärlek till tekniska leksaker så har det av en "händelse" blivit inköpt en ritplatta av märket wacom bamboo.
Första resultatet ser ni nedan

Image

Man kan ju ioch försig rita och scanna men nu känns det som man kan rita direkt i datorn utan att behöva använda den "bedrövliga" musen som inte fungerar som ritpenna för mig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
kni
Posts: 8
Joined: Fri Oct 19, 2007 8:49 am
Location: Landskrona
Contact:

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by kni »

En sådan här enkel fixtur borde man ha i sin vektygtygssamling.
En fråga, hur nollställer man mätningen så att man får en refrenspunkt?
För dom som har en Iphone så finns det gratis appar som mäter vinkel och kompass för att mäta styrutslag.

/Kenneth
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by Skrotnicke »

http://www.corvette-restoration.com/res ... Camber.pdf
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... c&start=43

Här är två länkar som talar för sig själva...
Har använt mig av båda metoderna på en Corvette, där det kan vara bökigt att ställa in bakvagnen.

God fortsättning!
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

kni wrote:En sådan här enkel fixtur borde man ha i sin vektygtygssamling.
En fråga, hur nollställer man mätningen så att man får en refrenspunkt?
För dom som har en Iphone så finns det gratis appar som mäter vinkel och kompass för att mäta styrutslag.

/Kenneth
För to in ställer man hjulen rakt
För camber så nollar man mot golvet
För caster så skall bilen stå plant

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Så då har man varit förbi Biltema för att plocka upp några delar till sambons sommar bil. Eftersom original är tokdyrt så kan det ju vara en idé att prova på Biltema ibland. Laddningsregulatorn (om den passar och fungerar) är ju trots allt 1100 billigare där!

Nåväl jag sprang förbi en hylla med måttband 27 kr /st
Image
Det vart 2 st bara för att kolla kvaliten på dessa. artikelnummer 16-2942

Man behöver ge dom lite hjälp när de skall ihop. På den praktiska sidan betyder det att de inte är så tunga att rulla ut!
Lägger man båda brevid varandra så skilljer det en dryg mm mellan måtten så det blir till att använda ett band till bägge mätningarna om man inte kallibrerar dom. "Felet" sitter i glappet längst fram

Dom är styva, billiga, låsbara så det kommer att fungera
Drar man ut den 2 meter så borde man kunna pilla in den i springan på andra sidan för bandet viker sig inte direkt. Det borde räcka med att dra ut den 1,5 meter max för en Amazon

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
SteNor
Posts: 42
Joined: Wed Jan 14, 2009 8:27 pm
Location: Essunga

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by SteNor »

Jag är ingen expert på mätning men felet du beskriver är troligen riktigt. "Plåtbiten" längst fram skall glappa för att det skall bli rätt mått vid invändig resp. utvändig mätning. Sen är väl inte "feltemas" grejor så exakt kalibrerade.
Hgv 62-69, orenoverad 60:a, USA-Sport -68, mfl,mfl.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Mäta hjulvinklar, har ni fixtur ritning?

Post by QV »

Det är riktigt att den skall glappa för att kompensera mätning från vägg eller mätning av bordsskiva men jag var kanske lite otydlig.

Provet var att lägga båda talmeterna brevid varandra på golvet.
Eftersom jag bor i ett torp så valde jag en av många springor och mäte från denna. Då skiljde det dryga 1 mm mellan banden.

Till "normala" mätningar som billängd eller takhöjd spelar detta ju ingen roll men en mm extra på "to in" är nog inte så bra.
Därför kommer jag bara att använd ett av måttbanden (spelar ingen roll vilket) vid To In mätningen.


/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply