Ritningar på bakaxelverktyg.

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Ritningar på bakaxelverktyg.

Post by mekomaskin »

Hej!
Är det någon av er som har SVO-verktygen för att mäta in pinjonghöjden?
Skulle vara bra om någon la ut lite mått och/eller skisser
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Ritningar på bakaxelverktyg.

Post by brorsan »

Detta är en metod för att få fram pinjongens höjd och för att schimsa in axeln... guiden skrev jag åt mig själv när jag schimsade om min axeln, i fall jag skulle dona nån mer axel i framtiden. Så den kanske inte är speciellt lättfattad ;) Det är en komprimering av det man kan tyda ur verkstadshandboken och det gav perfekt resultat på min axel i alla fall.
Mäta pinjongens förhållande mot centrum
---------------------------------------

Mät ytterdiametern på ytterringsdelen av differentialhuslagren. Det uppmätta värdet kallas "W". W/2 ger differentialens
centrumlinje i förhållande till differentialhuslagrets översta punkt. Tillverka ett mätstål med höjden
"X" där X=(53.2896+(W/2))mm. Montera diffen med lagren och lagerbanor på plats, men montera inte lageröverfallen.
Nollställ en mätklocka mot differentialhuslagrens topp och mät sedan mot mätstålet som nu är placerat på pinjongen.
Om mätstålet har tillverkats enligt specifikationerna och pinjongen är i rätt höjd så ska mätklockan vara noll både mot lagrens toppar och
mätstålets topp.

Notera avvikelsen på pinjonghöjden från 0-värdet!

Mäta glipa mellan differentialhuslager och bakaxel
--------------------------------------------------

Ta bort lagren med chims samt kronhjul från diffen och kläm sedan fast lagren igen utan chmis. montera diffen med
lager och ytterbanor i bakaxeln och skjut hela klumpen inklusive lagerbanor så långt åt en sida som möjligt. Använd
två bladmått på den andra sidan för att mäta glipan "Y". Montera nu kronhjulet och lägg i diffklumpen med lager igen
och skjut diffen så att kronhjulet får så stor glipa som möjligt mot pinjongen. Nollställ en mätklocka mot baksidan
av kronhjulet och skjut klumpen så kronhjulet ligger så mycket mot pinjongen som möjligt. Läs av värdet "Z" på
mätklockan.

Eftersom det ska tas hänsyn till kuggflanksspelet så ska chimsens tjocklek anpassas. Medelvärdet på kuggflankspelet
är 0.12mm. Detta betyder att tjockleken på chmisen på kronhjulssidan ska vara Z-0.12mm. För att bestämma tjockleken
på chimsen på den andra sidan ska hänsyn tas till förspänningen vilket är 0.2mm. Detta ger formeln
[chmistjocklek]=(Y+0.2)-(Z-0.12).
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
tollesson
Posts: 81
Joined: Tue Jan 19, 2010 9:34 am

Re: Ritningar på bakaxelverktyg.

Post by tollesson »

I skolan har vi dessa verktyg (går personbilsmekaniker), Verktyg för att töja ut klumpen för att ta ut diffen, mäta pinjonghöjd och mäta ut schims.
Kan ta kort på dessa verktyg nästa gång jag är i verkstaden på skolan.
Behöver du SVO nr på dem också?
Svart Amazon kombi -66
Skrotnicke
Posts: 40
Joined: Thu Mar 19, 2009 7:39 am

Re: Ritningar på bakaxelverktyg.

Post by Skrotnicke »

Tråden lite gammal, men ändå...
Håller på att flytta runt inredningen i en axel från en kombi (4.56) till en annan axel jag köpte (4.10).
Hittade "Brorsans" fusklapp för att mäta in pinjonghöjden. Formeln för att tillverka mätstålet: X" där X=(53.2896+(W/2))mm föranleder mig att fråga. Hur kom du fram till just 53.2896? Är detta utan den inbyggda toleransjusteringen (i mitt fall +4 tusendels tum som skulle bli +0,101 mm). För fusklappen i övrigt går nog att använda.
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Ritningar på bakaxelverktyg.

Post by brorsan »

Skrotnicke wrote:Tråden lite gammal, men ändå...
Håller på att flytta runt inredningen i en axel från en kombi (4.56) till en annan axel jag köpte (4.10).
Hittade "Brorsans" fusklapp för att mäta in pinjonghöjden. Formeln för att tillverka mätstålet: X" där X=(53.2896+(W/2))mm föranleder mig att fråga. Hur kom du fram till just 53.2896? Är detta utan den inbyggda toleransjusteringen (i mitt fall +4 tusendels tum som skulle bli +0,101 mm). För fusklappen i övrigt går nog att använda.
Nu var det ett bra tag sen jag skrev guiden åt mig själv, men den var gjord att följas till punkt och pricka utan att ens läsa verkstadsmanualen. Kommer inte exakt ihåg hur jag gjorde för att komma fram till svaret, men som sagt, det är med alla tolerans odyl inräknat.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply