B20 toppar på b18 motorer.

Moderatorer
19911209
Posts: 170
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:34 pm
Location: Vingåker

B20 toppar på b18 motorer.

Post by 19911209 »

Tja

Har försökt fått reda på lite om de skulle funka bra med en b20 topp på en b18 motor.

Har sett att vissa har en E topp på b18. borde ju vara sama visa med en vanlig b20 topp.

Hur skulle de fungera att få på tex en sen b20 topp med 44/35 ventiler..

Spikningar?
Sot i förbränningsutrymmena?
Förbränningsutrymmet kommer väll gå utanför kolvarna, eller?
Vem fan behöver kjolpaket, när de finns sparklådor?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Arne »

Det går utmärkt, du får lägre kompression så några spikningar blir det inte.
AVG
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Erland Cox »

Det är ingen bra ide med en B20 topp på en B18. Ventilerna sitter 1mm längre ut från centrum och är större vilket innebär att de kommer väldigt nära cylinderväggen på insug. Resultatet blir sämre flöde än med en B18 topp, sämre förbränningsrum och lägre komp. Porta en B18 topp istället med styrningar för 8mm:s skaft fast behåll standard storleken på ventilerna. Du kan läsa här: http://www.topplocksverkstan.se/ventils ... spalt.html

Erland.
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Lemmy 121 »

Tvärt om då, b18 topp på en b20?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Hasse63 »

Så en fråga om toppar med isärflyttade ventiler för att få dit så stora som möjligt... De är då inget för ett originalblock då utan för borrade för att få nytta av dom?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by J.LUNDIN »

Problemet med B20 motorn och dess topp är cylinderborret, det är alldeles för litet vilket gör att en stor del av den omskrivna ventilarean skärmas av. Jag har tagit upp detta tidigare på detta forum. Erland har testa ett antal olika varianter på ventiler och placeringar för att kunna utnyttja mer av den flödesarea som finns tillgänglig under ventilen vid lyft. Ett sätt har varit att använda en B18 topp istället och på så sätt få lite mer utrymme mellan ventil och cylindervägg. Man ser detta fenomen med avskärmning vid flödestest av portade B20 toppar, flödet brukar vika av då ventilen kommer utanför toppens deckplan dvs. då ventilen lyft runt 10-12mm. Den som är intresserad kan kolla in Erlands hemsida, där finns mycket matnyttigt att läsa.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Erland Cox »

Gör jag en topp till en motor som ska ha upp till 90mm i borrning så använder jag en B18 stomme.
Till 92 borr fungerar B20 topparna bra. Motorn till min blåa 142:a som är borrad till 92mm och har 85mm i slag har även den en B18 topp.
Jag har bara Weber 45:or och dom begränsar i princip effekten till under 200 hästar och då behövs inga jättekanaler.
Toppen till den motorn har 37mm:s diameter på insug. De nyare 44-35 topparna har en bättre avgasport, man får ca 15cfm mer flöde
men om det gör någon effektskillnad vet jag inte. 72 och upp topparna har tyvärr ganska stora förbränningsrum så det blir en ful hylla
mellan ventilen och kanten på förbränningsrummet. Gamla B20 toppen har mindre förbränningsrum och minst förbränningsrum har B18 toppen.
Det är väldigt mycket att slipa ur en B18 topp så man spar arbetstid på att börja med ett B20 ämne.
Alla topparna skiljer i tjocklek i själva packningsytan. Inte alla går att plana 5mm.
Jag försöker göra förbränningsrummen så små som möjligt så att jag inte behöver plana mer än 3,5mm.

Erland
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Hasse63 »

Hej Erland
kul att du oxå talar om för oss liksom Lundin här hur det "ska" vara... Hatten av :D
Erland Cox wrote: Det är väldigt mycket att slipa ur en B18 topp så man spar arbetstid på att börja med ett B20 ämne.
Alla topparna skiljer i tjocklek i själva packningsytan. Inte alla går att plana 5mm.
Jag försöker göra förbränningsrummen så små som möjligt så att jag inte behöver plana mer än 3,5mm.Erland
"Det är väldigt mycket /.../"
Nu är jag inte med vad du menar, har man upp till 90mm borr så är b18 topp bättre eller?

"Alla topparna skiljer i tjocklek /.../" förklara gärna mer

"Jag försöker göra förbränningsrummen /.../"
Hur djupa brukar dom/dina bli?

Du skriver också att nyare toppar har bättre avgaskanal så jag undrar hur mycket bättre en knöllös kanal flödar jämfört med en original. Till sist hur långt räcker på ett ungefär en B18 topp med 44/35 utan avgasknöl mm
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mekomaskin
Posts: 90
Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by mekomaskin »

Hasse63 wrote:Tack för dit svar men: Det var inte svaret som jag ser det på det jag frågade och varför gå in någon annanstans och leta svaret då jag frågar här på en för mig en otydligt svar?
OK Hasse, då tar jag väl bort det
Last edited by mekomaskin on Tue Jan 25, 2011 10:20 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Hasse63 »

Tack för dit svar men: Det var inte svaret som jag ser det på det jag frågade och varför gå in någon annanstans och leta svaret då jag frågar här på en för mig en otydligt svar?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Erland Cox »

Alla toppar som har mindre borr än 90mm tjänar man på att använda B18 topp på eftersom man får så mycket mera plats runt insugningsventilen.

Tjockleken jag menar är i packningsytan. Man kan se hur tjock toppen är i vattenkanalen men jag använder ultraljudstester och går inte under 3mm.

Förbränningsrummet till min 2260cc motor är 11mm djupt. Många gånger fräser jag sätena djupt för att få en vinkel ovanför 45 graders sätet.
Jag gillar inte helt platta förbränningsrum som är 45 grader mot sätet. Alldeles för mycket låg och mellanlyfts flöde men för lite höglyfts flöde.
Helt OK med D,K och R kam men mer duration än en H3 kam klarar dom inte. Mer om varför i den här diskussionen:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=53392

När det gäller avgasflöde så får jag ca 130cfm vid 12mm med 35mm:s ventil i en B18 topp. Den nyare toppen med 37mm:s ventil kan jag få uppi runt 145cfm vid 12mm.
Den gamla B20 toppen med 37mm:s ventil får jag upp i ca 135cfm vid 12 mm så det är en viss skillnad även om den inte är stor.
Toppen med knölen är bättre från 5-6mm och upp. 130cfm räcker till över 200cfm på insug så det är inte många motorer som jag tror tappar effekt med porten utan knöl.
Avgas är alltid lättare att få till eftersom porten flödar ut i ett rör med god tryckåtervinning.
Insugningsventilen som dumpar i cylindern genom ett felaktigt utformat förbränningsrum är däremot ett helvete att få till.

Erland
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Hasse63 »

TACK!

Superintressant detta. :P
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by cll05002 »

Vad menas med avgasknöl i detta sammanhang? Inte den i kanalen antar jag.
Erland Cox
Posts: 127
Joined: Mon Aug 24, 2009 2:43 am

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by Erland Cox »

De nyare topparna har högre golv och kort radie i avgasporten.

Erland
cll05002
Posts: 55
Joined: Sun Dec 09, 2007 3:15 pm

Re: B20 toppar på b18 motorer.

Post by cll05002 »

Tack för svaret!
Post Reply