Träribbor till takräcke

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
säckpippan
Posts: 33
Joined: Sat Nov 14, 2009 10:44 pm
Location: Karlstad

Träribbor till takräcke

Post by säckpippan »

Hej alla kunniga.

Jag har ett Norema takräcke till min amazon som från början av 1960 är helt och fint men som jag funderar på att byta ribborna. de har blivit böjda med åren och även fast jag oljade in dem så är det någon som kroknar:(

men men snygg orginalkänsla:)

Min fråga är vilket trä är det i ribborna? + är dem betsade eller lackade från början?

mina tog jag kokt hederlig Linolja till och frächade upp dem med.

Tack Amazon Automatic 64
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Träribbor till takräcke

Post by A-masen »

Just Norema vet jag inget om, men jag har haft två takräcken och på båda uppfattade jag det som teak. Det säger visserligen emot lite av det du säger när du oljade dina. Jag var tidigare båtägare. Då hade jag två badplattformar på båtens akterspegel. Det var också teak. Det oljade jag med rå linolja/terpentin i okunskap. Men det blev svart efter sommaren. Det finns bättre träoljor för just teak. Ovatrol t.ex. Detta med svartfärgningen var ett känt fenomen hos andra båtägare.
Hursomhelst, om ditt trä blev svart, så är det säkert också teak. Men annars kan jag tänka mig att även hederlig svensk ek skulle fungera. Det kan du både olja in och fernissa. Men stryk fernissa på alla sidor. Annars har du en öppen sida (vanligtvis undersidan) som suger åt sig fukt. Då rör trät på sig. Om du har fernissat hela, så har du "stängt in" trät i ett skal. Det gör inte så mycket i så tåliga träslag som ek och teak. Även lärkträd* är ett vattenbeständigt träslag, men kanske lite ovanligt. Dom klarar att bli instängda i alla fall. Det skulle bli mycket värre med vanliga träslag, t.ex. fur, gran och björk. Dom skulle nog ruttna på nolltid.
Teak går att köpa som färdigt listverk i båttillbehörsaffärer.

Lite överkurs: Det finns fler tropiska träslag än just teak och mahogny som är kända för mycket god vattenbeständihet, och det förekommer samtidigt falsarier. Mahogny börjar bli utrotningshotad, så det är nog svårt att komma över äkta mahogny. Det finns många liknande träslag som går under falsk varubetekning, och någon som skor sig på det. Med teak är det lite annorlunda. Det odlas enbart för virkets skull, så det är inga problem att köpa sådant om man går till handlare med lite ordning och reda. Båtaffärerna t.ex.

*Lärkträd går inte att tryckimpregnera. Det är redan fullt med harts och kåda.
säckpippan
Posts: 33
Joined: Sat Nov 14, 2009 10:44 pm
Location: Karlstad

Re: Träribbor till takräcke

Post by säckpippan »

Tack för svar

Då jag köpte räcket " av en hederlig gammal gubbe" och tog hem det så var det inte behandlat vad han visste sedan han köpte det för 50 år sedan;) men han sa att det är helt orginal och använt vilket ger en skön stil på min pärlvita 64a

Jag oljade ribborna flera gånger och har haft det monterat på bilen sedan oljan torkat och jag har inte märkt att det blivit svarta missfärgningar i trät? Trofé först att det var teak men jag undrar om inte ser är betsad tall/ gran/

Funderar på att byta till ek och bara olja in dem lätt så att jag behåller den ljusmörka färgen
Tror att ser skulle bli riktigt snyggt på en vit bil;)

Men att ta bort orginalen när bilen i övrigt är orginal känns som att häda;) det blir nog till att vänta tills de faller av i flisor;( först då kan jag byta;)

Tack för ditt svar
Post Reply