Dieseltrollets B18 Originalrenovering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Hej alla glada gubbar!

Har påbörjat min första (seriösa) B18 renovering, och under tiden har det uppkommit ett par undringar som jag tänkte fråga det allvetande forumet om. I stället för att då skapa hundra onödiga trådar tänkte jag samla allt här, samtidigt som jag kan bjuda er andra på en eller annan saftig bild :D

Planen är att renovera upp en reservdelsmotor jag hade stående för att när våren väl kommer göra ett ryck och endast byta plats på denna och den som ligger i min amazon. Jag har även fått en känsla av att reservdelsmotorn var i bättre skick än amazon motorn...

Tänkte väl byta alla packningar och kolvringar, vattenpump och oljepump samt då passa på och måla upp den lite 8)

Så här såg den ut innan jag började riva i det:
Image


Och så här ser den ut idag, har inte hunnit mer är börja riva loss saker och ting från blocket:
Image

Så till alla mina dumma frågor:
* Något mer man borde byta när man ändå är på det? jag tänkte mest på bultar och muttrar till överfallen, en del säger ju att de endast ska användas en gång. Är det att vara överdrivet försiktig eller är det en allvarlig risk???

* När jag hällde av oljan fick jag känslan av att den var ovanligt lätt flytande med tanke på den rådande temperaturen, är det något man borde vara orolig för??? kan meddela att motor kört typ 10-15 timmar sedan sista oljebytet...

* Finns det något knep för att lossa muttern till kamaxeldrevet utan mutterknackare??? Är det ens någon idé att plocka ur kamaxeln om jag inte ska byta den???

* Brukar överfallen se ut så här???:
Image


// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:01 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by QV »

Överfallet har en lös lagerbana. Det du ser är slitaget på lagret.

Överfallen är märkta 1 - 5 skall sitta på rätt plats och vändas rätt
Detta gäller även överfallen till stakarna
Även kolvar vänds åt rätt håll

Vid trimmad motor skall man (bör man) tydligen byta bultar men det har jag aldrig gjort. Inte riktigt sant eftersom min senaste renovering fick nya bultar till stakarna.

Kamdrevet kan vara intressant både vid demontering och montering :lol:

Jag brukar byta oljepump och vattenpump.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Tycker du det ser ut som om det är läge att byta lagerbanorna???

hade hoppats på att jag skulle slippa då motorn i övrigt är i väldigt gott skick, men har som sagt ingen tidigare erfarenhet av hur lagerbanorna borde se ut och när det i så fall skulle vara dax att byta...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Hasse63 »

Vevlagren bör bytas då de set ut som de gör, byt även ramlagren för att vara säker på att inte få lagerknack. Nya lager har typ samma uta som dess baksida, pilla bort lagret så ser du.

Är ventillyftarna fina kammen likaså och ska återmonteras så skall lyftarna på sin gamla plast, annars så slits det fort, och kammen tar skada. Ventiler ska också på sin gamla plats om du bara tar isär för rengöring. De bör slipas in för att få en tät motor.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Hasse63 wrote:Vevlagren bör bytas då de set ut som de gör, byt även ramlagren för att vara säker på att inte få lagerknack.
Stort tack för ett konkret svar!

Måste man slipa om veven ifall man byter lagren? eller beror det bara på ifall den är för sliten eller inte???

Hade inga planer på att byta varken kam eller lyftare, och självklart ska ALLT tillbaka på sin gamla plats igen...

läste någonstans att det var vanligt att kamlagren gav upp, stämmer detta??? isf vill jag nog gärna ha ut kammen i alla fall för att kolla upp det. Finns det överdimensioner på kamlagren eller är det till att byta kam om den är för sliten???

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Hasse63 »

Normalt så ska man inte behöva slipa om, räcker om man tar svinto och rengör.

Inte så ofta kamlagren är dåliga, kan räcka att byta det yttersta, Stålmotor har kanske fortfarande kvar? De tre lagren är klara att sätta dit. Mät upp kammens alla nockar så ser du om kammen är bra. Ska inte vara några gropar eller repor. Det krävs specverktyg för att byta, finns ritning i länksamlingen :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by QV »

Har inte jim på clasic någonting gjort en bok om b18 b20 motorer (renovering), de få hundringar borde vara bra investerade pengar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

QV wrote:Har inte jim på classic någonting gjort en bok om b18 b20 motorer
Jim är min gud :D grymt bra bok som varmt kan rekommenderas till alla andra B18 ägare. Såg nån diskussion här på forumet om att han fick en motorrenoveringen att verka för lätt...

Så här ser min motor ut idag iallafall. Tack vare Jims bok så fick jag äntligen ut kammen:
Image

Image

Image

@Hasse63: Har sneglat på dina specialverktyg tidigare, så jag vet vart jag hittar dom om eller när jag ska byta lager. Vill även passa på att visa min uppskattning för att du delat med dig av dina ritningar :D

Mätte upp blocket med micrometer idag, och det visar sig att alla cylindrarna är mer eller mindre ovala, vilket av måtten ska man gå efter?? Det största?

Motorn på bilden var omkring 15-20 hundradelar över standardmåttet (84,14 mm). Hur mycket kan man tillåta innan det är dax att borra om den?

Har ett annat block som ligger och skräpar som bara är 4 hundradelar över standard måttet, funderade på om man inte kunde köra på det istället...

blir det något problem om jag slänger in en annan kam i dom kamlagren? måste jag byta lager isf??? kan det bli problem med ventillyftarna??

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:02 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Var ute hos Kg trim för att shoppa loss:
Image

och för att diskutera med deras meckare, tänkte sprida kunskapen vidare här ifall någon annan undrat.
Om motorn ligger (typ) 20 hundradelar över standard måttet så är det dax att borra om den.
Uppenbarligen går det alldeles utmärkt att flytta kam mellan motorerna, samma sak med lyftarna (ska höra ihop med kammen!). Kamlagren behövde man i stort sett aldrig byta (precis som Hasse sa), och om jag förstod saker och ting rätt så brukade det lossna stora delar av lagret när det blev dåligt...

Har även hunnit blästra av och lacka lite delar runt omkring:
Image

Image

Image
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:02 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by A-masen »

Ni pratar om Jim Lundbergs bok Mototrrenovering här i tråden. Som alla andra böcker har den ett ISBN-nummer som gör det lätt att söka boken, antingen i bokhandeln, på biblioteket eller på nätet. Och även om 30 - 40 år på antikvariat.
Det underlättar för den som blir nyfiken och vill ha boken: ISBN 978-91-633-3348-4

ISBN är en sorts person/katalognummer och finns för alla böcker sedan 70-talet. Fungerar även internationellt.
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by cruisingphill »

Snyggt jobbat där!
Har du tillgång till den boken som näms ovan? Jag blev så sugen på att ge mig an min egen B18 att jag precis kastade iväg en beställning på boken, får väll se den som en extra julklapp till mig själv:)

Har du blästrat alla delar innan lack, isf. vad för blästermedel?
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

cruisingphill wrote: /.../ får väll se den som en extra julklapp till mig själv :)
Nått liknade för mig också, har haft artikelserien sedan tidigare men har nu även slagit till och köpt boken :D
cruisingphill wrote: Vad för blästermedel?
Prövade bakpulver som du nämnde nånstans till bröstkåpan, finns på ÖB i 200g förpackningar (vill göra ev. moderator uppmärksam på att jag på inget sätt gör reklam för ÖB, vill enbart upplysa mina kära med amazonister om vart man hittar bakpulver i lite större förpackningar...) tyckte väl det funkade helt ok, man måste bara köpa på sig lite för att det ska vara lönt att använda det. Behövde tex 600 g bara till bröstkåpan.

Övriga delar har vi kört med Rejstemas alu.silikat, funkar utmärkt =)
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Dax för en uppdatering igen:

Har målat upp motorn lite, blir så mycket trevligare att jobba vidare sen =)
Image

Så här såg cylindrarna ut innan jag började krysshena:
Image

Och så här ser dom ut idag. Ska ta lite till så man får bort de sista av vändkanterna, men man blir så s***ns trött i armarna av det...
Image

Så till alla mina (dumma) frågor:
Här kommer en oljekanal upp från blocket, för att smörja vipparmsbryggan(?)...
Image

Men vart tar den vägen????
Image

Samma sak här, andra ramlagret framifrån. Alla andra ramlager har två oljekanaler i sig utom detta. Ska det vara så eller sitter det nått skit i vägen?
Image

Har även byggt mig en lyftmoj till B18 motorer, så man slipper hålla på med stroppar i framtiden:
Image

// D
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:03 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Ragge »

tänkte försöka svara på de frågorna som du själv tyckte var dumma , men många andra kan inte ens byta tändstift på sin bil ... hur dum är du då ? haha !

hålet som kommer ur blocket går vidare upp i toppen via en topplocksbult . det är en större öppning i packningen som gör att kanalen delar dsig till topplocksbulten och på ovansidan toppen ser du ett litet hål som vinklar ut från bultskallen och leder oljan vidare in i bulthålet till vipparmsbryggan .

Ang hålet i lagerläget så pressas oljan ut i lagret och när veven snurrar så är det annat hål i veven som för oljan vidare till nästa lager osv .
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Hej alla! Äntligen har jag haft lite ledig tid att lägga på Amazonen!

Är äntligen klar med honingen:
Image

Stoppat tillbaka vevaxeln på plats:
Image

Och satt tillbaka alla vevlagren, med helt nya lagerbanor :D
Image


Sen upptäckte jag en väldigt udda sak, ett fäste i framkanten av motorblocket. Är det någon som vet vad det är som har suttit där eller om man kan se vilken sort bil den har suttit i?
Image

Sen har jag lite problem att få tillbaka kammen på plats, jag kommer hit och sen tar det tvärstopp:
Image
Det är det innersta kamlagret jag fottat. Har prövat att passa in en annan kam som jag hade liggande och den passade perfekt...

Kan kammen vara krokig? kan man "rikta" den på något sätt eller måste man investera i ny kam och lyftare?


// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:03 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply