Dieseltrollets B18 Originalrenovering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Tjipp och hajk! Äntligen är motorn klar att lyftas ner i bilen :D

Började med att slänga dit stötstänger, vipparmsbrygga och ventilkåpan:
Image

Sen åkte oljepumpen, sumpen och stödmojängen till sprängkåpan på plats:
Image

Vevhusventilationen:
Image

Och motorfästen:
Image

Osså ett par helhets bilder på motorn innan den åker ner på sin plats:
Image

Image

Image

Image

Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 9:02 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by granfot »

Grymt! :)
Derek UK
Posts: 6
Joined: Mon Apr 09, 2012 11:56 pm

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Derek UK »

"a mount in front of the engine block" - I expect that someone has already told you that is for the alternator mount. Very late B18's only with just the 123GT getting the alternator.

After all the nice paint it's a pity the distributor body didn't get a coat of black....................... :(
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

granfot wrote:Grymt! :)
Tack!
Derek UK wrote:I expect that someone has already told you that is for the alternator mount
Yes I did know that :D I was also told that it was used for the AC on the america models, 140-series I think :?

Derek UK wrote:After all the nice paint it's a pity the distributor body didn't get a coat of black :(
I had some serious thoughts whether to paint it or not. But eventually I decide to paint it when I restore the rest of the distriubutor :D

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Pälle »

Or you could just clean and polish it, the distributor cap. I think they looked like that when the engine was new. :roll:
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Pälle wrote:...the distributor cap...
I think there has been some sort of misunderstanding here :D I would never try to paint the distributor cap, but the distributor body (Fördelarhuset) will get some paint when it is time for new ignition parts. The old ones has barely run 500 mil (3000 miles), so it seamed unnecesary to replace them already...

Back to topic:

Har läst lite här och var på forumet att spissvärta skulle vara bra till grenrör:
Image

Resten av denna motors liv kommer att kunna följas i min ordinarie amazontråd.

// M
Last edited by Dieseltroll on Fri Jan 03, 2014 12:40 am, edited 2 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Diskuterade inkörning av nyrenoverad motor i en annan tråd och tänkte jag skulle posta mitt svar även i denna tråden så allt finns samlat på ett ställe ifall någon skulle undra i framtiden...
logen wrote:Hur ska man låta en nyrenoverad motor gå första gången?
Antar att du undrar över hur motorn borde köras in? Jag ska försöka dra en snabbversion av hur jag gjorde (och uppenbarligen fungerade det bra eftersom motorn inte skurit än :lol: )

Grundinställ tändning och förgasare. Ny, fräsch bensin i tanken och en frisk bensinpump är ett krav.
Fyll även flottörhuset på förgasaren för att vara säker på att motorn startar så fort som möjligt.

Om du bytt kam + lyftare: -> Starta motorn och dra omedelbart upp den till 1800 rpm (använd förgasarens tomgångsskruv), och låt den stå så i 20 min. Det är helt normalt att motorn blir varmare än vanligt här, eftersom alla ytor ska slita in sig mot varandra så bildas mer friktion och därigenom mera värme. Medans den står här passar du på att finjustera både fugge och tändning, så är det gjort :wink: Sedan bytte jag olja och filter för att få ut allt skit som ev. blivit kvar i motorn sedan renoveringen. Egentligen är det överkurs men men...

Efter att motorn svalnat lite så efterdrog jag toppen och kontrollerade/justerade ventilspelet. Sedan är det bara att ut och åka, ca 150 mil normal körning innan motorn är inkörd. Viktigt att tänka på här är att inte "segdra" dvs hellre för högt varv än för lågt... Allra bäst blir det om man tar det i en enda långkörning

Om du inte bytt kammen, utan bara bytt kolvringar och packningar så är det bara att starta upp och ge sig ut och köra, efterdra toppen efter 50 mil kanske... I övrigt ska man tänka på samma saker under den första tidens körning...

Hoppas det klarnade lite, och har du fler frågor så bara hojta till!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply