Dieseltrollets B18 Originalrenovering

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Börjar väl bli dax för en uppdatering här också?

Har bara jobbat lite sporadiskt på motorn under sommaren, mycket fixande runt omkring och inte så mycket skruvande... Var inne på KG-trim med kammen som inte ville passa i blocket för att se ifall inte de kunde hjälpa mig att mäta eller nått. Det första dom säger är: "den där nocken är utsliten" och mycket riktigt, på nått sätt hade vi missat att en av nockarna endast var hälften så hög som alla de andra. Så det blev till att investera i en sprillans ny kam och lyftare...

Har börjat renovera lite grejer runt omkring själva motorn för att det också ska vara friskt när det väl är dax. Först ut var generatorn. Nerplockad i beståndsdelar, slagskruvmejsel är underbart vid dessa tillfällen!
Image

Så här såg lindningarna ut innan vi började:
Image

Och så här ser dom ut efter behandling. Först river man loss den gammal isoleringen ifall den är dålig, drar buntband om så dom inte trasslar till sig, skrubbar lite försiktigt med lacknafta och tandborste. Om man har rivit isoleringen måste man linda på nått nytt, jag hittade så kallat isolerband i en välsorterad järnhandel (Swedol) att linda på igen. Ska enligt utsago gå lika bra med vanlig eltejp även om den är lite svårare att linda.
Image

Blästrat och lackat de stora bitarna:
Image

Och monterat:
Image

Image

Har även lekt lite med elektrolys, en bit galvad plåt som offeranod (pluspolen) och vad man vill belägga med zink på minus, allt ner i ett bad av citronsyra.
Image

Resultatet, det här är brickorna till generatorfästet:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:57 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by A-masen »

En fråga av rent allmänt intresse, jag står inte i begrepp att utföra det, den här galvaniseringen, hur fungerar den med zinklegeringar? Mycket på gamla bilar är ju just zinklegeringar, förgasare, fästdetaljer av många slag och former, dekorationsdelar m.m.
Det är nog blandat med lite aluminium och annat, men mycket är till största delen zink. Skulle det fungera med något sådant som offeranod?

När man renar koppar så "galvar" man ju över dom rena kopparatomerna till katoden och föroreningarna, bl.a guld i äldre koppar, sjunker till botten i elektrolytkärlet. Man får så kallad elektrolytkoppar som slutresultat.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

A-masen wrote: Skulle det fungera med något sådant som offeranod?
För att besvara din fråga bara lite för sent. Ja, det skulle troligen fungera, men det beror lite på vilket resultat man vill ha. Det finns dom som haft typ en gammal bromstrumma som offeranod, då får man en helt obehandlad yta vilken kommer börja rosta väldigt snart igen. En del har prövat med zinkanoder till båtar med mycket gott resultat, då får man det precis som om det kom från fabriken.

Jag är osäker på hur bra aluminiumet kommer fästa på stålet du vill galva, eftersom alu och stål som bekant har väldigt olika egenskaper.

Jag har i efterhand insett att galvad plåt inte var det bästa alternativet, då jag plockade upp delarna ur badet fick man skrubbar bort en helt del annat som också hade bildats av elektrolysen. Misstänker att det är andra föreningar som bildats då plåten inte var helt ren då den åkte ner.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by A-masen »

OK! Tack för det. Eftersom jag inte skall göra något sådant, så var det inte bråttom. Jag var bara rent nyfiken på hur det skulle bete sig. Om man summerar: Det fungerar troligen, men inte så säkert godkänt resultat, ungefär?
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by fretchi »

En zinkanod till båtar borde ju funka rätt bra?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

fretchi wrote:En zinkanod till båtar borde ju funka rätt bra?
Helt rätt, vet att Jim Lundberg (classic motors husmekaniker) använder sig av båtzink:
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... elektrolys
Nästa gång jag ska till rejstema ska jag handla på mig en lagom klump och testa hur det blir. Återkommer självklart med rapport :D

Åter till dagens prestation, monterat den nya kammen:
Image

Alla kolvar med nya kolvringar och vevlager på plats:
Image

Undersidan:
Image

Kamdrev, oljeplugg och munstycket monterat:
Image

Bröstkåpan:
Image

Image

Bakre tätningen:
Image

Tänkte visa ett litet tjuvtrix jag lärt mig då två tätningsytor skall mötas; montera först och skär sedan bort den delen av packningen som sticker ut!
Image

Volvo original filter:
Image

Ny bensinpump:
Image

Allt för den här gången :D

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:57 pm, edited 2 times in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Torbo »

Dette ser meget bra ut!

Tok du det meste av slitekanten først og deretter resten med honen, eller gikk du rett på med honar-stenarna?

Hvor stor var diameterøkningen i midten på sylindren etterpå?
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Tack för berömmet :D

Jag använde bara honingsverktyget, försökte koncentrera mig lite till vändlägena i början för att ta det värsta innan jag gick på hela loppet. Jag vet inte ifall det är nått bra eller dåligt, Jim (den berömda boken om motorrenovering) säger inget speciellt utan tycker att man ska ge sig på hela loppet direkt. Tyckte detta kändes fel då det är mer material som ska bort högst upp än i mitten av cylindern.

Jag fick låna en micrometer av en kompis för att mäta upp cylindrarna innan vi satte igång, lämnade tillbaka den innan jag hade chansen att mäta resultatet efter honingen. Innan vi satte igång var största måttet 84.17 mm mot original 84.14 mm, känns inte som om en honing skulle kunna öka diametern så mycket att man skulle åka på att borra upp eller? Hur som helst så har jag lärt mig till nästa gång att hona först och mäta sen!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Torbo »

Takk så mye for informasjon. Skjønner at du tok mest øvderst først og jobbet nedover i krysshoning. Nydelig arbeid og takk for hjelpen! Sakl gjøre det samme på en b16 motor. Lykke til videre!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Torbo wrote: Nydelig arbeid og takk for hjelpen!
Tack för berömmet, alltid trevligt att kunna hjälpa andra :D

Plockade fram oljetråget ur gömmorna, och noterade att jag hade två olika modeller. På bilen sitter idag den högra modellen så det var den jag började slipa av. Antar jag rätt att modellen till vänster är till en B20?
Image

Bort med den gamla färgen:
Image

Grundat:
Image

Tyckte toppen hade fått vänta tillräckligt länge på uppmärksamhet:
Image

Ut med ventilerna:
Image

Och ett rejält bad i avfettning:
Image

//M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:58 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Våren kommer sig smygande här nere (15 PLUSgrader i skuggan :D ), så det är bara att sätta igång ifall bilen ska bli klar till sommaren. Började med att slipa in ventilerna och montera tillbaka dom, passade även på att slänga lite färg på toppen när den var lös:
Image

Sen kunde jag inte hålla mig utan monterade på ventilkåpan och oljepåfyllningslocket:
Image

Delade startmotorn i sina få beståndsdelar och målade upp den lite, tyvärr så tyckte inte grund och topplack om varandra :(
Image

Sist en bild på nya vattenpumpen, passade även på att måla upp den så man slipper tråkiga oxider när allt annat är målat och fint:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 8:59 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Fortsatte idag igen med motorn, började med att rensgänga hålen för topplocksbultarna. Det syns lite dåligt men det är en kasserad topplocksbult som jag skurit två axiella jack i med vinkelslipen, detta för att skiten ska kunna ta vägen nånstans:
Image

Sen åkte vevaxelns remskiva på:
Image

Vattenpump:
Image

Fläkt och remskiva:
Image

Sist en bild på generatorns fäste:
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 9:01 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

Fortsatte där vi avslutade igår, hissade ner en uppsättning nya lyftare. Skvätte olja lite varstans och en klick inkörnings pasta på undersidan:
Image

På med toppen, börjar ju se ut som en motor igen :D :
Image

Termostathuset
Image

Och drevet till oljepump och fördelare (Denna bilden är egentligen mest för min egen skull så jag kan utesluta den som felkälla då skiten inte startar :lol: )
Image

// M
Last edited by Dieseltroll on Tue Jul 31, 2012 9:02 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by A-masen »

Men din sista bild med fördelaraxeln är värdefull. Frågan om felkuggade fördelare etc. etc. återkommer med jämna mellanrum. Så din bild borde vara som ett läroboksexempel, tycker jag.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets B18 Originalrenovering

Post by Dieseltroll »

A-masen wrote:Så din bild borde vara som ett läroboksexempel, tycker jag.
Tack :D Halva meningen med tråden har varit att dela med mig av mina lärdomar och misstag för att andra inte ska göra samma misstag.

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply