Svag motor vid gas

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Post Reply
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Svag motor vid gas

Post by Knas-n »

Hallå!

Jag har en Amazon -66 med helt original B18 som inte riktigt gillar att komma iväg.

När man ger kraftigt med gas så blir det tvärtom och den dör om man inte lättar på gasen, så man måste vara lätt på foten hela tiden. Antar att det har någonting med bensinens gång som gör den så svag, som att han inte får tillräckligt, men ändå så går det att varva upp om man gör det långsamt. han bluddrar även en hel del i avgasröret, om det kan ha någonting med saken att göra...

Tack
/Knase
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Svag motor vid gas

Post by 123GT »

Hej !
Hur gå det med bilen / motorn, har du kvar problemet ? Vilken typ av förgasare har du på din "helt orginal B18" !?
Jag gissar att motorn skulle må bra av en förgasarjustering och då menar jag luft / bränsle blandningen och kanske även en koll på tändinställning när du ändå är igång ! Lycka till ! :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Knas-n
Posts: 11
Joined: Tue Oct 26, 2010 5:11 pm

Re: Svag motor vid gas

Post by Knas-n »

Jo, problemet kvarstår litegrann.

Jag har bytt nu bytt rotor, fördelarlock, brytarspetsar och kondensator. sedan ställt tändningen en del. han gick då lite bättre men är fortfarande lite slö.
ska ställa tändningen igen, sedan byta tändkablar och tändstift, även om dom ser friska ut.

farsgubben min, som oftast står utanför när man åker iväg, säge att det låter som att han går på tre cylindrar...

vad det är för förgasare vet jag inte... men det kan jag väl ta reda på, det är ingen sportvariant iallafall.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Svag motor vid gas

Post by Hasse63 »

En rengöring av förgasaren och en koll så ev. accpump funkar brykar göra en motor piggare, och testa andra tänkkablar. För låg tändning gör motorn också slö
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svag motor vid gas

Post by QV »

Om den låter som att den går på tre cylindrar kan ju en nock vara nedsliten på kammen.

Om du tar bort ventilkåpan och mäter med en tummstock hur mycket stötstången kommer upp / ventilen tryck ner när du drar runt motorn för hand.

Om kamen är nedsliten så är inte valet av mätverktyg det mest viktiga :evil: dom mm det skiljer syns rätt bra.....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Svag motor vid gas

Post by A-masen »

Tändningen måste ställas in med en stroboskoplampa. Det skall vara en oerhört rutinerad och erfaren mekaniker om han skall klara sig utan en sådan lampa till tändinställning.

En stroboskoplampa kostar ca 300 kr på Biltema. Om man har hobbybilar som just hobby, så lär man få användning för den även i framtiden. Och man kan bli en uppskattad vän till många behövande i sin hobbybilkrets om man är ägare till en sådan. :) :) :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svag motor vid gas

Post by QV »

Problemet med biltemavarianten (den jag har är minst 10 år gammal) är att de är så ljussvaga att det nästan kräver garage för att man skall se gradskivan i blixtljuset.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kilafors
Posts: 17
Joined: Thu Nov 25, 2010 5:44 pm

Re: Svag motor vid gas

Post by Kilafors »

Utan tekniska prylar går det utmärkt att ställa tändningen.Lossa bulten som klämmer åt fördelaren så att det går att vrida fördelaren fram och tillbaka.Starta motornLåt den stå på tomgång, vrid fördelaren, åt ena hållet börjar motorn gå tugnt och motarbeta tomgången sjunker.Vrider du åt andra hållet börjar motorn gå lätt och ökar i varv, Man märker när den går som bäst (Vrider man för mycket börjar den gå sämre igen).När motorn går som bäst vrider du tillbaka lite bara så pass att motorvarven sjunker lite då har du en bra tändning för den motorn.

Vet ej om ni förstår men det har alltid funkat klockrent utan instrument och tekniska prylar.

Obs Man får inte vara döv :D Det krävs att man lyssnar på motorn och dess gång.
Post Reply