kromade fällbeslag

Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

kromade fällbeslag

Post by Ragge »

Tänkte lägga ut en fråga här som jag nyss fick själv och aldrig riktigt tänkt på ... En kompis ringde och frågade hur man delar de kromade fällbeslagen inför omkromning , jag sa då att det är nog bäst att lämna in dem odelade , men det finns ju små skrymslen man då inte kommer åt att slipa ... så har någon klyvit fällbeslag och fått isär dem i alla beståndsdelar löst är jag tacksam för svar

Ragge
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kromade fällbeslag

Post by QV »

Har funderat lite på detta men "det är väl bara att fixa nya kromade nitar" eller?

Med nya nitar så slipar man ner de gamla och efter kromning så monterar man ihop det igen :P lätt eller hur!

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
radial16515
Posts: 2
Joined: Thu Nov 25, 2010 7:03 pm

Re: kromade fällbeslag

Post by radial16515 »

Nu är problemet löst. Genom att peta bort det runda svart plastlocket och slipa bort pressningen på centrumbulten så går beslaget att få i två delar.
Centrumbulten är den som fjädern sitter fästad i på insidan beslaget.
Om man sen skall nita tillbaka det hela eller gänga upp och dra dit en bult får jag se.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: kromade fällbeslag

Post by Ragge »

kanon ! Ta gärna några foton på det om du har tid och lust ? det är alltid så bra att ha liggande om man får fler frågor i detta ämne eller inte kommer ihåg hur det ser ut när man sitter hemma i soffan .

Förresten , är du kvar hemma i sverige ??? Resan över "pölen" kanske blir snart ....
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: kromade fällbeslag

Post by jorbra »

Jag har också ett par fällbeslag som skall kromas om. Tog bort plastlocket och slipade bort pressningen. Så långt allt ok. MEN fastnade nu på bakelitkulan på spärrarmen. Hur tar man bort denna? Eller kan den sitta kvar under kromningen? (Vågar inte bräcka för mycket) Spärrarmen och en medbringare sitter med pressade nitar som man förmodligen också måste dela. Hmm, blir mycket delar att hålla rätt på och gänga/pressa om. Kommer det verkligen gå att få ihop det igen?
Eiler
Posts: 243
Joined: Thu Oct 22, 2009 9:02 am

Re: kromade fällbeslag

Post by Eiler »

Jag vet en kille som delade på hela fällbeslagena för omkromning, han insåg att han aldrig skulle få ihop dom igen, så han försökte att sälja dom som dom var.
Jag tror nog att ni får mycket jobb om ni tar isär dom. Tänk på fjädrar och allt som ska ihop.
Kulan sitter påpressad inte gängad, så den ska gå att dra av med lite våld.
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: kromade fällbeslag

Post by jorbra »

Jag tänkte ge upp, men det är ju fegt att ge sig :-) Så nu har jag istället plockat isär fällbeslagen och ritat upp hur de sitter ihop. Här är min beskrivning. Kom gärna med synpunkter eller inputs om någon har andra erfarenheter.

Det finns ju beslag med och utan spärrspaken. Exempelvis ser det för passagerarsidans stol ut enligt följande:

Vänster sida:


För att dela på beslaget kan man göra enligt följande:
1. Ta bort plastlocket som sitter för axelleden. Tas bort genom att bräcka med skruvmejsel.
2. Axeltappen har en pressning som måste tas bort. Jag provade olika metoder – borra alternativt slipa med vinkelslip. Kom fram till att vinkelslipen blev bäst, men se till att ha en liten slipskiva så att inte kanterna på beslaget skadas. Jag slipade inte av allt utan så lite som möjligt av pressningen enligt bild:

Image

Blått område är pressningen, gult är axeltappens egentliga dimension (och brickans hål). Det vita streckande slipade jag bort så att gröna blev kvar.

3. Nu kan brickan tas bort och därmed kan beslaget delas.

Image

Samtliga delar:

Image

Montering bör vara enligt följande:

1. Montera axeltapp ’lilla beslaget’, brickorna mellan beslagen (se till att brickorna griper in i varandra enligt bild), ’stora beslaget’ och yttre brickan.
2. Fixera ihop allt. Jag tänker lägga en liten svetskant på axeltappen som ersättning för pressningen som man slipat bort.

Image

3. Montera fjäder och kugghjul

Image


4. Montera kåpa och plastlock. Klart!



Höger sida:
Höger beslag på passagerarstolen är lite mer komplicerat. Det har nämligen mekanik för spärr och för justering av ryggstödets lutning.
För att dela på beslaget gjorde jag enligt vänster beslag ovan.
Spärrspakens bakelitknopp sitter pressad på plats och kan tas bort genom att slå med hammare på en skiftnyckel med käftarna mot knoppen.
Samtliga delar:

Image


Justeringen av ryggstödets lutning styrs med en liten ratt:

Image


Montering av brickor och manöverdon till spärren samt ryggstödslutningen bör kunna ske enligt följande:
1. Lägg brickorna i varandra så att spår hamnar i fläns

Image


2. Brickorna bildar två ’paket’:


Image

3. Lägg paketen på plats och sätt i kugghjulet


Image

Omvänt för paketen i det ’stora beslaget’: Se till att manöverdonet till ryggstödslutningen hamnar på plats


Image

Montera fjädrar, kåpa och plastlock.

Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: kromade fällbeslag

Post by QV »

men är deta en julklapp för 2010 eller 2011 :D

Sånt här gillar JAG! Bra jobbat.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: kromade fällbeslag

Post by Ragge »

helt underbart beskrivet !!!!! kanon jobb och i klass med A-masens el shema !!
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: kromade fällbeslag

Post by 123GT »

Åh...kanonfin instruktion ! Tydligare kan det väl inte bli !? Undrar nu bara om jag vågar prova att plocka isär mina fällbeslag...och sedan få ihop dem igen ! :D
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: kromade fällbeslag

Post by jorbra »

Tackar för de glada tillropen :D
Jag får väl rapportera när jag monterat ihop dem efter omkromningen.
/Jörgen
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: kromade fällbeslag

Post by Ragge »

måååste bara få fråga dig Jörgen ... har du en 123 GT stående där också ??
jorbra
Posts: 29
Joined: Fri Dec 31, 2010 5:17 pm
Location: Bjärred

Re: kromade fällbeslag

Post by jorbra »

He he. Nej tyvärr. Men en 'vanlig' -67:a som skall bli något alldeles extra. Är snart klar efter 15 år. Mer info tänkte jag lägga upp som en projekttråd vad det lider. Finns en smygbild i God hjul-tråden. Bilen med blå instrumentbelysning.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: kromade fällbeslag

Post by Ragge »

ja just ... blå bel och clean intrument bräda ....
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: kromade fällbeslag

Post by Amazonsport »

Den bilden på din cleana instrumentbräda har jag undrat lite om, ska bli mycket kul att se en projekttråd om bilen. Du får gärna starta den så snart du bara kan..

Tack för en mycket fin guide ang. fällbeslagen också, även om jag inte ska riva ner mina så är det bra att veta hur de ser ut inuti om de skulle gå sönder..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply