Elslingor på bakrutan

Moderatorer
Post Reply
tengwa
Posts: 46
Joined: Sun Jan 18, 2009 10:00 pm

Elslingor på bakrutan

Post by tengwa »

Hej. Funderar på om det finns alternativ till att köpa en ny elbakruta.
Har hört att det tidigare fanns någon plastfilm med elslingor att köpa som tillbehör,
har letat en del med utan resultat. Någon som vet var man kan få tag på det?

mvh Robert
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Elslingor på bakrutan

Post by A-masen »

Jag minns dom där från den tiden det begav sig. Men dom försvann nog ganska välförtjänt från bilvärlden för dom lossande och var allmänt förtretliga. Dom var dessutom buckliga och ojämna så dom bröt stiktlinjen ungefär som att titta ner i en sjö när det går vågor på vattnet.

Om det finns färdiga rutor med värmetrådar att köpa i dag, så bör du välja det. Annars om du är tillräckligt petnoga och händig, så finns det ju elektriskt ledande lim att köpa på ELFA bl.a. Och Biltema m.fl. har väl i alla fall tidigare haft reparationssatser att sälja. Frågan är bara om en repsats räcker till bygga upp på en hel ruta?
Du får sätta upp tejpremsor med en millimetersmal springa emellan. Sedan får du stryka på det ledande materialet och bygga upp ett antal trådar. Tänk på att många trådar ger lägre motstånd = Lägre värme. Ett fåtal trådar ger högre motstånd = Högre värme. Men det finns säkert instruktioner på förpackningen om detta.

Jag har inga exakta uppgifter, men vill minnas att en eluppvärmd bakruta är på 50 - 60 Watt. Som en strålkastarlampa ungefär.

Ett tillägg: Det finns ganska mycker om det på nätet. En enkel sökning på Google, elektriskt ledande lim gav över 63 000 svar. Så tekniken borde vara tillgänglig.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Elslingor på bakrutan

Post by QV »

A-masen wrote:Tänk på att många trådar ger lägre motstånd = Lägre värme. Ett fåtal trådar ger högre motstånd = Högre värme
A-masen bruka vara rätt säker på sina komentarer men nu var det lite fel....

Om man drar trådar från höger(+) till vänster(-) så kommer varje tråd att lämna värme till rutan.
Fler trådar ger fler värmekällor ger mer värme.

Hur mycket värme varje tråd ger är beroende på motståndet
Mindre motstånd = högre ström = högre värme.

Om man använder ledande lim så kommer bredd tjocklek avgöra motståndet
Bredare bana = mindre motstånd
tjockare skickt = mindre motstånd

vill man förbruka 60 watt så är det ungefär 4,5 Ampere
för att få ~4,5 amp så skall motståndet vara 3 Ohm
gör du 10 "ränder" så skall varje rand bli 30 Ohm.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Elslingor på bakrutan

Post by A-masen »

OK! Du har rätt. Jag tänkte mig så att med fler trådar så ökar "ledningsarean" på dom samlade trådarna så att motståndet minskar. :oops:
Post Reply