Amazon 66a med lite annorlunda historia
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
På moderna bilar kör man ju fläkten en stund efter att motorn stängs av. Detta ger säkert en liten termisk cirkulation. Men ser man rent praktiskt på det hela så fungerar konseptet i 20,000 mil utan några extra åtgärder så för min del så får mätaren gå i botten. Har nog med OD problem för tillfället.
/Janne
När jag är färdig med OD problemet så kommer värmeproblemet med +30 grader och A/C. Första åtgärdsförsöket inhandlades på Malbyflygfälts marknaden.
/Janne
När jag är färdig med OD problemet så kommer värmeproblemet med +30 grader och A/C. Första åtgärdsförsöket inhandlades på Malbyflygfälts marknaden.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Hej igen !
För varje bild du hittills har lagt upp, så förstärks intrycket av att det är en FIN bil du har köpt !!!
Sedan är ju inte bilen min, men ordet är fritt och jag hade inte funderat på en hellack det första jag hade gjort. Istället kört, använt och njutit av bilen och framförallt...lärt "känna den" ! Däremot hade jag gett mig på de roliga slutfinish jobben på nuvarande skick, som tex motorrum = bilens färg på komponenter som inte skall ha den färgen, kanske funderat på nackstöden som Hasse skrev, osv. Men som sagt bilen är inte min...
/ sven
PS. Angående "på jobbet" förvaringen, så kanske du skall sätta upp en SÅLD skylt i framrutan, eller gissar jag fel !? DS.
För varje bild du hittills har lagt upp, så förstärks intrycket av att det är en FIN bil du har köpt !!!
Sedan är ju inte bilen min, men ordet är fritt och jag hade inte funderat på en hellack det första jag hade gjort. Istället kört, använt och njutit av bilen och framförallt...lärt "känna den" ! Däremot hade jag gett mig på de roliga slutfinish jobben på nuvarande skick, som tex motorrum = bilens färg på komponenter som inte skall ha den färgen, kanske funderat på nackstöden som Hasse skrev, osv. Men som sagt bilen är inte min...
/ sven
PS. Angående "på jobbet" förvaringen, så kanske du skall sätta upp en SÅLD skylt i framrutan, eller gissar jag fel !? DS.
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Hehe tackar tackar,, Ja du gissar rätt, eller kanske "Inte till salu"123GT wrote:Hej igen !
För varje bild du hittills har lagt upp, så förstärks intrycket av att det är en FIN bil du har köpt !!!
Sedan är ju inte bilen min, men ordet är fritt och jag hade inte funderat på en hellack det första jag hade gjort. Istället kört, använt och njutit av bilen och framförallt...lärt "känna den" ! Däremot hade jag gett mig på de roliga slutfinish jobben på nuvarande skick, som tex motorrum = bilens färg på komponenter som inte skall ha den färgen, kanske funderat på nackstöden som Hasse skrev, osv. Men som sagt bilen är inte min...
/ sven
PS. Angående "på jobbet" förvaringen, så kanske du skall sätta upp en SÅLD skylt i framrutan, eller gissar jag fel !? DS.
Den ser mycket finare ut på bild..lacken är rätt risigt gjord, men man blir ju skadad när man jobbar med bilar Men det blir ingen lack förens till nästa vinter i så fall.. Jag ska göra som du säger!
Klart ordet är fritt, det är ju ett Forum !
Ja de är rätt kladdigt i motorrummet, tänkte byta lite kablar och bromsrör +div. Skönt med tillgång till verkstad på jobbet Annat var det när jag låg i garaget i källaren å skruvade sönder min Duett-64 A-Traktor
Vad är det för ventilkåpa den har? Orginaltillbehör eller eftermarknadspryl?
___________________________________
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
-
- Posts: 933
- Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
- Location: Näsum
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Ventilkåpan är inte original utan har funnits hos tillbehörsfirmor sen -60 talet. Finns många olika gjutningar med namn på diverse trimfirmor och återförsäljare, både svenska o även kåpor gjutna i Amerika med deras egna lokala firmanamn.
Vet inte alls var just din kommer ifrån men liknande görs ännu iaf.
(Svarta kåpor är vanligt för att värmen ska ledas bort lättare, hur det funkar i praktiken ja det vet kanske bara J.Lundin) ??
Vet inte alls var just din kommer ifrån men liknande görs ännu iaf.
(Svarta kåpor är vanligt för att värmen ska ledas bort lättare, hur det funkar i praktiken ja det vet kanske bara J.Lundin) ??
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Och vända på främre gummilist samt de fem? bultarna på plåten ovanför kylaren......
/Janne
Första Amazonen jag ser med träpanel. Kul
/Janne
Första Amazonen jag ser med träpanel. Kul
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
De störe ventilkåporna behövs när man monterar förstärkta bryggor. Men de flesta har dom nog som "dekaltrim"
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Ja dom måste vändas, hade inte tänkt på det !QV wrote:Och vända på främre gummilist samt de fem? bultarna på plåten ovanför kylaren......
/Janne
Första Amazonen jag ser med träpanel. Kul
Sitter listen fel eller?
/Daniel
___________________________________
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Ja listen som tätar mot motorhuvens framkant sitter felvänd. Ett rätt vanligt fel på "renoverade" bilar. Den skall täta vid vindtryck och nu öppnar den vid vindtryck.
Det är säkert inget allvarligt , utan bara en komentar i största allmänhet. Fixas lämpligen vid tillfälle......
/Janne
Det är säkert inget allvarligt , utan bara en komentar i största allmänhet. Fixas lämpligen vid tillfälle......
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Tack för tipset Janne! Ska fixa till det
En annan grej.. Skall det inte vara sluten vevhusventilation på B20? Det sitter nån förgrening ovanför oljelocket sen en slang till ett litet filter mellan luftfiltren
En annan grej.. Skall det inte vara sluten vevhusventilation på B20? Det sitter nån förgrening ovanför oljelocket sen en slang till ett litet filter mellan luftfiltren
___________________________________
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Det finns sidor på internet som förklarar vevhusventilations outgrundliga vägar, kan finnas i de gröna häftena också. Kommer inte riktigt ihåg eftersom jag kör de äldre systemet som inpregnerar underredet som bonus
En slang går till luftfiltret och den andra till insugningsröret. Den till insugningsröret skall ha en nipel med lämplig innerhål. Runt 1-2 mm är min uppfattning. Blir det större så drar den "tjuvluft". Nippel till bromsservo har en innerdiameter på 5-7 mm men där "läcker det inte in någon luft"
Anslutningen mot luftfiltret är "normal"
Nu skall luften gå med eller motsols genom motorn allt beroende på om det är fullgas eller tomgång.
Sök och du skall finna......
/Janne
En slang går till luftfiltret och den andra till insugningsröret. Den till insugningsröret skall ha en nipel med lämplig innerhål. Runt 1-2 mm är min uppfattning. Blir det större så drar den "tjuvluft". Nippel till bromsservo har en innerdiameter på 5-7 mm men där "läcker det inte in någon luft"
Anslutningen mot luftfiltret är "normal"
Nu skall luften gå med eller motsols genom motorn allt beroende på om det är fullgas eller tomgång.
Sök och du skall finna......
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Blev rätt imponerad av Mekonomens lagerhållning.. Grön plupp efter delen visar att det finns i Lager i strängnäs, beställs på en dag från vilken butik som helst i hela Sverige !
Iofs inga specialdelar... men vi pratar ändå 40+ bilar
Iofs inga specialdelar... men vi pratar ändå 40+ bilar
___________________________________
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
jo det är faktiskt min "huvudleverantör" Jobbar mittemellan huvudlagret och butiken. Ringer jag före tre så kan jag plocka upp delen på väg hem vid 16:30...
/Janne
omvägen förbi butiken är max 5 minuter
/Janne
omvägen förbi butiken är max 5 minuter
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Det måste ju vara perfekt, dom har ju en del grejer!!QV wrote:jo det är faktiskt min "huvudleverantör" Jobbar mittemellan huvudlagret och butiken. Ringer jag före tre så kan jag plocka upp delen på väg hem vid 16:30...
/Janne
omvägen förbi butiken är max 5 minuter
___________________________________
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Hallå igen !
Jag testade att montera denna fälg fram har dock inte testat om dom får plats bak .. Jag tycker det blev kanon.. medans mekanikern på jobbet tyckte jag var en idiot som bytte ut wolfrace 15" fälgarna
Vad tycks?
Jag testade att montera denna fälg fram har dock inte testat om dom får plats bak .. Jag tycker det blev kanon.. medans mekanikern på jobbet tyckte jag var en idiot som bytte ut wolfrace 15" fälgarna
Vad tycks?
___________________________________
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Amazon -66
V70 D5 AWD -11
V70 2,4 Classic -00
Re: Amazon 66a med lite annorlunda historia
Jag tycker dom nya fälgarna är coola, men det är lite svårt att se på de andra bilderna hur "Wolfrace" ser ut.