Page 1 of 1

Kolven sitter fast

Posted: Wed Jan 12, 2011 7:32 pm
by Pär
Håller på att byta tätningar och dammskydd på mina trekolvsok. De båda mindre kolvarna kom ut med hjälp av tryckluft men den stora kommer ut en bit och stannar sen. Har någon tips om hur jag kan får loss den?

/ P

Re: Kolven sitter fast

Posted: Wed Jan 12, 2011 8:01 pm
by QV
Återmontera de små och pressa ut den stora med fettsprutan

/Janne

Re: Kolven sitter fast

Posted: Wed Jan 12, 2011 8:51 pm
by Pär
Fast jag vill väl inte ha smörjfett inne i oket. Eller kommer det ut nät jag luftar?

/ P

Re: Kolven sitter fast

Posted: Wed Jan 12, 2011 8:55 pm
by QV
nix det får man gräva ut när kolvarna ur ute.

Fast jag har set en bild på en som körde gammal bromsvätska i en fetspruta och fick då inte problemet med att rensa oket från fett.

/Janne

Fett spruta är brutalt kraftig, något kommer att släppa om du använder en sådan

Re: Kolven sitter fast

Posted: Wed Jan 12, 2011 10:15 pm
by Eiler
Hej Pär!

Jag har en spridarprovare för spridare till dieselmotorer, som jag har ett rör mellan bromsok och spridarprovaren och trycker ut kolvarna med diesel.
Då slipper du en massa fett i oket.

//Eiler

Re: Kolven sitter fast

Posted: Thu Jan 13, 2011 12:39 pm
by Pär
Tackar för svar. Jag fick ut kolven med mera tryckluft.

Eftersom både smörjfett och diesel är oljelösliga ville jag inte blanda dem med bromsvätska som är vattenlöslig.

/ P

Re: Kolven sitter fast

Posted: Sat Feb 05, 2011 11:23 am
by Per L
Det enklaste är väl annars att låta oket sitta kvar på bilen. De kolvar som halkar ut lätt låser man fast på något sätt och så trycker man ut den tröga kolven genom att pumpa med bromspedalen. Funkar alltid för mig!

Per L

Re: Kolven sitter fast

Posted: Sat Feb 05, 2011 2:10 pm
by 123GT
Många bra tips, ideér och egna erfarenheter här och alla är väl "rätt" beroende på skick och ålder på bromsok osv.
Sedan finns det ju bilar som har stått still i flera år där kolvarna sitter så ordentligt fast att inget av ovannämnda tips fungerar, iaf min upplevelse. :( Då fick jag ta till neandertal tips nr 1...våld och mer våld för att få loss kolvarna. Ytorna i bromsoken hade faktiskt klarat sig, så med nya kolvar etc fungerade allt igen.
/ sven