gummilister

Moderatorer
richard
Posts: 38
Joined: Mon Feb 16, 2004 8:21 am
Location: Järfälla

gummilister

Post by richard »

Hej! Har någon därute ett tips på hur man lättast får bort gummilisterna runt sido- och bakrutorna på en kombi utan att de förstörs?
Rickard
Posts: 62
Joined: Fri Feb 20, 2004 8:18 pm
Location: Alingsås

Post by Rickard »

Vet inte om det skiljer mellan p120/p220 men jag har annvändt skruvmejsel från innsidan och försiktigt tryckt ut listen. Listen klarade sig bra.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Listerna brukar klara sig bra när man trycker ut rutan. Förslagsvis viker du upp listkanten på insidan samtidigt som rutan pressas utåt, arbeta dig runt tills rutan är ur. Ett hett tips kan vara att smörja mellan list/kaross också med glycerin eller liknande.

I regel brukar det inte vara fel på gummilisterna, däremot brukar det läcka pga. dålig kittning mellan kaross/gummilist. Att montera en amazonruta på bra vis med rätt kittmängd utan att kladda ner halva bilen är inte helt enkelt. Jag har fått hjälp ett par gånger av en erfaren bilglasmästare som arbetat med bilglas sen 50-talet. Han hade tryckt i en och annan amazonruta förr och kände till knepen. Det är en klar fördel om man är två. Använd rätt typ av kitt.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Jag har tänkt byta vindruta på min amazon, är det olika rutor på dom olika modellerna?, lr passar en ruta till alla modeller?

vad för slags kitt ska man använda? såg här ovanför att man skulle använda \"rätt\" sorts kitt, vad heter kittet?

var ska man lägga kittet, ska man lägga det i gummilisten där den ligger ann mot karossen?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Dagens kitter från ex. sika mfl. kladdar extremt mycket och har en tendens att hamna över allt då det blir långa \"strängar\" efter kittet när man torkar av osv. Hopplöst att arbeta med. Tyvärr tror jag ej att det går att få tag på bättre kitt än dessa. Den bilglasmästare jag hade hjälp av gjorde ett stort nummer av detta, förmodligen är det väl ett större irritationsmoment för honom då han jobbar med det dagligen, än för dig och mig.

Du skall iaf. använda ett kitt avsett för bilglasrutor och liknande som ej avger syra vid härdning. Vanligt silikon ger ifrån sig syror när det härdar vilket gör det oanvändbart på en bilkaross.

Vindrutan skall så vitt jag vet vara samma för alla årsmodeller och utföranden av Amazon. Det finns ju visserligen dem med tonad rand överst, olika ruttillverkares namn nere i hörnet osv. men formen är den samma.

Man brukar arbeta såhär när man monterar vindrutan på en amazon. 2-personer är en klar fördel som sagt.

1. Skrapa rutkanten rent från kittrester, tvätta rent ordentligt så att listen kan täta ordentligt.

2. Fyll den nya gummilisten med kitt i spåret där rutan skall ligga. Trä sedan listen över vindrutan. Se till att du får listen åt rätt håll med flänsen för kromsargen utåt. Tvätta sedan bort kittrester från rutan och gummilisten så att det är rent och snyggt. Kittet skall ej synas, där gör det ingen nytta.

3. Montera aluminiumsargen i gummilistens fläns och skarvblecken till den. Se till att den hamnar snyggt, det är svårt att justera den på efterhand när rutan sitter i karossen.

4. Trä in ett grovt snöre i gummilistens spår för karossen. Snöret skall gå hela vägen runt rutan och sedan överlappa sig självt en bit för säkerhets skull.

5. Fyll sedan spåret där snöret ligger med kittmassa. Lagom mängd, du skall ej kitta ända upp till innertaket i kupen utan bara mellan gummilisten och karossen. Räkna dock med att en viss kittmängd skall tränga ut ur listen när rutan monteras för att säkerställa att det blir helt tätt.

6. Tag varsin ände av rutan och gå på varsin sida om bilen. Sikta håll rutan framför rutöppningen och diskutera så att den hamnar helt centrerat i sidled och höjdled. Lägg den försiktigt mot rutöppningen i karossen så är det lättare att se om den kommer snett. En snedmonterad ruta resulterar i att gummilisten \"fläks\" upp åt något håll och rutsargen sitter snett efteråt. Det tätar inget vidare och ser heller inte så snyggt ut på efterhand. Ett viktigt moment med andra ord.

7. En tredje person(?) går in i coupen och börjar dra snöret till sig så att gummifliken fälls över karosskanten och rutan blir \"monterad\". Ta det försiktigt med snöret, det kladdar ordentligt.

7. Skrapa nu bort kittrester mellan karossen och gummilisten. Kittet skall ej synas utvändigt utan skall ligga inuti listen och täta mellan den och plåten och glaset. Utvändigt kitt skrapas först bort försiktigt med tillslipad träpinne eller liknande och torkas sedan rent med lacknaftadränkt trasa (eller vad nu det kitt du kommer över är baserat på). Det är pilligt att torka, men se till att få bort allt medan det är löst, sen blir det svårt att få det rent.

Det går även bra att kompletteringskitta genom att vika upp gummilist-kanten och trycka in kitt där det behövs, både från insidan och utsidan. Ett klassiskt ställe för läckage är nedre hörnen av listen.

Så går rutmonteringen till på glasmästarvis i korthet. Täck gärna delar av inredningen och framförallt vinylen på instrumentbrädan. Ha även ett gäng trasor redo med lite lacknafta på (eller vad nu det kittmedel du får tag på löses upp lätt av) för att kunna torka bort fläckar från bilen utvändigt och invändigt. Det kommer kladda, räkna med det.

Lycka till!
Last edited by D59471 on Thu Jan 05, 2006 2:50 pm, edited 1 time in total.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Ok, det var ju ingen dålig föreläsning, det är alltså bara att beställa en ruta till amazon, och vara säker på att den passar, det låter ju kanonbra

hur man byter ruta visste jag i stort sett innan, jag jobbar med att laga krockade bilar, men där är det mestadels limmade rutor, men det förekommer även med gummilist ibland,
Fråga:
Går det använda Teroson limmtätningsmassa?
visseligen blir det lite svårt att få ur rutan senare, vid nästa rutbyte, eftersom det både tätar och limmar

något du har erfarenhet av?
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ok, då hade kanske inte beskrivningen behövt varit så ingående. Vi får väl hoppas att någon annan får användning för den. ;)

Teroson har jag aldrig testat. Det kitt som används har ju också en limmande effekt men det är nog inte samma kitt som används för att montera \"limmade\" vindrutor. Kittet intar ungefär samma seghet som silikon när det har stelnat.

Angående rutbeställning. Är du riktigt originalfreak bör du leta upp en ny originalruta. Det brukar gå att hitta på olika håll. Skillnaden är att etsningen nere i hörnet stämmer med original, men det är ju en relativt liten detalj trots allt. Inget som går att ändra på men det går ju att leva med. :)
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

Den limtätningsmassan vi har på jobbet (teroson) kallar vi för limma-täta, det funkar utmärkt att limma saker med, och tätar väldigt bra, så det borde ju fungera tycker jag

anledningen till att jag fick idén att byta ruta nu när jag ändå renoverar var att jag hitade i en tidning (tror det var klassiker) om rutor till amazon för 800:-, jag vet inte om det är billigt eller dyrt, men tänkte att det kanske är lika bra att byta när man ändå håller på att fixa resten av bilen
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

800kr är normalpriset för en vindruta. Bakrutan brukar vara lite dyrare då den är betydligt mer välvd. Alla bilglasmästare kan ta hem en amazonruta på ett par dagar. Normalt sett skickar inte reservdelsfirmorna (läs veteranprodukter, gcp, cvi-automotive, volvolelle mfl) rutor inom landet utan säljer dem bara över disk.

Den där massan går nog alldeles utmärkt. Om du är osäker bör du väl höra med en bilglasmästare, gärna gamla stammen som har monterat amazonrutor i mängder. Den bilglasmästare jag meckat rutor ihop med har varit verksam sedan 50-talet och är riktigt duktig med äldre bilar. En guldgruva. :)
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

ok, tackar för det, men om man ber en glasmästare montera rutan så vill han ju självklart ha lite flis för det oxå

jag kör lite med det gamla uttrycket, Själv är bäste dräng, och vill gärna fixa så mycket som möjligt själv och ju billigare det blir i slutändan ju bättre är det :) även om det är en gamal bil så vill jag inte lägga ut en förmögenhet på att få den fräch, tiden är rätt billig för min del, har mycket fritid, som jag kan använda till renovering, istället för att göra i stort sett ingenting, (slappa alltså)
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag menade inte att du skulle be bilglasmästaren sätta i rutan åt dig utan att du kunde fråga honom om tips om du kände dig osäker. Ett råd brukar man kunna få gratis om man bara är lite vänlig.

När jag har monterat rutor i min bil har det varit hos en glasmästare jag känner. Jag har själv varit med när en ruta har gjorts där, sedan har jag gjort den anra rutan hemma i garaget (ventilationsrutorna exempelvis). Och då fått hjälp gratis, men det är ju högst personligt ingenting som vem som helst kan kräva bara för att man hjälper till. ;)

Lycka till.
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

ja det blev nog lite rörigt där :oops:
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Re:

Post by Amma64 »

D59471 wrote: 3. Montera aluminiumsargen i gummilistens fläns och skarvblecken till den. Se till att den hamnar snyggt, det är svårt att justera den på efterhand när rutan sitter i karossen.
skulle vilja veta om det är något typ av glid ni använder när ni ska ha dit aluminiumsargen (cromelisten runt rutan)
skulle byta ruta igår vilket inte va några problem...men att få dit aluminiumsargen va inte lätt...speciellt inte i hörnerna...
finns det någon så har något knep vad det gäller detta så är jag evigt tacksam :)
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Alusargen skall monteras innan man trycker dit rutan. Annars får du aldrig dit den ordentligt.

Använde du originalsargen eller en nytillverkad sarg?

Man kan ta lite paraffinolja på en trasa och smörja gummilisten med för att få dit alusargen lite lättare. Helst bör man ju vara två personer när man monterar rutan, först vid inpassning utifrån, sedan när snöret skall dras på insidan. Då kan det vara bra om den andre håller koll så att alusargen inte \"glider ur\" gummilisten.

Lycka till med rutmonterandet! :)

PS. Om du inte har kittat ännu så går det ju alltid att göra om!
Amma64
Posts: 58
Joined: Mon Jan 17, 2005 4:06 pm
Location: Nässjö
Contact:

Post by Amma64 »

tack för ett så snabbt svar D59471...
jag använder mig av orginalsargen....det är jag nästan 100%säker på iaf...
jag har inte köpt någon ny men bilen har bytt ruta förut...
det är inte orginalrutan jag byter så jag tror att sargen är orginal...
rutan va inga problem med men sargen....
finns det något typ av verktyg som glasmästare använder för att vika upp själva gummilisten i hörnerna?
kombi 67

älskade saknade, 2dörras 64, 4dörras 66
Post Reply