B20E topp, planing
Posted: Fri Jan 21, 2011 8:43 am
Håller på att bygga en lätt trimmad B20
6bult vev, block från 1970
Org borr
Nya lager, ringar (orginaldelar)
D-kam+nya org lyftare
Weber 36 DCD, renoverad
Topplock B20E
84,9mm hög (idag)
44/36 ventiler
Nya styrningar
Nyfrästa ventilsäten
Nyslipade ventiler + inslipat mot sätet
Nerslipad knöl i avgaskanal
Allmän tillsnyggning i kanalerna
Rengjord och slitagekontrollerad vipparmsaxel
Inshimsade ventilförspänningsmått för org ventiler
Bearbetat förbränningsrum runt stiftet, rundat och borttagen kant.
Jag ska plana toppen, minst riktplana. Men när jag mäter förbränningsrummen får jag dem till 48cc. Om jag sedan räknar ut kompressionsförhållandet utifrån detta får jag den till 9,9:1 med 0,8mm packning (räknat på 0,7 med toppen dragen) och 9,44:1 med 1,4 mm packning (1,2mm dragen)
Orginal ska det ju vara 10,5:1 med 0,8mm packning. Det enda jag gjort är att runda förbränningsrummet runt stiftet och iofs sänkt ventilsätena lite. Jag tar dock hänsyn till volymen ovanför kolven upp till blockkanten vid TDC, vilket jag inte tror man gör i siffrorna i volvos gröna häfte. Ingick inte i den standarden för att mäta kompressionsförhållandet tror jag att jag läst.
Min fråga:
Hur mycket bör jag plana toppen? Jag vill åtminstone riktplana den och få en fin yta för packningen. Men samtidigt vill jag ha minst 10,5:1 i kompressionsförhållande. Hur mycket minskas förbränningsrummen med 1mm planing?
Skriv gärna vad ni testat för storlek på förbränningsrum och vilken packning på en i övrigt org borr och slag b20!
//Christian
6bult vev, block från 1970
Org borr
Nya lager, ringar (orginaldelar)
D-kam+nya org lyftare
Weber 36 DCD, renoverad
Topplock B20E
84,9mm hög (idag)
44/36 ventiler
Nya styrningar
Nyfrästa ventilsäten
Nyslipade ventiler + inslipat mot sätet
Nerslipad knöl i avgaskanal
Allmän tillsnyggning i kanalerna
Rengjord och slitagekontrollerad vipparmsaxel
Inshimsade ventilförspänningsmått för org ventiler
Bearbetat förbränningsrum runt stiftet, rundat och borttagen kant.
Jag ska plana toppen, minst riktplana. Men när jag mäter förbränningsrummen får jag dem till 48cc. Om jag sedan räknar ut kompressionsförhållandet utifrån detta får jag den till 9,9:1 med 0,8mm packning (räknat på 0,7 med toppen dragen) och 9,44:1 med 1,4 mm packning (1,2mm dragen)
Orginal ska det ju vara 10,5:1 med 0,8mm packning. Det enda jag gjort är att runda förbränningsrummet runt stiftet och iofs sänkt ventilsätena lite. Jag tar dock hänsyn till volymen ovanför kolven upp till blockkanten vid TDC, vilket jag inte tror man gör i siffrorna i volvos gröna häfte. Ingick inte i den standarden för att mäta kompressionsförhållandet tror jag att jag läst.
Min fråga:
Hur mycket bör jag plana toppen? Jag vill åtminstone riktplana den och få en fin yta för packningen. Men samtidigt vill jag ha minst 10,5:1 i kompressionsförhållande. Hur mycket minskas förbränningsrummen med 1mm planing?
Skriv gärna vad ni testat för storlek på förbränningsrum och vilken packning på en i övrigt org borr och slag b20!
//Christian