Page 1 of 1

B20E topp, planing

Posted: Fri Jan 21, 2011 8:43 am
by cll05002
Håller på att bygga en lätt trimmad B20

6bult vev, block från 1970
Org borr
Nya lager, ringar (orginaldelar)
D-kam+nya org lyftare
Weber 36 DCD, renoverad


Topplock B20E
84,9mm hög (idag)
44/36 ventiler
Nya styrningar
Nyfrästa ventilsäten
Nyslipade ventiler + inslipat mot sätet
Nerslipad knöl i avgaskanal
Allmän tillsnyggning i kanalerna
Rengjord och slitagekontrollerad vipparmsaxel
Inshimsade ventilförspänningsmått för org ventiler
Bearbetat förbränningsrum runt stiftet, rundat och borttagen kant.

Jag ska plana toppen, minst riktplana. Men när jag mäter förbränningsrummen får jag dem till 48cc. Om jag sedan räknar ut kompressionsförhållandet utifrån detta får jag den till 9,9:1 med 0,8mm packning (räknat på 0,7 med toppen dragen) och 9,44:1 med 1,4 mm packning (1,2mm dragen)

Orginal ska det ju vara 10,5:1 med 0,8mm packning. Det enda jag gjort är att runda förbränningsrummet runt stiftet och iofs sänkt ventilsätena lite. Jag tar dock hänsyn till volymen ovanför kolven upp till blockkanten vid TDC, vilket jag inte tror man gör i siffrorna i volvos gröna häfte. Ingick inte i den standarden för att mäta kompressionsförhållandet tror jag att jag läst.

Min fråga:
Hur mycket bör jag plana toppen? Jag vill åtminstone riktplana den och få en fin yta för packningen. Men samtidigt vill jag ha minst 10,5:1 i kompressionsförhållande. Hur mycket minskas förbränningsrummen med 1mm planing?

Skriv gärna vad ni testat för storlek på förbränningsrum och vilken packning på en i övrigt org borr och slag b20!

//Christian

Re: B20E topp, planing

Posted: Fri Jan 21, 2011 6:02 pm
by Lindqvist Racing
Om du inte har vidgat förbränningsrummen så minskar volymen med ca 5 cc om du planar 1 mm. Vilket ger ett ungefärligt kompförhållande på lite över 10,6:1 på din motor..

Re: B20E topp, planing

Posted: Fri Jan 21, 2011 8:17 pm
by cll05002
Tack för svar,

Jag har inte vidgat speciellt mycket iaf. Jobbat till en rundning av området kring stiftet.

Image

Har även en liten spricka som inte försvann vid sätesfräsningen. Bifogar bild på denna också ifall någon kanske har erfarenhet av vad en sådan kan orsaka i framtiden. Har inte hittat nån info så jag tänkte testa toppen för att se. Förbränningssrummen var rätt rostiga före jag började, men det borde inte orsaka sprickor.

Image

//Christian

Re: B20E topp, planing

Posted: Mon Jan 24, 2011 11:49 pm
by Erland Cox
Den sprickan ser inte bra ut. Prova att slå fotogen eller nåt annat i vattenkanalen och se om det läcker igenom.

Erland

Re: B20E topp, planing

Posted: Tue Jan 25, 2011 11:08 pm
by cll05002
Har testat med T-röd. Det rinner inte igenom inom 5 minuter iaf för det var så lång tid det tog att mäta förbränningsrummen. Borde väl låta det stå över natten dock...Det som är risken med sprickan är alltså att det skulle bli en lite otät ventil då? Ingen risk för haveri iaf?

Re: B20E topp, planing

Posted: Tue Jan 25, 2011 11:32 pm
by Erland Cox
Läcker den inte vatten så går det nog bra. Det kan tänkas att hålet bränns upp och blir större om det läcker mycket där
men eftersom det är en insugningsventil så borde det gå.

Erland

Re: B20E topp, planing

Posted: Wed Jan 26, 2011 3:17 pm
by cll05002
Jag var lite trött när jag läste ditt första svar Erland, det jag kollat är om ventilen är tät genom att hälla T-röd i förbränningsrummet. Inte om "kylkanalen" är tät.

Sprickan är i en avgasventil, men i sätet i riktning ut längs med avgaskanalen mot grenröret. Går det vatten även där? Det känns som toppen är solid där.

/Christian

Re: B20E topp, planing

Posted: Wed Jan 26, 2011 7:44 pm
by Erland Cox
Det är inte helt bra men borde funka. Avgasventilen måste ha varit otät eller så har det varit för lite ventilspel
för det är en värmeskada. Ofta spricker originaltopparna för att det är ojämn godstjocklek.
Portade toppar brukar inte spricka om dom inte är för tunna. Dom håller bättre än standard.
Särskilt 44-35 toppen spricker på lite olika ställen när den är oportad.

Erland.

Re: B20E topp, planing

Posted: Wed Jan 26, 2011 10:06 pm
by cll05002
Intressant info! Speciellt att portade toppar håller bättre...

Toppen var i ett bedrövligt skick när jag började med den. Frågan är varför jag ens började...

Jag har en tidig b20 topp också som jag har fräscha styrningar och nyfrästa säten på. Tänkte ev ta den istället. Men då får jag porta igen, vilket iofs inte gör så mycket för det är ingen avancerad portning jag gjort. Läst mig till vad du Erland och flera andra skrivit om just detta för B20. Den enda nackdelen (?) är att det är 42/35 ventiler istället för 44/35. Men i och med vad jag har i resten av motorn kanske det är mer lagom, det är bara en D-kam och weber 36 DCD som avviker från orginal... resten sitter i toppen.

Planerar att slipa ner knölen runt styrningen på avgas och matchporta mot insug i princip. I övrigt allmänt snygga till kanalerna lite.


//Christian

Re: B20E topp, planing

Posted: Wed Jan 26, 2011 11:15 pm
by Rekordabilly
Alltid kul med trådar med trimmning, framförallt när Erland ger råd en kille som vet vad som gäller tyvärr så har jag inte kvar min amma. men jag kollade in Erlands sida om portning av B20 och b18 toppar och efter ha gjort efter hans anvisningar så kan jag bara säga att min B20 gick som ett sv-n efter modifieringarna, men jag tror att om man haft tillgång till en flödesbänk så hade man säkert kunnat plocka ut mer hk ur min bil men det är inte bara toppen som har betydelse för hur mycket effekt man kan plocka. många faktorer spelar in i ekvationen, men i vilket fall som helst hade varit kul att trimma en B20 igen - finns inget som som ger mer gåshud som en B20 med Weber som varvar ......uhuuu gott