Page 1 of 1

dålig laddning, eller något annat?

Posted: Tue Jan 25, 2011 1:25 pm
by johannes0506
Hejsan på min amazon 67a så lyser laddlampan lite svagt medans man kör, har ett nytt batteri och kolen är bytta, vet dock inte om bytet blev helt ok med tanke på att batteriet efter ca två dagars körning är dött på morgonen efter, samt att laddlampan lyser ju lite grann....vad kan det vara för fel? Vore skönt att hitta felet använder den som bruksbil nu!

Re: dålig laddning?

Posted: Tue Jan 25, 2011 1:38 pm
by Blomquist
Mät före och efter laddregulatorn. Har du tur är det ara fläktremmen som skall spännas.

Re: dålig laddning, eller något annat?

Posted: Tue Jan 25, 2011 5:08 pm
by johannes0506
nja är nog inte remmen, är nått lurt!

Re: dålig laddning, eller något annat?

Posted: Tue Jan 25, 2011 7:32 pm
by QV
Absolut enklaste sättet att veta om en generator laddar är att öppna plånboken och köpa en tångampere mätare för DC.

Biltema (med tvivelaktig kvalite) har ex dessa produkter http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksea ... ere&page=1
Jag har förgångaren till dessa köpt på biltema för ett antal år sedan. Den är inte super men det fungerar. DC tångampere mätare med kvalite koster minst 2-3 tusen så detta är billigt. Min har jag för mig kostade 400 och för det den gör anser jag den prisvärd.

Det såm är så "smutt" med dessa är att man lääger den runt kabeln och så ser man direkt hur mycket generatorn lämnar i ström. Det finns tillockmed en pil på mätaren som visar vilket håll stömen skall gå. Eftersom strömen i vårt fall skall lämna generator så vinklar man instrumentet så att pilen pekar i strömens riktning. Får man då +30 amp så är det bra.

/Janne

Startbatterier gillar inte att vara tomma. Dels fryser de lätt samt livslängden minskar så se till att ladda upp batteriet var kväll under felsökningstiden.

Som kuriosa så drar en Amazon med tändning, lyse och fläkt ungefär någon stansmellan 15-20 amp. Bilen vill ha runt 25% kapacitet kvar för starten så på ett 60Ah friska batteri har man 2-3 gångtimmar innan bilen djävlas med en.

/Janne

Re: dålig laddning, eller något annat?

Posted: Wed Jan 26, 2011 7:44 pm
by johannes0506
Har för att jag mätt upp så jag får ström på b+ på generatorn, och då borde den vell ladda tycker man? eller kan man ha olika bra kräm på b+ uttaget, för de är vell den som matar ström till bilen sen?? På min så sitter det på b+ på generatorn och på reläet på skärmen sitter d-. d+ och df... kan det stämma? hur ska det kopplas??? Går ju bara några kablar med motsvarande siffor från generatorn upp till reläet ( d-. d+ och df ) Förstår inte riktigt hur just dom här sakerna fungerar...

Re: dålig laddning, eller något annat?

Posted: Thu Jan 27, 2011 12:56 pm
by jånn
Att det glöder i laddningslampan beror oftast på att det blir spänningsfall över säkringen.

Jag monterade en 240-fläkt i min 69:a. Då blev säkringen så varm att plasten i säkringsdosan mjuknade.
Detta orsakade några konstiga problem pga ökad korrosion i säkringsdosan. Säkringen var hel men ledde inte ström.

Jag kopplade i ett relä så att drivströmmen till fläkten kommer direkt från generatorn.
Laddningslampan slutade glöda och fläkten går bättre. Inga problem längre.

Re: dålig laddning, eller något annat?

Posted: Thu Jan 27, 2011 2:58 pm
by johannes0506
Ja det verkar kunna uppstå många småsaker som gör att laddlampan lyser, men nu har jag typ ingen laddning heller knappt, räcker en/två dagar sen behövs batteriet laddas hemma igen, så undrar vad som kan stå fel till.... :roll:

Re: dålig laddning, eller något annat?

Posted: Thu Jan 27, 2011 4:44 pm
by QV
Om du laddar ner elschemat från FAQ så ser du hur du skall koppla mellan generator och regulator.

Att man har spänning på B+ släcker laddlampan men säger inte allt om laddströmmen. Har man 14.5 volt på vintern så lär den ladda fullt.

/Janne