Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Moderatorer
gållösa
Posts: 7
Joined: Sun Mar 08, 2009 11:44 am

Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by gållösa »

Hej jag tänkte köpa en Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc. och jag tänkte höra om någon har erfarenhet av den ,vart usb uttaget sitter och om den verkar OK mvh Magnus

Länk: http://www.websitefolder.net/VPAUTOPART ... &iPageID=0
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by A-masen »

Inte för att jag har sett den här radion, men det är ingen självklarhet att det finns något USB-uttag på radion. Jämför med en skrivarkabel t.ex. Den har ibland en USB-kontakt i ena ändan som du sätter i datorn, men den kontakten du pluggar in i skrivaren är en nästan kvadratisk fyrkantig, 10 x 10 mm. Även digitalkameror och liknande har ju annorlunda kontakter. I sämsta fall kan det vara en helt "okänd" kontakt som kräver en specialkabel för ett pris på flera hundralappar. Skriv till Autoparts och fråga först om det är standardiserade kontakter. Eller om det inte är det, om nödvändiga kablar ingår.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Hasse63 »

Väldigt dålig info på en grymt dyr radio. Om det inte är uttag för ett USB-minne och 3½ uttag för tex bärbar CD så är det verkligen katastrof
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Fredrik Lofter »

Hur gick det? Blev det affär? Jag lurar lite på att köpa samma radio själv.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Ståla »

Hej Amazonvänner,gogglade på USA630 och kom till en sida som heter Vintage Car Radio.com, där fanns lite info (vet ej hur man klistrar in länken)
MVH
Ståla
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by A-masen »

Här är länken med adressen: http://www.vintagecarradio.com/

Jag tittade lite ostrukturerat, men såg just ingen radio till Volvo 121, men dom finns säkert. Speciellt som Autoparts säljer den. Dock inget lågpris. :(

Ståla: Det är enkelt att lägga in en länk. Öppna den webbsidan det gäller. Markera adressraden så att den blir blå (i min dator. Kanske annan färg i någon annans?) Tryck Ctrl och C samtidigt. Då har du sparat länken. Sedan skriver du det du vill säga i det här eller valfritt forum. Gör ett mellanslag eller välj ny rad. Tryck sedan Ctrl och V samtidigt, så ligger länken där.
Ståla
Posts: 38
Joined: Wed Feb 18, 2004 8:02 pm
Location: Norrköping

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Ståla »

Ok, tack så mycket A-masen :)
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by LABBE »

hej har just varit på VP. passade på att kolla på denna radio. usb uttag finns. kollade dock inte anslutning för cd. då jag inte kom ihåg denna fråga oxå. mvh labbe
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Fredrik Lofter »

Såg även denna retroradio från svensk återförsäljare (fortfarande i grisklass vad gäller pris):

http://www.dnbilradio.se/produkt/Volvo- ... zon142-242

Någon som köpt denna eller den från VP? Dela gärna med er av erfarenheter. Det finns ju en lämplig plats för en extra högtalare ovanför hatthyllan bak, någon som vet vilken storlek på högtalare som passar (5x7"?)?

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Fredrik Lofter »

Detta blev ett utav sommarens projekt för mig. Jag hade sedan tidigare en Blaupunkt-radio från 1974 som i och för sig fungerade, men endast 2-3 minuter i stöten och med ganska skakig mottagning. Valet på ersättare föll på Custom Autosounds modell USA-630, vilken finns att köpa via VP Autoparts. Den har inte fjärrkontroll, vilket modellen i inlägget ovan har, men väl USB-ingång, kontroll av CD-växlare alt. iPod-interface (samma anslutning, dvs. ej samtidigt, båda är tillval) samt en del andra anslutningar. Manualen innehåller uppgifter om vilka, samt också ett elschema.

Installationen av själva enheten är ganska enkel. Min morbror hade 1974 fått ta upp hålet lite för den där Blaupunkt-radion, varför jag fick använda medföljande svarta gummilist runtom (se bilder nedan). Möjligen passar USA-630 i standardhålet för radion i Volvo Amazon (modellen jag köpte av VP-Autoparts var märkt "VOLVO" på undersidan), men jag hade alltså inte möjlighet att testa det. Det medföljer ett stag att fästa mellan radions bakkant och torpeden. Det medföljer både svarta och kromade reglageknoppar (allt i 100% plast). Jag valde en kombo (se bilder). Anslutningar är mot batteriets + respektive - samt till tändningen, antenn och högtalare. Själva kvaliteten på produkten känns lite plastig och motsvarar inte de förväntningar som följer av det prisläge VP-Autoparts har valt (modellen kostar 2700kr), men det kryllar ju heller inte av (billigare) alternativ.

Så här ser det ut i min bil:

Image

Image

Själva USB-anslutningen är högintressant för min del då jag föredrar detta framför en CD-växlare (överhuvudtaget känns CD lite 90-tal, gör det inte det? - Det är väl mest äldre människor som håller sig med CD-skivor... ;-) ). Det finns som sagt en iPod-adapter att köpa till, men för mig duger USB alldeles utmärkt. Med i kartongen ligger dessutom en USB-sticka på 256MB på vilken det ligger dels intalade användarinstruktioner och dels lite musik. Duger för att testa med. USB-anslutningen är förresten endast en ingång - jag testade att ladda min iPhone mot USB-anslutningen och det funkar inte.

Jag har ett tunnelfack med 60mm bilklocka och hittade på Kjell & Co ett passande (tyckte jag) USB-uttag. Artikelnummer 98-605. 99kr. 2m kabel. USB 2.0. Perfekt. Skar bort lite krams bakpå kontakten, tog upp ett hål i tunnelfacket och limmade med epoxy (kontaktlim håller ej). Resultat enligt nedan:

Image Image

Jag tyckte slutresultatet blev ganska bra. Alternativet hade kanske varit att låta renovera den gamla Blaupunkt-radion men med USA-630 har jag helt ny elektronik med rätt 60-tals look. Nu lurar jag på lite större högtalare... Har sett såna låga man placerar under stolarna i bilen. Diskret och bra.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Mats
Posts: 180
Joined: Tue May 24, 2011 7:05 pm
Location: Älvsborgs län

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Mats »

Trevliga bilder och intressant beskrivning av ditt sommarprojekt, Fredrik ! :D
Din bil ser dessutom ut att vara i riktigt gott skick. Jag gillar den vita inredningen... :wink:

/Mats
Mvh Mats

Mina bilar: Volvo S80 -00, Saab 900i -88, Volvo Amazon 121 Favorit 1966, Pärlvit med röd inredning
Senast inköpta bil: Volvo 945 Classic LTT -98
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by granfot »

Hmm, nu fick jag ju en massa idéer... Man skulle ju kunna fästa usb-uttaget under instrumentpanelen, på den plåten som buktar inåt. (Där värmereglagen är fastskruvade osv.) Då blir det ju helt osynligt tills man sätter i en sticka. :) Och högtalare under stolarna har jag inte ens tänkt på, jag funderar forfarande på hur man ska fästa dom lite osynligt under instrumentbrädan / torpeden... Nåja, laga rost först...
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by benge57 »

Han sätter griller i huvudet på oss,he he.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by QV »

CD skivor, det är grejor det. men för folk som gillar USB stickor rekomenderas EAC (Exaxt Audio Copy) dock med "internet avstängt" för man slipper en den begränsningar då....

Jag har ju inte kommit lika långt i mina planer utom lågnivåkabeln till skuffen som lades in innan innertaket monterades.
Att man i en "modern" bil måste ha ett antal USB anslutningar är ju närmast ett måste om man vill ha med sig några produkter från 2000talet. Själv funder jag på att få några USB i jiffyhyllan så man kan mata utrustningarna med korta USB kablar.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Radio från vp Autoparts USA630 med usb cd etc.

Post by Fredrik Lofter »

Tack för alla kommentarer! Ska tillägga att USB-anslutningen på USA-630 är i form av en c:a 30cm lång kabel på baksidan av enheten, vilket gör det ganska lätt att dölja bakom instrumentpanelen men samtidigt relativt enkelt att komma åt. Angående högtalare under sätena så fann jag dessa:

http://www.casmfg.com/Speaker%20Options.htm

Går möjligen att beställa via någon av deras återförsäljare (VP Autoparts?) alt. så finns motsvarande produkter hos din lokala bilstereohandlare. Jag har inte utforskat området mer än att jag konstaterat att Volvo Amazons inbyggda högtalare brädas av de flesta moderna mobiltelefoner...

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Post Reply