Page 1 of 1

Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Fri Jan 28, 2011 6:25 pm
by Hasse63
Har set frågor hur man får bromsservot att fungera tillsammans med vass kamaxel. En frågan gällande 2X45 Weber nu frågas det tillsammans med insprutning. Hur får man det att funka? Eller är det servot som är def. ?

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Fri Jan 28, 2011 7:16 pm
by QV
Nu har jag inte hållt på med vassa kamaxlar men om man varvar upp motorn till 6000 och stänger gasspjällen, då borde man få vakuum..... det är ju trots allt ingen tvåtaktare.

/Janne

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Fri Jan 28, 2011 7:46 pm
by Hasse63
:D jo det funkar nog för ögonblicket :wink:

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Fri Jan 28, 2011 11:00 pm
by Erland Cox
Jag har samma problem på mina bilar. Bromspedalen är stenhård och okänslig fast man motorbromsar.
Jag tänkte montera en elektrisk vakuumpump av den typ som sitter på vissa dieselbilar.
Ska visst finnas på vissa SAAB turbo också.

Erland.

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Sat Jan 29, 2011 10:32 am
by J.LUNDIN
Volvo hade förr om åren en vakuumpump för just detta problem. Denna pump satt på en del 164or som såldes till arabländerna. Pumpen monterades på samma ställe som den mekaniska bränslepumpen på B20 motorn och drevs av kamaxeln. Jag hade själv samma problem med dåligt undertryck i den Ollonblå. Jag fick motorbromsa innan jag klev på bromsen. Vakuumslangen var placerad mellan spjället och turbon, så fördröjningen av vakuum uppbyggnaden vid motorbroms var försumbar vid högre hastigheter. Problemt var dock större då man låg och höll normal trafikrytm. Om jag inte minns helt fel så hade 760 med Volvos renault v6a även den en vakuumpump monterad. På en del gamla modeller satte Volvo dit en typ av ballast tank iform av en rad ihopkopplade plastsfärer, den brukade sitta på torpedväggen på 140.

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Sat Jan 29, 2011 12:16 pm
by Hasse63
Tack för bra svar... som vanligt :D

Dessa vacuumpumpar som sitter på ex. Saab vore en billig och enkel lösning. På vilka sitter dom och nån som har ett nummer på dom? bild? var sitter dom monterade?

Får man med ett stort insug mer vacuum typ det som sitter på B20E/ B23E

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Sun Jan 30, 2011 10:33 am
by J.LUNDIN
Mer vakuum får man inte, trycknivån blir den samma. Det tar dock "längre" tid att tömma och fylla ett större tomrum.

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Sun Jan 30, 2011 12:05 pm
by Hasse63
Tack!

:wink:

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Tue Mar 01, 2011 1:53 am
by Erland Cox
Jag har köpt lite gamla illustrerad motorsport. I en av dom såg jag en banbil med B20
och dubbla Weber som hade original bränslepump kopplad på ett T på slangen till servot.
Slangen var kopplad till båda insugen och sen satt backventilen.
Mellan denna och servot satt bränslepumpen kopplad.
Jag ska prova och se hur det fungerar för det är åtminstone en enkel lösning.

Erland

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Tue Mar 01, 2011 7:41 am
by Hasse63
Så har jag tänkt fast med en gasoltub som vakuumtank (fotboll) om nu det går, Det lät så enkelt så jag vågade inte tala om det :D :D :D

Varför gå över ån efter vatten....!

Posted: Tue Mar 01, 2011 9:09 am
by J.LUNDIN
Den speciella vakuumpump som Volvo satte i hålet i stället för den ordinarie mekaniska bränslepumpen är i sin konstruktion densamma som bränslepumpen, bara med något större dimensioner. Det kommer förmodligen att fungera alldeles utmärkt även med en bränslepump som får skapa vakuum till servot, trots att den har lägre pumpkapacitet.... :D

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Tue Mar 01, 2011 12:17 pm
by TVR
Det finns elektriska vacuumpumpar även i en del nyare Volvo. T ex vissa XC90 och S40/V50. Tyvärr har jag inte koll på exakt vilka motorer det hänger ihop med. Tror det är dieslarna i S/V modellerna och T6 i XC90 men jag är inte säker.
I XC90 finns även kontakt som slår av/på pumpen när man fått rätt undertryck. Den sitter på slangen från pumpen och fungerar dessutom som en skarv där vacuumanslutningen från insuget är inkopplad. Hur S40/V50 modellen styr undertrycket har jag inte lyckats lista ut, där saknas kontakten.

Re: Bra vacuum men vass kamaxel, möjligt?

Posted: Tue Mar 01, 2011 6:45 pm
by mr.speedwell
intressant finns det bilder???