Page 1 of 1

Kopplinghydralik

Posted: Thu Sep 16, 2004 7:07 pm
by Limpan
Fundera på att köpa en Amazon, men har antingen luft i kopplingshydraliken eller så läcker den.. Undrar ifall det är svårt att göra iordning??


Mvh Linus

Posted: Thu Sep 16, 2004 7:17 pm
by AndreasJ
Sitter en luftningsnippel nere vid växellådan, bara följa rör/slang från kopplingscylindern.
Om den läcker vid kopplingcylindern borde det synas att det läckt, syntes iaf på min när den läckte.

Posted: Thu Sep 16, 2004 8:08 pm
by matte119
min slang läckte lite men bara så det blev fuktigt vid nedre cylindern, å då funkade kopplingen i bland å i bland inte. nedre cylindern är lätt å fixa (om den inte är helt kass) så även slang/rör, övre vet jag inte.....

Det e enkelt

Posted: Sat Sep 18, 2004 8:47 pm
by horgalaten
Det ända du behöver göra är att byta ut packningarna i Kopplingscylinder och slavcylinder. Finns att köpa på veteranprodukter och kostar inget nämnvärt.

Man ska tänka på att bilen är nästan 40 år gammal ju.

MVH Jörgen :D

Posted: Sun Sep 19, 2004 1:20 am
by matte119
kan va slangen med... kostar ca 300:- packning till slavcyl ca 40:-

Posted: Sun Sep 19, 2004 7:35 am
by D59471
Är systemet i dåligt skick kan det ju vara bra att hona cylinderloppen på cylindrarna, om de inte är allt för rostangripna vill säga. Det medför lite mer jobb än att bara sätta dit ny slang och nya packningar, men inte mycket. Och kostnaden blir den samma. Detta är ett vanligt fel på 40 år gamla bilar och inget som bör avgöra ett bilköp, men det kan ju ge lite prut om det vill sig väl. Titta istället på saker som är svårare att åtgärda enkelt och som har stor betydelse, karossens skick, motorns skick, växellåda/bakaxel etc. Om du ej har tänkt sätta igång och renovera det första du gör.

Posted: Thu Apr 28, 2005 5:31 pm
by Lundberg
Hallå..
Då det redan finns en tråd hakar jag på denna..


Jag har i dag upptäkt att min kopplingscyl läcker (den övre ej slav alltså)

När jag ändå var i gång så skruvade jag bort denna och upptäckte att man ej kan ta isär den. Jag har ju en 65:a amazon. Och det stod girling på behållaren (kanske det gör på alla ?? )...

Hur renoverar man en sådan? Går det?

Då det verkar vara koniskt inne i själva cyl så är det ju omöjligt att få ut kolv med packning osv..
+ att man kan ju se att den är \"ihopsvetsad\"
Eller sitter packningen bara ytterst?


Slavcyl är dock helt ny, då föregående ägare bytte den.

Posted: Thu Apr 28, 2005 6:47 pm
by Lars Bd

Posted: Thu Apr 28, 2005 8:33 pm
by Lundberg
Hmm skumt.. Ser ut så på ett ungefär..

Samma låsring och allt.. Tycker det är bra skumt att det sitter en låsring om man ej kan få isär kolven osv..

Det kanske har bildats en kant eller liknande som \"spärrar\" kolven att gå ut.

Men jag tycker det ser koniskt ut längst ut i änden.. skumt..

Får kolla på detta ev i morgon.

Posted: Fri Apr 29, 2005 7:15 am
by Lars Bd

Posted: Fri Apr 29, 2005 8:29 am
by horgalaten
Kolven ska gå och få ut.

Det du kanske ska göra är att: Ta bort låsringen och täck över utloppsröret och blås med Tryck luft, Försiktigt, ner i behållaren. Då kommer den förmodligen att släppa.

Det brukar erja igen ganska så rejält där inne.

Mvh Jörgen

Re:

Posted: Sun May 01, 2005 7:52 pm
by Lundberg
horgalaten wrote:Kolven ska gå och få ut.

Det du kanske ska göra är att: Ta bort låsringen och täck över utloppsröret och blås med Tryck luft, Försiktigt, ner i behållaren. Då kommer den förmodligen att släppa.

Det brukar erja igen ganska så rejält där inne.

Mvh Jörgen
Hallå.

jo jag har testat detta med... Men ska åka till kompisen son har "riktig" kompressor.

Posted: Tue May 10, 2005 12:04 pm
by Lundberg
Så då kom grejerna ut tillslut.
Gick med kompisens stärrekompressor.

Men jag funderar på vad som är bäst?
Köpa ny på Motoroldies eller köpa renovringssats.

ny= 595:-

Renoveringssats = 98:-

Vet att mekonomen har en för 89:- men någon som har testat den?
Var inne i dag , och dom trodde att ej alla packningar var med :S

Posted: Wed May 11, 2005 9:12 pm
by horgalaten
Renoveringssatsen duger.

Se bara till att du får dem vitala delarna så som packningar och fjäder.

Ett tips är också att rengöra den ordentligt innan du sätter dit de nya delarna. Det brukar som sagt erja igen ganska bra.

Mvh Jörgen.

PS. Veteranprodukters kostar 103:- om du vill beställa där. Det kommer ju skickat hem.

Re:

Posted: Wed May 11, 2005 9:47 pm
by Lundberg
horgalaten wrote:Renoveringssatsen duger.

Se bara till att du får dem vitala delarna så som packningar och fjäder.

Ett tips är också att rengöra den ordentligt innan du sätter dit de nya delarna. Det brukar som sagt erja igen ganska bra.

Mvh Jörgen.

PS. Veteranprodukters kostar 103:- om du vill beställa där. Det kommer ju skickat hem.
Hejsan.
Ska in till örebro i morgon (har ju motoroldies där)

tack för svaret i sista sekund. Var inne på att renovera men visste ej säkert.

Jag har rengjort grejerna i flera timmar i dag (känns som det) och det var en hel del erjat (ärgat, ärjat ???? ) måste jag säga.

Men om Motoroldies har hemma så blir det en renoveringssats.

annars.. ja.. Äh sak samma. Har han ej hemma så beställer jag i från Veteranprodukter.

Känns dumt att slänga ut 500:- extra om det går med renoveringssats.
Har ej någon tidigare erfarenhet med renoveringssatser till huvudkopplingscylndrar.. bara slav, och det gick ej alls till brorsans 945 Turbo..